Nexus/Garmin Vindinstrument

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Kenta
Platinamedlem

Re: Nexus/Garmin EkoLod

Inlägg av Kenta » tis 01 okt 2024, 14:38

Så var det dax igen, standardsvar från Garmin, släng ut det gamla och köp nytt från Garmin!!!!
Jag köpte ett Nexus system för c:a 10 år sedan! Efter ett par år gick jag igenom Väddö kanal och lodet visade 35 grader C, så okej då det kunde jag leva med. Men får 1,5 år sedan gav lodet upp, plötsligt fick jag inget djup. Men vän av ordning så trodde jag att det var beväxning på givare. Lite beväxning var det, men inte så det skulle störa. Men skrapade rent och sjösatte i våras, men Lodet var dött. Så i sommar har jag snokat upp en begagnad lodgivare på blocket, och trodde att alla problem var lösta, men så enkelt var det inte. Lyckades också hitta en beg Garmin WSI-box, också på blocket och nu var jag fullständigt övertygad om att felet var fixat.
Parade om vindgivare och vindinstrumentet och fick det att fungera, Men SeaData (Logg och Lod) gick det inte att para om.
Tog kontakt med Garmin support, som köpte upp Nexus för ett antal år sedan, och tog bilder på allt och skickade ner till Garmin, fick svar att det inte gick att para ihop Nexus SeaData med Garmin WSI-box. Utan det var bäst att köpa nytt från Garmin naturligtvis.
Men då blev Kenta förbannad, plockade ut WSI-boxen och gick till Elektronik Komponent i Gävle. I dag fick jag tillbaka WSI-boxen men en utbytt komponent som hade brunnit, och nu fungerar lodet igen och Kenta blev glad, dock lite fattigare!!!
Det var bättre förr, längre tillbaka!

Skriv svar