Oljekvalité på motorolja

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

-

Inlägg av Mr Q » ons 20 okt 2010, 16:23

-
Senast redigerad av 1 Mr Q, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
styrman
Diamantmedlem
Inlägg: 255
Blev medlem: fre 16 apr 2004, 15:09
Ort: Göteborg

Re: Oljekvalité på motorolja

Inlägg av styrman » ons 20 okt 2010, 16:55

Edit: Dubbelpostat :?
Senast redigerad av 1 styrman, redigerad totalt 0 gånger.
Peter
S/Y Calypso

Användarvisningsbild
styrman
Diamantmedlem
Inlägg: 255
Blev medlem: fre 16 apr 2004, 15:09
Ort: Göteborg

Re: Oljekvalité på motorolja

Inlägg av styrman » ons 20 okt 2010, 16:55

Enligt säkerhetsdatabladen på B-temas hemsida är det precis som Bengt (MiaMaria) skriver om förhållandet. Står inget om Silikat i "SAMMANSÄTTNING / UPPGIFTER OM BESTÅNDSDELAR":

Standard:
1 1,2-etandiol 90 - 100%
2 Bitrex < 0,1 %

Långlife:
1 1,2-etandiol > 60 %
2 Bitrex 10 - 30ppm
Peter
S/Y Calypso

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

Re: Oljekvalité på motorolja

Inlägg av Mr Q » ons 20 okt 2010, 17:00

Sant, å andra sidan står följande text på deras long life glykol:

Glykol, longlife G30
Nitrit-, amin-, fosfat-, silikat- och boratfritt kylmedel, baserat på etylenglykol. Späds med vatten före användning. Blandbar och kompatibel med andra silikatbaserade glykoler (motsvarande VW Standard TL774B eller C, Glykol G 48, Glykol Protect plus eller VW Coolant G 11). Får ej blandas med konventionella glykoler. 1 kg.
-3°C: 10 %
-8°C: 20 %
-15°C: 30 %
-24°C: 40%
-35°C: 50 %
-51°C: 60 %

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem
Inlägg: 954
Blev medlem: fre 18 nov 2005, 20:43
Ort: Västkusten

Re: Oljekvalité på motorolja

Inlägg av S-B A-son » ons 20 okt 2010, 17:56

http://www.citroenakuten.com/viewtopic. ... 58#p245649

En bra och mycket informativ länk för dem som undrar över oljor och oljors kvaliteter.

Jag har inga som helst problem med att använda Biltemas oljor, eller Agrols, eller för den delen Galne Gunnars, så länge de fyller den specifikation som min motor skall ha.

mvh Sven-Barry

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1793
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Kunnskap e mackt!

Inlägg av Seawolf » ons 20 okt 2010, 18:13

Marknadsförarna är fantastiskt duktiga på att profitera på okunniga människors brist på insikt och logiskt tänkande. Vad gäller bilar och motorer skräms de okunniga att tro att de löper stora risker om de inte köper de produkter leverantören köpt till lägsta pris från en underleverantör och sen märkt den med sitt varumärke.
I dagen samhälle där många produkter tvingas varudeklarera sig eller uppfylla en standard, och där ofta ett fåtal tillverkare framställer samtliga de prylar och substanser som sen varumärkesföretagen märker med sina varumärken, så blir priset mera en funktion av hur många mellanhänder som skall ha sin två-tredubbling av tillverkarpriset.

Inläggen i denna tråd skulle antagligen kunna sorteras upp i de som fattar respektive de som är varumärkesoffer. Av ren hänsyn gör jag inte detta öppet :roll: :lol:
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

HR312
Diamantmedlem
Inlägg: 363
Blev medlem: fre 22 feb 2008, 19:04

Re: Oljekvalité på motorolja

Inlägg av HR312 » lör 23 okt 2010, 09:16

Jo jag köpte gulfolja som vad som hade en specifikation med överlägsna egenskaper jämfört med den Volvoolja jag alltid tidigare köpt. Pris per liter för gulfoljan var knappt 50 kr/liter och för Volvooljan ungerfär 80 kr/liter på erkänt dyra Hjertmans.

Jag tyckte att motorn på något sätt gick bättre i år, den gick lättare igång som kall och lät mindre. Men det är var så marginella skillnader att det kan vara en upplevd skillnad och inte en verklig.

Vad som däremot är ett objektivt faktum är att trots att motorn gick extra mycket i år var oljan alldeles klar när jag pumpade ur den. Den såg i stort ut som när jaag hällde i den förra hösten. Volvooljan är dock alltid i stort sett helt svart när jag pumpar ur den. Skillnaden var mycket stor.

Enda problemet med gulfoljan var att den såldes i en 4-litersdunk. Eftersom det går i ungefär 4,1 liter i VP 2003:an var det på ett hår att det räckte (det finns ju alltid lite olja kvar). Jag var helt inställd på att köpa gulfoljan igen men den var slut och då jag frågade expediten om de fick in någon ny svarade han att de tagit in dubbel leverans med gulfolja men att den försvann nästan direkt. Den olja som fanns kvar var Volvooljan. Av ren lättja orkade jag inte åka till ett nytt ställe utan tog en dunk med märkesolja. Nästa gång jag ser gulfoljan ska jag ta dunk att ha hemma i beredskap.
Henric D

Användarvisningsbild
styrman
Diamantmedlem
Inlägg: 255
Blev medlem: fre 16 apr 2004, 15:09
Ort: Göteborg

Re: Oljekvalité på motorolja

Inlägg av styrman » lör 23 okt 2010, 10:10

Jag körde också på Gulf från Hjertmans denna säsongen och upplevde samma sak med färgen.
Om det är bra eller dåligt vet jag inte? Kanske sämre renande effekt?
Men motorn har fungerat klanderfritt, minst lika bra som med Volvooljan.

Detta höstbytet blev det Biltema olja så får vi se nästa år vi denna tiden vad vi har för iakttagelser.

PS. Jag lyckades hitta 1l flaskor på Hjertman i Gbg förra hösten.
Peter
S/Y Calypso

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11688
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Oljekvalité på motorolja

Inlägg av Anders S » lör 23 okt 2010, 10:38

HR312 skrev:...Jag tyckte att motorn på något sätt gick bättre i år, den gick lättare igång som kall och lät mindre. Men det är var så marginella skillnader att det kan vara en upplevd skillnad och inte en verklig.

Vad som däremot är ett objektivt faktum är att trots att motorn gick extra mycket i år var oljan alldeles klar när jag pumpade ur den. Den såg i stort ut som när jaag hällde i den förra hösten. Volvooljan är dock alltid i stort sett helt svart när jag pumpar ur den. Skillnaden var mycket stor...
Då kan man tänka sig att Gulfoljan har tätat en smula bättre i loppet (kolvringarna mot loppet, kolvringarna mot kolvspåret) och på det sättet givit litet bättre kompression. Sot i oljan kommer i stort sett bara från förbränningen, om man nu inte har en motor som är så vanskött (gått alldeles fär länge utan oljebyte) att oljan i sig inte orkat bära sotresterna och dessa sedan ansamlats via koksning på heta ytor och sediementering i tråget. Men då får man "svart olja" snabbt efter varje oljebyte.

Gulf är en seriös oljetillverkare, för övrigt.
Anders S

Daniel.k.89
Rookie
Inlägg: 2
Blev medlem: mån 26 aug 2024, 20:55
Ort: Stenungsund

Re: Oljekvalité på motorolja

Inlägg av Daniel.k.89 » mån 26 aug 2024, 21:31

Kanske dum fråga från en okunnig:

Kan man blanda oljor från olika fabrikat, om båda är (Mineral 15W-40)?
Den ena är en Volvo Penta, den andra Biltema.
På Biltema dunken står det i mindre text: ”VOLVO VDS-3”, vilket Volvo Penta dunken är märkt med.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11688
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Oljekvalité på motorolja

Inlägg av Anders S » tor 29 aug 2024, 13:24

Normalt brukar det gå bra. Rekommendationerna brukar vara ungefär:

1. Fyll på med samma olja som tidigare om du har kvar - om den är rätt sort.
2. Har du inte kvar, fyll på med motsvarande olja (dvs som du nu har tänkt dig).
3. Har du ingen aning, fyll på med rekommenderad olja.

Nu kanske tanken var att bland en slatt från en dunk ihop med en slatt från en annan dunk. Det kan man göra, men så himla dyr är inte oljan? Eller ?
Vad det nu är värt, jag har smort min segelbåtsmotor med Biltemas dieselmotorolja i massor av år.

Anledningen att man (olje- och motortillverkarna) tidigare rekommenderade att man inte skulle blanda oljor var huvudsakligen bristen på kvalitetskontroll. Basoljan skiljer inte nämnvärt (på kvalitetsoljor) men det är först i modern tid som tillsatspaketen har standardiserats och kvaliteten på oljorna är helt förutsägbar. Därför kan man i äldre handböcker se rekommendationen "att inte blanda oljesorter". I moderna motorer är oljetypen (mineral/syntet), tillsatspaketen (anges med oljekoden) och sedan viskositeten (typ, 15-40) angiven, och risken att få problem är verkligen mycket liten.

Det du kanske INTE skall göra är att blanda syntet- och mineralolja, när båda uppfyller rätt klassning. Det finns vissa motorfabrikat som (märkligt nog) inte mår bra av den dyrare syntetoljan. Då handlar det ofta om sk "cylinderpolering", en åkomma som kan uppstå i lågbelastade, försiktigt körda motorer. Yanmar är ett märke där mineralolja rekommenderas.
Anders S

SimonMattsson
Rookie
Inlägg: 1
Blev medlem: tor 10 okt 2024, 15:54

Re: Oljekvalité på motorolja

Inlägg av SimonMattsson » tor 10 okt 2024, 16:09

Daniel.k.89 skrev:
mån 26 aug 2024, 21:31
Kanske dum frågaComeOn recension av Amy Martinsson från en okunnig:

Kan man blanda oljor från olika fabrikat, om båda är (Mineral 15W-40)?
Den ena är en Volvo Penta, den andra Biltema.
På Biltema dunken står det i mindre text: ”VOLVO VDS-3”, vilket Volvo Penta dunken är märkt med.
Det är faktiskt ingen dum fråga alls! Så länge båda oljorna har samma viskositet och klassificering, som i detta fall 15W-40 och VOLVO VDS-3, bör det inte vara några problem att blanda dem. Dessa specifikationer innebär att oljorna uppfyller liknande krav och standarder, oavsett fabrikat. Det är dock alltid bra att hålla sig till samma märke om det är möjligt, för att undvika eventuella små skillnader i tillsatser som kan påverka prestandan på lång sikt.

Skriv svar