Startproblem
Startproblem
Jag har en Sole mini 33 som har gått 122 h, efter att tidigare startat direkt så har den nu blivit tjurig. De två senaste starterna har tagit tre fyra försök innan den startat, har glödit tills lampan slocknat. Vatten temp är 12 grader så det är inte speciellt kallt.När den väl startat går den bra.
Vad ska jag leta efter i felsökningshänseende?
Vad ska jag leta efter i felsökningshänseende?
Re: Startproblem
122 timmar, ny motorn, ju.Jonta skrev: ↑tor 12 sep 2024, 19:28Jag har en Sole mini 33 som har gått 122 h, efter att tidigare startat direkt så har den nu blivit tjurig. De två senaste starterna har tagit tre fyra försök innan den startat, har glödit tills lampan slocknat. Vatten temp är 12 grader så det är inte speciellt kallt.När den väl startat går den bra.
Vad ska jag leta efter i felsökningshänseende?
I någon sorts ordning:
1. Är startbatteriet fulladdat ? Troligen går glöden på tidrelä, och då vet man inte att de "glöder" och så snurrar kanske startmotorn litet långsammare.
2. Har motorn stått länge sedan senaste start? Det KAN finnas litet luft i bränslesystemet och då startar Lilla Selma inte innan det kommit fram bränsle.
3. Vattentempen är kanske OK, men kan lufttemperaturen vara "frisk & krispig" ? Det kan fördröja starten litet.
4. Är oljenivån låg, så här i sista rycket av säsongen (bra motorer sjunker KANSKE från "övre" till "nedre", men du har väl inte kört 100 timmar sedan oljebytet, kan man tro.) och då KAN det handla om att cylinderloppen är torra, oljan runnit ner från cylinderväggarna och det behövs litet olja för att få kompression på alla motorer. (Se också 2)
Kommer det luft och bränsle, men tändningen (kompressionen) är en smula trött brukar man få litet vit dieselrök när motorn försöker tända. Så kan det bli då det är riktigt kallt också, även i toppskick.
Jag hade kollat batteriets laddning först. Sedan ojat mig över annat därefter.
Anders S
Re: Startproblem
Låter som om startglödningen inte fungerar.
Koppla in en liten glödlampa mellan motorgods och kabelanslutningen för glödstiften. När du startar glödningf, skall lampan tändas, och detta kollas för alla cylindrarna.
Tänds inte lampan så är det troligen fel på något relä (eller oxid på några kontakter på reläet) som skall skicka ström till glödstiften.
Koppla in en liten glödlampa mellan motorgods och kabelanslutningen för glödstiften. När du startar glödningf, skall lampan tändas, och detta kollas för alla cylindrarna.
Tänds inte lampan så är det troligen fel på något relä (eller oxid på några kontakter på reläet) som skall skicka ström till glödstiften.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "
Re: Startproblem
Motorerade i 2 h till en kobbe, låg över natten och nästa morgon var det tjurigt. Bedömer att startbatteriet hade full laddning( snurrade ok). När motorn väl startade upplevde jag att det kom ut en hel del oförbränd diesel. Det var inte speciellt kallt 15-18 grader.
Oljenivå ok.
Ska ladda på starbatteriet och prova på nytt.
Sen kollar jag glödningen
Oljenivå ok.
Ska ladda på starbatteriet och prova på nytt.
Sen kollar jag glödningen
Re: Startproblem
12,55 v i startbatteri
Kopplade in annat batteri med 13, 3 v STARTADE DIREKT! Problem löst tror jag- byta ut startbatterit
Kopplade in annat batteri med 13, 3 v STARTADE DIREKT! Problem löst tror jag- byta ut startbatterit
-
- Diamantmedlem
- Inlägg: 398
- Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28
Re: Startproblem
Motorn har ju bara gått 122 timmar - startbatteriet 12,55!? Hur är det med laddningen?? Eller var detta batteri gammalt när du installerade denna motor?? Iofs skall ett batteri som "för sig själv" hålla 12,6! Så jag tycker ändå att det litet egendomligt. Kolla!
Hmm!
Hmm!
Re: Startproblem
Motor ny när jag köpte båten, gått 20 h. Motor installerad 2021.
Tror att både förbrukning och startbatterier är från 2019.
Startbatteriet tappar från 13,2 till 12,6 i princip över natten
Tror att både förbrukning och startbatterier är från 2019.
Startbatteriet tappar från 13,2 till 12,6 i princip över natten
-
- Diamantmedlem
- Inlägg: 398
- Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28
Re: Startproblem
Batteriet idag alltså 5 år gammalt. Iofs fullt möjligt att det är helt OK. Att det går ner till 12,6 är också normalt. Men om du nu får igång motorn - kan du kolla hur laddningen är? Borde gå upp till drygt 14 V initialt för att sedan avta till typ 13,5 V eller så.
Det kan uppstå egenartade fel på ett batteri - en cell kan dö plötsligt (eller tyna bort i det fördolda). Verkar hålla spänningen men ger vid belastning inte tillräckligt med ström. Är ju stor strömstyrka initialt vid start. Startmotorn skall få en rejäl strömknuff. Går den som det skall tycker du? Alltså "klickar till" direkt och kraftfullt?
Glapp i anslutningarna som di andre föreslår? Minsta lilla glapp i t ex jordanslutningen kan spela spratt. Har jag erfarit.
Sen har vi ju det luriga med aldrig så litet vatten nånstans, eller luft. Dock om motorn går OK när väl igång så kan det väl uteslutas. Alltså t e x ingen pendling i varvtalet osv.
Det kan uppstå egenartade fel på ett batteri - en cell kan dö plötsligt (eller tyna bort i det fördolda). Verkar hålla spänningen men ger vid belastning inte tillräckligt med ström. Är ju stor strömstyrka initialt vid start. Startmotorn skall få en rejäl strömknuff. Går den som det skall tycker du? Alltså "klickar till" direkt och kraftfullt?
Glapp i anslutningarna som di andre föreslår? Minsta lilla glapp i t ex jordanslutningen kan spela spratt. Har jag erfarit.
Sen har vi ju det luriga med aldrig så litet vatten nånstans, eller luft. Dock om motorn går OK när väl igång så kan det väl uteslutas. Alltså t e x ingen pendling i varvtalet osv.
Re: Startproblem
Om problemet löstes med ett nytt (dvs "äkta fulladdat") batteri är det ett rätt så tydligt tecken på att motorbatteriet tjänat ut - och är det flera år gammalt och varit med sedan "förre ägaren" kan ju skicket vara mycket osäkert.
Det finns flera tänkbara anledningar till att det blir så, ett är ålder. Sedan krävs att startmotorbatteriet laddas korrekt, och de sedvanliga skiljereläerna är inte helt säkra på det viset. Ofta separerar de start- och förbrukningsbatterier vid frånslagen motor, för att koppla samman dem vid motorstart. Då KAN det bli så att startbatteriet står halvladdat långa tider med gradvis sulfatering som följd. Så brukar förbrukarbatterier också skadas, men i många fall laddar man dessa med landström - och då fungerar batterifrånskiljaren ofta som en effektiv spärr mot att startbatteriet laddas samtidigt.
Anekdotiskt: Just ett sådant frånskiljarrelä har jag i min båt, och då en kabel lossnat från detta fick inte startbatteriet laddning på hela sommaren. Men det gick ändå alldeles utmärkt att köra som vanligt hela säsongen, motorstart "kostar" mindre än man kanske tror. Givetvis upptäcktes problemet framåt hösten med utebliven motorstart och batteriet blev aldrig bra igen.
Ett nyladdat batteri brukar ligga på 13,5 v omedelbart efter laddningen är klar, för att sjunka till 12.8 efter vila något dygn. Cellen i ett blybatteri är ungefär 2,12 v per cell vilket betyder att över tid kan det nyladdade batteriet gå ner till 12.7, men det inträffar inte förrän efter längre vila. Sedan anger spänningen inte annat än laddningsgraden, för att veta hur friskt batteriet är måste det belastningsprovas. Startmotorn är en bra belastning, kan man mäta spänningen VID STARTförsök ser man direkt om batteriet är utmattat eller friskt. Ett friskt batteri "kommer tillbaka" snabbt, ett slitet batteri kommer tillbaka mycket långsamt. Gör man det testet vill man inte att motorn startar, dra ut stoppreglaget. Detta ger en bra indikation på batteriets verkliga kraft.
Old-School-batterister kanske använder en belastningsmätare med inbyggt motstånd och mätare. En sådan har jag sedan många år. Typ: https://www.skruvat.se/Testare-batteri- ... XEQAvD_BwE
Men för att mäta enbart startbatteriets status räcker det att köra startmotorn som belastning.
Det finns flera tänkbara anledningar till att det blir så, ett är ålder. Sedan krävs att startmotorbatteriet laddas korrekt, och de sedvanliga skiljereläerna är inte helt säkra på det viset. Ofta separerar de start- och förbrukningsbatterier vid frånslagen motor, för att koppla samman dem vid motorstart. Då KAN det bli så att startbatteriet står halvladdat långa tider med gradvis sulfatering som följd. Så brukar förbrukarbatterier också skadas, men i många fall laddar man dessa med landström - och då fungerar batterifrånskiljaren ofta som en effektiv spärr mot att startbatteriet laddas samtidigt.
Anekdotiskt: Just ett sådant frånskiljarrelä har jag i min båt, och då en kabel lossnat från detta fick inte startbatteriet laddning på hela sommaren. Men det gick ändå alldeles utmärkt att köra som vanligt hela säsongen, motorstart "kostar" mindre än man kanske tror. Givetvis upptäcktes problemet framåt hösten med utebliven motorstart och batteriet blev aldrig bra igen.
Ett nyladdat batteri brukar ligga på 13,5 v omedelbart efter laddningen är klar, för att sjunka till 12.8 efter vila något dygn. Cellen i ett blybatteri är ungefär 2,12 v per cell vilket betyder att över tid kan det nyladdade batteriet gå ner till 12.7, men det inträffar inte förrän efter längre vila. Sedan anger spänningen inte annat än laddningsgraden, för att veta hur friskt batteriet är måste det belastningsprovas. Startmotorn är en bra belastning, kan man mäta spänningen VID STARTförsök ser man direkt om batteriet är utmattat eller friskt. Ett friskt batteri "kommer tillbaka" snabbt, ett slitet batteri kommer tillbaka mycket långsamt. Gör man det testet vill man inte att motorn startar, dra ut stoppreglaget. Detta ger en bra indikation på batteriets verkliga kraft.
Old-School-batterister kanske använder en belastningsmätare med inbyggt motstånd och mätare. En sådan har jag sedan många år. Typ: https://www.skruvat.se/Testare-batteri- ... XEQAvD_BwE
Men för att mäta enbart startbatteriets status räcker det att köra startmotorn som belastning.
Anders S