Vad göra med misstänkta AI-bottar ?
Vad göra med misstänkta AI-bottar ?
Jag har noterat att det förekommer rätt så allmänna, misstänkt AI-genererade svar i många trådar. De här svaren står nu för en stor del av trafiken på forumet (som just nu är riktigt liten) och i några fall har det varit uppenbart att det handlar om "meningslösa svar". De brukar vara av typen:
"Jag har problem med xyz, vad göra?" och svaret blir då "Då får du kolla allt som har med xyz att göra, och laga det som är trasigt". Oftast handlar det om en nyreggad medlem med ett meningslöst namn och med enbart en eller två inlägg, någonsin.
Förslag?
"Jag har problem med xyz, vad göra?" och svaret blir då "Då får du kolla allt som har med xyz att göra, och laga det som är trasigt". Oftast handlar det om en nyreggad medlem med ett meningslöst namn och med enbart en eller två inlägg, någonsin.
Förslag?
Anders S
-
- Diamantmedlem
Re: Vad göra med misstänkta AI-bottar ?
En verklig uppsjö av dessa god dag yxskaft inlägg på senare tid. Där åtminstone jag får lust att svara med något dräpande.
Inget förslag annat än att man möjligen måste logga in för att ö h t få skriva något. En förstärkt medlemsanmälan?? Något slags leg kan krävas? Uppgivande av adress kopplad till telefonnummer (inget som sen skall framgå för allmänheten). Något som kräver mänsklig tanke? Captcha??
Kräva foto av bottiner?? Om nån nu minns vad det var för något.
Jaja raljera går ju an men hur lösa det vet jag inte. Född före förra seklets mitt som jag är. Tiden med röksignaler brevduvor och dessutom innan PostMord.
Inget förslag annat än att man möjligen måste logga in för att ö h t få skriva något. En förstärkt medlemsanmälan?? Något slags leg kan krävas? Uppgivande av adress kopplad till telefonnummer (inget som sen skall framgå för allmänheten). Något som kräver mänsklig tanke? Captcha??
Jaja raljera går ju an men hur lösa det vet jag inte. Född före förra seklets mitt som jag är. Tiden med röksignaler brevduvor och dessutom innan PostMord.
En tanke är möjligen att innan inlägg publiceras i forumet det krävs ett svar på ett meddelande från moderator. Borde kunna gå att formulera något som kan besvaras på ett sätt att det framgår att det är en någorlunda vettig människa bakom. Fast fasen vet - snart är väl de duktigaste AI-bottarna smartare än de dummaste människorna... Och det skulle ju krävas en hel del extra arbete av moderator. Dessutom ska väl egentligen inga frågor vara för dumma för att inte förtjäna ett svar?Seymor B Fudd skrev: ↑tis 17 dec 2024, 18:57En verklig uppsjö av dessa god dag yxskaft inlägg på senare tid. Där åtminstone jag får lust att svara med något dräpande.
Bottiner, förresten; det var längesedan man såg det ordet...
/Bosse (också från förra seklets mitt...)
---
Bosse
Monsun 31, #116
Bosse
Monsun 31, #116
Ja, alla tips är välkomna. De svar som är uppebara AI-svar tar jag bort (och jag tar då även bort användaren). Redan idag är det så att man måste vara inloggad för att kunna svara på inlägg och man måste svara på fråga för att få ett användarnamn, men tyvärr blir det allt svårare att stävja.
/Anders Längnäs
webmaster sailguide.com
/Anders Längnäs
webmaster sailguide.com
Då fortsätter också jag med detta. Det vore ju trist om de "riktiga människor" som vill vara kvar drunknar i robotinlägg.
(Jag misstänker att robotarna använder Sailguide för utprovning. Kan man skapa användare och logga in här kan man antagligen förpesta andra forum med samma programvara. Kanske kan man skapa en rimlig kontrollfråga?)
(Jag misstänker att robotarna använder Sailguide för utprovning. Kan man skapa användare och logga in här kan man antagligen förpesta andra forum med samma programvara. Kanske kan man skapa en rimlig kontrollfråga?)
Anders S
Toppen Anders S!