Några få tips:
1. Du vill ha en båt som kan hanteras. Det här innebär en "lagom stor" båt som inte överraskar och är, om inte sävlig, så förutsägbar. I familje- och semestersammanhang brukar det betyda "pålitlig inombordare" och inte alltför lätt. Alla båtar i Ballad- eller Cumulusstorlek (det finns många nyare modeller i i den storleken också) bör duga därvid. Skälet är att en väl fungerande motor gör stressmomenten i hamnarna mindre och gör transportsträckor i motvind (eller ingen vind) och regn litet mer uthärdliga (man kanske måste passa tider på måndagmorgnar?)
2. Dusch, varmvatten och annan "lyx" spelar roll, men allra mest om man är ute vår och höst (då kan det vara stängt i hamnarna) eller (helst) ligger i naturhamnar sommartid. Men man kan leva behagligt i båt utan detta. Se dock nedan. Toa brukar man vilja ha, så den kan gärna vara välordnad och funkis. Alla är inte det.
3. En del segelbåtar (med inombordsmotor) är "förklädda motorbåtar", ibland beroende på tidigare ägarens preferenser. ALLA segelbåtar behöver bra (läs: ganska nya) segel för att segla bra, men det är inte säkert att tidigare ägare sett detta som viktigt. Med utslitna segel blir seglingen ingen rolig upplevelse, för någon. Argumentet "Seglen är gamla men knappt använda, så det finns mycket kvar" är inte särskilt starkt, ur det perspektivet.
Så, välj MODELL med öppet sinne, men bevaka att det finns en dokumenterat välskött inombordsmotor med "många timmar kvar", se till att alla segel finns och är användbara "på riktigt". Det är MYCKET billigare att sätta in en ny fräsch toa eller VV-beredare än att köpa nya segel eller en ny motor.
"Större är vanligen bättre", om allt annat är lika, men det är det ju sällan. Det kan därför vara vettigt att bestämma sig för vad man tycker är "tillräckligt stort" och jämföra inom den ramen.