Garmin GNX visar ej vindhastighet
Garmin GNX visar ej vindhastighet
Jag har köpt en båt med ett Garmin GNX windinstrument som jag efter batteribyte i givaren i toppen fått att nästan fungera. Displayen visar vindriktning men inte vindstryka.
Hittar ingen information i den dokumentation som följde med.
Någon därute som kan ge tips på hur man får igång vindmätaren, eller hur man felsöker för att hitta orsaken?
Någon därute som kan ge tips på hur man får igång vindmätaren, eller hur man felsöker för att hitta orsaken?
Re: Garmin GNX visar ej vindhastighet
Det låter märkligt. Vindgivaren bygger på Silvas fiffiga princip, där hastighetsmätningen sker via en roterande skiva, där sedan riktningen beräknas genom att mäta på ett optiskt fält på den roterande skivan. Man får (som alla Silva/Garmin-ägare vet inte vare sig vinkel eller hastighet om propellern står stilla).Nils_D skrev: ↑tor 15 aug 2024, 15:19Jag har köpt en båt med ett Garmin GNX windinstrument som jag efter batteribyte i givaren i toppen fått att nästan fungera. Displayen visar vindriktning men inte vindstryka.
Då kan man gissa att läsgaffeln för vinkelmätningen havererat på något sätt. Hade det varit en trådad mätare kunde man gissat på en lös tråd nere i båten, men inte nu.
Den här felsöker man genom att på något sätt låna en vindgivare som man vet fungerar och provmontera denna. Sedan kan den äventyrlige KANSKE laga givaren själv, och Garmin kan säkerligen fixa den, men troligen inte billigt.
Men innan dess: Har du gått igenom, till punkt och pricka, hela installationsproceduren? Systemet vet till exempel inte hur "pinnen" monterats, och detta behöver ställas in (det finns User- OCH Dealer-inställningar och det kan nog tänkas att det finns inställningar som gör att vindriktning inte visas.
Det här får du läsa på om i handboken och dubbelkolla alla inställningar.
Anders S
Tack Amders S för upplysande svar.
Det är tidigare ägare som installerat. Inser att jag måste, som du föreslår, leta upp handboken på nätet och dubbelkolla inställningar. Eller ominstallera.
Att leta upp en annan vindgivare att långa får av praktiska skäl nog anstå till slutet på säsongen.
Det är tidigare ägare som installerat. Inser att jag måste, som du föreslår, leta upp handboken på nätet och dubbelkolla inställningar. Eller ominstallera.
Att leta upp en annan vindgivare att långa får av praktiska skäl nog anstå till slutet på säsongen.
Det blir ju också mycket enklare. Då kan du ju verifiera "på köksbordet" vad som fungerar om du tar hem grejorna, inklusive dataöverföring och signalstyrka. Tänk bara på att batteriet i toppen helst skall förvaras runt 60% laddning, så låt den delen ligga "lagom framme" under vintern.Nils_D skrev: ↑sön 18 aug 2024, 08:31Tack Amders S för upplysande svar.
https://www8.garmin.com/manuals/webhelp ... _EN-US.pdf
https://static.garmin.com/pumac/GNX_Wind_Install_EN.pdf
och från hästens egen mun:
https://support.garmin.com/en-IE/?partN ... ab=manuals
Anders S
Tack igen! Nu vet jag vad jag skall syssla med när båten är torrsatt i höst 

-
- Erfaren medlem
När du har bytt ut batteriet i sensorn bör du dubbelkolla att det är korrekt installerat. En felaktig orientering kan hindra sensorn från att överföra data korrekt. Retro Bowl
Dubbelkolla anslutningarna mellan toppsensorn och GNX-enheten. Se till att kablarna är täta och oskadade. Suika game
-
- Rookie
Hej, jag undrar om detta sensorbatteri kan orsaka brand eller explosionthomasfrank skrev: ↑fre 13 dec 2024, 09:00När du har bytt ut batteriet i sensorn bör du dubbelkolladrift boss att det är korrekt installerat. En felaktig orientering kan hindra sensorn från att överföra data korrekt.
Se till att både GNX-enheten och vindgivaren har den senaste programvaran. Garmin erbjuder uppdateringar via deras Garmin Express-programvara eller via en kompatibel plotter.
Drive Mad
Drive Mad