Garmin sailpack och NMEA

Här ställer du frågor kring olika båttillbehör exempelvis jollar, säkerhetsutrustning, vinschar etc
Skriv svar
Användarvisningsbild
Segelbo
Diamantmedlem

Garmin sailpack och NMEA

Inlägg av Segelbo » fre 13 dec 2024, 22:08

Detta är antagligen on korkad fundering. Ursäkta i så fall...
Jag har en Garmin GPS-plotter och en True Heading AIS som är sammankopplade med tråd (NMEA 0183). Fungerar finfint med presentation av AIS-objekt på sjökortsbilden.
Jag har nu skaffat ett Garmin Sailpack med vindgivare, loggivare, ekolod och två displayer eftersom det gamla Nexus-systemet slutat fungera. Tänker så klart installera de nya prylarna med ett NMEA 2000-nätverk och funderar på om jag ska låta plottern och AIS:en fortsatta jobba mot varandra ifred eller om jag ska ansluta dem till nätverket också. Vad vinner jag på det? Antar att AIS:ens info då presenteras på plottern precis som nu med NMEA 0183. Men blir det någon fördel att få GPS-data in till nätverket? Blir det i så fall någon konflikt mellan GPS-data från AIS:en och plottern?
---
Bosse
Monsun 31, #116

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Re: Garmin sailpack och NMEA

Inlägg av Anders S » mån 16 dec 2024, 11:18

AIS-enheter (transponders) SKALL ha en egen inbyggd, godkänd GPS, så att risken minskas att de visar fel pga någon extern, felställd GPS ger dem position. Såvitt jag vet (har en True Heaing av tidig modell) så använder den garanterat sin egen GPS för att positionera AIS-signalens källa (källan skickar SIN position, AIS-enheten vet SIN position och sedan skickas AIS-målets koordinater (NMEA0183; avstånd, riktning relativt AIS-mottagaren (dvs antennen och mottagen GPS-position) till plottern. Plottern vet var den befinner sig (egen GPS) och plottar (!) AIS:målen enligt erhållen information.

Många plotters kan använda en extern antenn, tidiga Garmin (t ex 3005) hade alltid en lös GPS-antenn som input. Jag tror (läs på i just din manual) att True Heading kan användas för att ge GPS-position, och då kan det möjligen vara så att den GPS:en kanske har bättre precision än den som är inbyggd/tillhör plottern. Det är i så fall vettigt att ställa in vilken som skall vara GPS-källa, om detta är möjligt. Ur många synvinklar kan det förstås vara lämpligt att bara ha en GPS-position i systemet, och finns extern ingång för GPS som möjlighet lär det gå att bestämma vilken som skall vara aktiv.

Jag hade nog inte ändrat, utan låtit Garmin visa sitt eget läge via sin inbyggda/egna GPS.
Anders S

Seymor B Fudd
Diamantmedlem

Inlägg av Seymor B Fudd » mån 16 dec 2024, 13:32

AIS-enheter (transponders) SKALL ha en egen inbyggd, godkänd GPS,

Kan verkligen skriva under på detta. När jag köpte, för länge länge sedan, en Amec B class AIS framgick gick det av manualen att det inte skulle vara behövligt. Höll på i 2 säsonger innan jag fick rätt på det (och ett tack från tillverkaren...). Lösningen var alltså separat GPS mottagare.

Användarvisningsbild
Segelbo
Diamantmedlem

Inlägg av Segelbo » mån 16 dec 2024, 14:35

Min True Heading AIS har en egen dedikerad separat GPS-antenn. Plottern har en egen, inbyggd.
Frågan är väl närmast om mitt vindinstrument har glädje av GPS-info från tex. AIS:en via NMEA 2000? För jag antar att AIS:en skickar ut positionsdata i nätverket?
Omräkningen från skenbar till verklig vind görs väl i samarbetet mellan loggivaren och vindgivaren?
---
Bosse
Monsun 31, #116

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 16 dec 2024, 19:17

Segelbo skrev:
mån 16 dec 2024, 14:35
Min True Heading AIS har en egen dedikerad separat GPS-antenn. Plottern har en egen, inbyggd.
Frågan är väl närmast om mitt vindinstrument har glädje av GPS-info från tex. AIS:en via NMEA 2000? För jag antar att AIS:en skickar ut positionsdata i nätverket?
Omräkningen från skenbar till verklig vind görs väl i samarbetet mellan loggivaren och vindgivaren?
Om din plotter inte är lastgammal gör den de här beräkningarna (och mer, till exempel lägger ut laylines, visar vindpilen på sjökortsbilden mm mm). För detta behöver den egentligen inte loggen, eftersom den visar SOG alldeles utmärkt med GPS-data. Däremot kanske man seglar i strömt vatten, och då får man en påverkad skenbar vind genom vattnets egenrörelse.

Ditt vindinstrument lär ju få allt den behöver (och mera) från NMEA-nätet, helt utan övriga åtgärder. Sedan kan VMG beräknas via vind/logg, men bara om man går rakt mot vinden. Seglar man som en gentleman (dvs kryssar bara om det inte går att undvika) är det ju hastigheten mot målet (waypointen) beräknas (WcV, Waypoint Closure Velocity).

Så, koppla ihop det enligt anvisningarna och läs i handböckerna hur du beställer önskad information via menyerna. Har du logg, vind och GPS/plotter så får du "allt". AIS (om din True Heading använder NMEA0183 lär det vara den snabba hastigheten) och så länge din plotter har 0183-ingång så kommer det att fungera - eftersom den troligen har NMEA2000, om den inte är sedan hedenhös. (Det är väl i Garminvärlden 12-15 år)..

Anekdot: Jag bytte till en nyare Garmin i somras för den gamla hade fått fläckar på skärmen som dolde delar av kartan. Den nya har INTE 0183, en beklaglig brist. Då anskaffade jag en konverter, som också ger ut all information på WiFi och NMEA2000. MEN - innan jag föll för teknikskiftet använde jag den gamla plottern till en enda sak: att konvertera AIS-informationen till NMEA2000. Det blev ju förstås litet onödigt strömförbrukande, men det fungerade. Så om plottern tar in AIS, så skickar den ut det till alla som vill ha det på NMEA2000.
Anders S

Användarvisningsbild
Segelbo
Diamantmedlem

Inlägg av Segelbo » tis 17 dec 2024, 09:34

Tack Anders. Klart och redigt som vanligt. Jo, min plotter är bara 3 år gammal. Men jag låter nog NMEA 0183-trådarna mellan AIS:en och plottern vara ifred så länge och installerar sailpack-grejerna med NMEA 2000 enligt anvisningarna. (Med en gammal Monsun är det verkligen "gentleman's sailing" som är det förhärskande så länge skepparen får bestämma. Vilken han får eftersom han oftast är ensam ombord...)
---
Bosse
Monsun 31, #116

lyly19
Rookie

Inlägg av lyly19 » tis 04 feb 2025, 02:32

Anders S skrev:
mån 16 dec 2024, 19:17

Om din plotter inte är lastgammal gör den de här beräkningarna (och mer, till exempel lägger ut laylines, visar vindpilen på sjökortsbilden mm mm). För detta behöver den egentligen inte loggen, eftersom den visar SOG alldeles utmärkt med GPS-data. Däremot kanske man seglar i strömt vatten, och då får man en påverkad skenbar vind genom vattnets egenrörelse.

Ditt vindinstrument lär ju få allt den behöver (och mera) från NMEA-nätet, helt utan övriga åtgärder. Sedan kan VMG beräknas via vind/logg, men bara om man går rakt mot vinden. Seglar man som en gentleman (dvs kryssar bara om det inte går att undvika) är det ju hastigheten mot målet (waypointen) beräknas (WcV, Waypoint Closure Velocity).

Så, koppla ihop det enligt anvisningarna och läs i handböckerna hur du beställer önskad information via menyerna. Har du logg, vind och GPS/plotter så får du "allt". AIS (om din True Heading använder NMEA0183 lär det vara den snabba hastigheten) och så länge din plotter har 0183-ingång så kommer det att fungera - eftersom den troligen har NMEA2000, om den inte är sedan hedenhös. (Det är väl i Garminvärlden 12-15 år)..Pokerogue

Anekdot: Jag bytte till en nyare Garmin i somras för den gamla hade fått fläckar på skärmen som dolde delar av kartan. Den nya har INTE 0183, en beklaglig brist. Då anskaffade jag en konverter, som också ger ut all information på WiFi och NMEA2000. MEN - innan jag föll för teknikskiftet använde jag den gamla plottern till en enda sak: att konvertera AIS-informationen till NMEA2000. Det blev ju förstås litet onödigt strömförbrukande, men det fungerade. Så om plottern tar in AIS, så skickar den ut det till alla som vill ha det på NMEA2000.
Har du övervägt att använda en NMEA0183-till-NMEA2000-konverter för att säkerställa att alla dina instrument kan kommunicera med varandra om din plotter inte stöder 0183 direkt?

Användarvisningsbild
Segelbo
Diamantmedlem

Inlägg av Segelbo » tis 04 feb 2025, 14:14

Tack för synpunkten, men min plotter har NMEA2K. Vid närmare eftertanke ansluter jag nog rubbet till nätverket. Verkar enklare och robustare...
---
Bosse
Monsun 31, #116

Skriv svar