Mastfot/Mastfotsplugg/Mastskoning för Z 16 Holstebro sökes

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Nikolaus
Rookie

Mastfot/Mastfotsplugg/Mastskoning för Z 16 Holstebro sökes

Inlägg av Nikolaus » lör 07 sep 2024, 10:29

Hej,

jag letar efter en mastfot/mastfotsplugg/mastskoning (jag vet inte riktigt, hur det kallas) till min Z 16 segelbåt från Holstebro Plastværk, byggnummer 134, som är från ca 1975 och har en John-mast, mastprofilens yttermått är ca 100 x 74 mm. Jag har rivit ut fästena för lagerbulten på min mastfot/mastfotsplugg/mastskoning.
Mastferse.jpg
Masten står på en T-profilskena.
Mastfuß Backbord.jpg
Är det någon som känner till en gammal mast till en sådan här båt som inte längre behövs? Eller har en ide hur problemet kan fixas utan alltför stora kostnader (ny rigg ...).

Min båt kan ses her: https://www.sailguide.com/batfakta/z-16

Hälsning, Nikolaus

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Re: Mastfot/Mastfotsplugg/Mastskoning för Z 16 Holstebro sökes

Inlägg av Anders S » sön 08 sep 2024, 10:36

Nikolaus skrev:
lör 07 sep 2024, 10:29
Hej,

jag letar efter en mastfot/mastfotsplugg/mastskoning (jag vet inte riktigt, hur det kallas) till min Z 16 segelbåt från Holstebro Plastværk, byggnummer 134, som är från ca 1975 och har en John-mast, mastprofilens yttermått är ca 100 x 74 mm. Jag har rivit ut fästena för lagerbulten på min mastfot/mastfotsplugg/mastskoning.

Mastferse.jpg

Masten står på en T-profilskena.

Mastfuß Backbord.jpg

Är det någon som känner till en gammal mast till en sådan här båt som inte längre behövs? Eller har en ide hur problemet kan fixas utan alltför stora kostnader (ny rigg ...).

Min båt kan ses her: https://www.sailguide.com/batfakta/z-16

Hälsning, Nikolaus
Välkommen till forumet!

Det blir nog svårt att hitta en mastnederdel om inte John Mast har i gömmorna, men med litet hemslöjd kanske det går att ordna ändå. Tanken (förmodar jag) är att kunna fälla masten vid behov (broar?). I så fall kanske det går att tillverka något i stil med mastfoten på länken nedan?
https://shop.johnmast.dk/en/boat-types-3/h-boat-78/

Då handlar det mest om att återskapa hålet genom att sätta dit två kinder. Borra hålet efter att kinderna förankrats i mastnederdelen. Är man duktig på metallslöjd skall det nog gå bra, det är tillräckligt mycket kvar av nederdelen för att få bulten på rätt ställe.
Anders S

Nikolaus
Rookie

Re: Mastfot/Mastfotsplugg/Mastskoning för Z 16 Holstebro sökes

Inlägg av Nikolaus » sön 08 sep 2024, 18:14

Tack för tipset, Anders! Någon form av manschett skulle kunna vara en lösning.
Jag hoppas fortfarande att det finns en gammal mast till en Z 16 någonstans som inte längre behövs. Det skulle vara den enklaste lösningen.
Ja, mastfällning med en person är syftet. Tyvärr fungerar det inte att snabbt ta sig under en bro eftersom skjutluckan är i vägen om man vill lägga masten helt.
Jag har en teleskopgaffel som jag kan haka fast i fästena för rodret. Sväng masten akterut i den utdragna gaffeln, lossa bulten vid mastens bas och sedan kan masten läggas ner.
Det krävs dock en hel del tålamod för att haka fast rodret igen när båten ligger i vattnet.

Skriv svar