Utombordare Suzuki 4 hk -98
Utombordare Suzuki 4 hk -98
Hej!
Jag har en 4k suzuki utombordare från -98 på min H-båt. Förra sommaren började den strula. Fungerar bra att starta på andra rycket men dör efter några minuter på tomgång. Jag har kollat bränsleslang, tändstift och bytt bränslemembranet. Så jag undrar om någon har ngt tips på vad det kan vara eller på hur jag kan felsöka för att hitta felet.
/Jens
Jag har en 4k suzuki utombordare från -98 på min H-båt. Förra sommaren började den strula. Fungerar bra att starta på andra rycket men dör efter några minuter på tomgång. Jag har kollat bränsleslang, tändstift och bytt bränslemembranet. Så jag undrar om någon har ngt tips på vad det kan vara eller på hur jag kan felsöka för att hitta felet.
/Jens
Re: Utombordare Suzuki 4 hk -98
Jag hoppas att du inte bara glömt att öppna luftskruven på tanken...
Går det att starta motorn omedelbart (fåtal sekunder senare!) efter att den stannat, och går den i så fall lika länge igen på tomgång innan den dör? Eller krävs det en väntetid innan den går att starta igen, i så fall hur länge?
Har motorn inbyggd bränsletank?
Om den har inbyggd tank, har den också en anslutning för bränslematning från lös tank?
Om den har en sån anslutning, och du har (eller kan låna) en extern tank, testa att pumpa på blåsan när motorn börjar dö. Om den fortsätter gå om du pumpar, kan det vara problem med bränslematningen nånstans mellan tankens slang och förgasaren. Om bränslet rinner till sakta fylls skålen i förgasaren och motorn startar fint, men när inte bränsle kommer in i förgasaren i samma takt som den förbrukas i motorn, tar det snart slut och motorn dör. Genom att pumpa skulle du kunna tvinga in bränsle med högre tryck och motverka detta. Det är ingen lösning, men ett sätt att hitta vad som kan vara fel och hitta var felet är.
Fungerar motorn bra om den inte går på tomgång? Förgasaren har nämligen olika funktioner för olika varvtal. Vid tomgångsliknande varvtal justeras bränsleblandningen med en skruv, medan den för höga varvtal är "förinställd" och inte enkelt justerbar med en skruv (vid "mellanvarvtal" är det en gradvis övergång från tomgångsmekanismen till högvarvsmekanismen, så båda påverkar). Därför är det inte sannolikt med en felaktig inställning på högre varvtal och på så vis kan man se om det är ett mer generellt problem med motorn (t ex överhettning av tändelektroniken, eller ovan nämnda problemet med bränslematningen) om motorn dör efter några minuter (eller snabbare) även på högre varvtal.
Nästa steg efter detta kan vara att plocka av förgasaren och se så att flottören rör sig som den ska, och att nålen för bränsleintaget som flottören styr, är ren och hel och inte klibbar fast i intaget.
Går det att starta motorn omedelbart (fåtal sekunder senare!) efter att den stannat, och går den i så fall lika länge igen på tomgång innan den dör? Eller krävs det en väntetid innan den går att starta igen, i så fall hur länge?
Har motorn inbyggd bränsletank?
Om den har inbyggd tank, har den också en anslutning för bränslematning från lös tank?
Om den har en sån anslutning, och du har (eller kan låna) en extern tank, testa att pumpa på blåsan när motorn börjar dö. Om den fortsätter gå om du pumpar, kan det vara problem med bränslematningen nånstans mellan tankens slang och förgasaren. Om bränslet rinner till sakta fylls skålen i förgasaren och motorn startar fint, men när inte bränsle kommer in i förgasaren i samma takt som den förbrukas i motorn, tar det snart slut och motorn dör. Genom att pumpa skulle du kunna tvinga in bränsle med högre tryck och motverka detta. Det är ingen lösning, men ett sätt att hitta vad som kan vara fel och hitta var felet är.
Fungerar motorn bra om den inte går på tomgång? Förgasaren har nämligen olika funktioner för olika varvtal. Vid tomgångsliknande varvtal justeras bränsleblandningen med en skruv, medan den för höga varvtal är "förinställd" och inte enkelt justerbar med en skruv (vid "mellanvarvtal" är det en gradvis övergång från tomgångsmekanismen till högvarvsmekanismen, så båda påverkar). Därför är det inte sannolikt med en felaktig inställning på högre varvtal och på så vis kan man se om det är ett mer generellt problem med motorn (t ex överhettning av tändelektroniken, eller ovan nämnda problemet med bränslematningen) om motorn dör efter några minuter (eller snabbare) även på högre varvtal.
Nästa steg efter detta kan vara att plocka av förgasaren och se så att flottören rör sig som den ska, och att nålen för bränsleintaget som flottören styr, är ren och hel och inte klibbar fast i intaget.
Re: Utombordare Suzuki 4 hk -98
Tacksam för svar!
Den har från början inbygdtank men ombyggd till separat tank. Har kollat så bränsleslangen.
Den går som sagt i ungefär 5 minuter och sedan dör efter det går den inte att starta. Sen kan man vänta en stund så fungerar den igen men bara en kort stund 20sec-en minut.
Får plocka isär och kolla lite.
Den har från början inbygdtank men ombyggd till separat tank. Har kollat så bränsleslangen.
Den går som sagt i ungefär 5 minuter och sedan dör efter det går den inte att starta. Sen kan man vänta en stund så fungerar den igen men bara en kort stund 20sec-en minut.
Får plocka isär och kolla lite.
Re: Utombordare Suzuki 4 hk -98
Börja med att pumpa på slangblåsan när den börjar dö och se om det hjälper innan du börjar skruva...
Om det inte hjälper, testa då som jag skrev att gasa upp över åtminstone halv gas och se om det hjälper.
Om det inte hjälper, testa då som jag skrev att gasa upp över åtminstone halv gas och se om det hjälper.
Re: Utombordare Suzuki 4 hk -98
Nästan alltid när man har såna här problem sitter felet i förgasaren.
Skruva loss förgasaren, rengör koppen till flottören, blås ur munstycket och tomgångsmunstycket med tryckluft. Häll ut all gammal bensin och fyll på med nytt fräscht bränsle så ska du se att den fungerar igen!
Obs! Det är bra om du letar upp en servicemanual till motorn. Om du ändrar på ställskruvar när du rengör, kan det vara bra att veta hur du ska hitta tillbaka till grundinställningen, t.ex. "skruva in skruven max och skruva därefter ut den 1 1/4 varv".
Skruva loss förgasaren, rengör koppen till flottören, blås ur munstycket och tomgångsmunstycket med tryckluft. Häll ut all gammal bensin och fyll på med nytt fräscht bränsle så ska du se att den fungerar igen!
Obs! Det är bra om du letar upp en servicemanual till motorn. Om du ändrar på ställskruvar när du rengör, kan det vara bra att veta hur du ska hitta tillbaka till grundinställningen, t.ex. "skruva in skruven max och skruva därefter ut den 1 1/4 varv".
X-342 SWE 18 "Kexet"
-
- Rookie
- Inlägg: 1
- Blev medlem: tor 31 okt 2024, 02:49
Re: Utombordare Suzuki 4 hk -98
Om motorn startar men dör efter ett tag på tomgång kan det vara förgasaren som är igensatt eller smutsig. Gammalt bränsle kan lämna avlagringar som stör bränsleflödet. Du kan prova att rengöra förgasaren eller spraya förgasarrengöringsmedel för att se om det hjälper. Tunnel Rush
Re: Utombordare Suzuki 4 hk -98
Jag har haft samma problem på två utombordare i denna storlek. Den första var en Suzuki som, när jag skulle segla hem den nyinköpta båten, alltid dog efter ett par minuter när jag skulle köra ut ur hamnen. Det visade sig vara något problem med den externa tanken, minns ej vilket, som gjorde att motorn inte fick någon bensin från den tanken. Motorn gick cirka fem minuter på den lilla skvätt som kom in i motorn när man pumpade på slangen innan start. Byte till ny slang löste det problemet permanent.
Nästa gång var det en Mercury Sail som stannade på samma sätt tio år senare när jag skulle gå till sommarhamn efter sjösättning. När jag drog mig till minnes incidenten med Suzukin tidigare var felsökningen enkel. Flervägs ventilen för val mellan extern och intern tank var inställd på intern tank där det inte fanns en droppe bränsle. Återigen gick motorn tre fyra minuter på den lilla mängd bränsle som pumpades in när man skulle starta motorn. Men när jag hade ställt om till extern tank gick motorn utan vidare fem sex timmar till sommarhamnen.
Fyrtaktare går uppenbarligen längre än man tror på det lilla bränsle som kommer in i motorn när man pumpar inför start vilket kanske kan göra att fler än jag först gör felsökningen på fel ställe?
Nästa gång var det en Mercury Sail som stannade på samma sätt tio år senare när jag skulle gå till sommarhamn efter sjösättning. När jag drog mig till minnes incidenten med Suzukin tidigare var felsökningen enkel. Flervägs ventilen för val mellan extern och intern tank var inställd på intern tank där det inte fanns en droppe bränsle. Återigen gick motorn tre fyra minuter på den lilla mängd bränsle som pumpades in när man skulle starta motorn. Men när jag hade ställt om till extern tank gick motorn utan vidare fem sex timmar till sommarhamnen.
Fyrtaktare går uppenbarligen längre än man tror på det lilla bränsle som kommer in i motorn när man pumpar inför start vilket kanske kan göra att fler än jag först gör felsökningen på fel ställe?