Nybörjare - söker tips, råd och hjälp!

Här ställer du frågor om olika båtmodeller,fakta, jämförelser, priser och båtköp
Skriv svar
Nordin
Rookie

Nybörjare - söker tips, råd och hjälp!

Inlägg av Nordin » ons 17 jul 2024, 10:31

Hej!
Nybliven seglarbiten 35-åring utan egentlig erfarenhet från Höga kusten här! :D

Jag försöker beta mig igenom tråd efter tråd efter tråd om nybörjare som söker tips & råd men jag blir inte klokare!

Jag söker alltså min första segelbåt och känner mig väldigt vilsen bland alla modeller och råd som ges på diverse forum. Söker en båt som är enkel att segla själv, bör väl också vara lite förlåtande mot en nybörjare, sjösäker - tänker mig inte några världsomseglingar men i och med att jag bor där jag gör så vill jag ha möjligheten att kunna ta båten ut på lite mer öppna vatten. Minst 4 kojplatser men helst fler.

Budget då? Ja, jag vet inte riktigt var man bör lägga sig men i och med att jag knappt vet om detta är något för mig, fullständig nybörjare så har jag min smärtgräns på nånstans kring 25tkr men gärna mindre.

Har kikat på det mesta som finns på blocket inom hela sverige och marketplace upp till den prisklassen och strax över.
Kom gärna med tips, idéer, förslag och tankar :)

Och slutligen, ja jag vet att det finns massor av liknande trådar och jag tror jag snart läst allihopa 8)

Maher
Rookie

Re: Nybörjare - söker tips, råd och hjälp!

Inlägg av Maher » ons 17 jul 2024, 14:00

Jag känner också som du. Jag är intresserad av segling och skulle älska att en dag kunna äga min egen båt. Jag har letat efter en som passar mina behov men variationen är enorm och det är otroligt förvirrande att välja speciellt när det kommer till återförsäljningsvärdet. Dessutom är marinplatserna ganska begränsade till exempel!

omega
Diamantmedlem

Inlägg av omega » tor 22 aug 2024, 14:29

hej
idag kan man ju få många trevliga båtar för hyfsade pengar, i din prisklass skulle jag kollat lite på mShipman 28 Compis 28 kanske MAxi 77 eller Polca 28, sen Accent 26 är en trevlig båt med
dessa båtar fixar de flesta förhållandena. Jag förespråkar inombordare som är mycket lättare att använda (enligt mig). även boendet blir ok i dessa båtar

Maher
Rookie

Inlägg av Maher » sön 08 sep 2024, 11:08

Since your post and I am hooked by this!
I have been going to the Marina on a regular basis and I have discovered a lot of things. One of them is a boatplats are very limited and you need to register like 2 years before hand, if you are in Malmö area.

Another thing I learned is when you want to buy a boat wait until the end of season. Those who want to get rid of their boats, for any reason, they do it at the end of contract. So you ge to have a boat and a dock at a very cheap price.

My budget now since I am a beginner is like 10000 max. I was amazed by how wide the variety is.

Any luck by the way since your last post?
Thanks
Maher
Nordin skrev:
ons 17 jul 2024, 10:31
Hej!
Nybliven seglarbiten 35-åring utan egentlig erfarenhet från Höga kusten här! :D

Jag försöker beta mig igenom tråd efter tråd efter tråd om nybörjare som söker tips & råd men jag blir inte klokare!

Jag söker alltså min första segelbåt och känner mig väldigt vilsen bland alla modeller och råd som ges på diverse forum. Söker en båt som är enkel att segla själv, bör väl också vara lite förlåtande mot en nybörjare, sjösäker - tänker mig inte några världsomseglingar men i och med att jag bor där jag gör så vill jag ha möjligheten att kunna ta båten ut på lite mer öppna vatten. Minst 4 kojplatser men helst fler.

Budget då? Ja, jag vet inte riktigt var man bör lägga sig men i och med att jag knappt vet om detta är något för mig, fullständig nybörjare så har jag min smärtgräns på nånstans kring 25tkr men gärna mindre.

Har kikat på det mesta som finns på blocket inom hela sverige och marketplace upp till den prisklassen och strax över.
Kom gärna med tips, idéer, förslag och tankar :)

Och slutligen, ja jag vet att det finns massor av liknande trådar och jag tror jag snart läst allihopa 8)

Skriv svar