Elmotor till en Linjett 30?

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Användarvisningsbild
typhoon
Diamantmedlem
Kontakt:

Re: Elmotor till en Linjett 30?

Inlägg av typhoon » fre 07 jun 2024, 22:42

Är en reduktionsväxel helt uteslutet?

Den skulle ge dig följande:
  • Ökat vridmomentet och sänkt varvtal ut på axeln. (Förmodligen passande din gamla propeller)
  • Motor skulle inte behöva jobba så hårt.
  • Du når motorns effekttopp.
  • Yttterligare ett hål i plånboken
Jag har under vintern byggt en reduktionsväxel och är hittills mycket nöjd med resultatet.

Vill du inte bygga själv så kolla med miromax de har en växel som verkar välbyggd.
Renovering och elkonvertering av en dansk klassiker. Läs mer på grinde-19.se

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Inlägg av Seawolf » ons 12 jun 2024, 12:52

Hela det nutida gröna tänkandet innebär ju att huvuddelen av fossilanvändningen skall ersättas med förnybart skapad energi. Alltså skall t.ex. fordon med förkärlek huvudskaligen drivas på el.
För personbilar innebär detta antingen att man för med sig bortåt ett ton av batterier. Men eftersom de flesta milen består av sträckor på mindre än fem mil, så har utvecklingen lett till att laddhybrider med en tiondels så mycket batterier plus en liten förbränningsmotor (för de få längre körsträckorna) är optimalare.
På båtsidan ser vi att några tillverkare av motorbåtar fortfarande anser att en elbåt skall göra minst 25 knop.
Däremot har andra delar av båtmarknaden sedan mycket lång tid insett att hybriddrift med vindenergi och fossilkraft är det optimala. Fast då utan att gå omvägen av vindkraftverk-elnät-laddare-batterier-elmotor.
Segelbåt kallas denna hybridlösning, där merparten av sträckorna sker med ren vindkraft, utom några minuters motorkörning vis start och stopp. Plus att i undantag använda fossilkraft för längre färder vid ogynnsam vind.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Användarvisningsbild
typhoon
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av typhoon » tor 13 jun 2024, 13:52

Kom att tänka på en till sak när jag tittade närmare på dina batterier. Vad jag kan läsa mig till så har de en maximal urladdningsström på 60 A (2C) vilket får anses som högt och inte något jag skulle använda kontinuerligt. 2C medger ett maximalt effektuttag på 12,2 kW.

Om man antar att angiven effekten för 11 kW Aquamot avser utmatad effekt och att den sammanlagda verkningsgraden för motor och styrdon är 87%, så kräver 11 kW utmatad effekt en upptagen effekt på 12,4 kW. Om batterierna har intern BMS, så slår de förmodligen i från vid detta läge.

kolla motorns effektkurva och se vid vilket varvtal den lämnar sin fulla effekt. Detta varvtal skall möta propellerns dito, antingen genom propellerns utformning eller en växel.

Sambal
Silvermedlem
Kontakt:

Inlägg av Sambal » tor 13 jun 2024, 21:22

Hej Typhoon
Enligt varvet förbrukar min 7kW-motor 20A (1 kW) vid 4 knop. 30A vid 4,7. 40A (2kW) vid 5 knop och 1060 v/m. Samt 70A (3,5kW) vid 5,5 knop. 7kW effektuttag nås vid ca 6,2 knop. Överbelastningsskyddet slår ifrån strömmen vid ca 6,3 knop. Alla värden är utan rigg, sötvatten och semesterpackning samt vindstilla och plattvatten men med tre personer ombord. Sommaren får visa vilka värden som gäller i fullt semesterskick. Samt vad som händer vid motvind och sjö.

Jag skrinlägger med största säkerhet byte till 11 kW-motorn. Dels är den ca 15 cm längre, ca 40 kg tyngre och ett antal tiotusenlappar dyrare. En reduktionsväxel skulle säkert vara effektiv för 7 kW-motorn men kräver utrymme och höjer ljudnivån. Men tack för dina inspel och lycka till med ditt eget projekt som jag kommer att följa!

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 18 jun 2024, 09:55

Här kan man lägga in att med "rätt motor och fel båt" kan man få propellervärden som blir mer eller orimliga. Kombinationen av motorvarvtal, propellvärden och skrovegenskaper bör hållas inom rimliga gränsvärden, annars får man minskad körbarhet eller andra problem.

På en lång, slank segelbåt kan man (av närmast intuitivt begripliga skäl) inte ha en alltför liten propeller som kompenseras genom att vara snabbgående - bara som exempel. Begrepp som medvatten, verkningsgrad och kavitation måste räknas in i propellerekvationen, precis som de klassiska "diameter" och "stigning".

Därför är det av stor vikt att propellervarvtalet "stämmer" med båten, och i det långsamma fartområdet används vanligen reduktionsväxlar för detta. Är elmotorns utgående varvtal inte optimerat för din propellers varvtalsområde blir det problem (det har du ju märkt).

En praktisk möjlighet för dig är i så fall att räkna på en större (typ, din gamla) propellers upptagna effekt vid lägre hastigheter/varvtal. Du får bättre utbyte av tillförd effekt och lugnare gång , men en lägre praktisk toppfart. Med smart elektronik kan man troligen övervaka effektuttaget så att motorn inte överbelastas.

Frågan du kan ställa dig är ifall du kan leva med en verklig begränsning av toppfarten till (exempelvis) fem knop, men med möjlighet att också marscha i denna hastighet.
Anders S

Användarvisningsbild
typhoon
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av typhoon » tis 25 jun 2024, 13:19

@sambal : Går det att få ut någon data från motorns styrdon? Det hade varit intressant att se strömstyrka (A) och varvtal precis innan den stänger av. Förhoppningsvis kan du, som Anders skriver, begränsa antingen varvtalet eller effektuttaget genom att programmera styrdonet.

Enligt Aquamot har deras 7 kW-motor ett nominellt vridmomentet på 28 Nm över hela varvtalsområdet, vilket ger en effektkurva linjärt proportionell mot varvtal (P = (md * n) / 9550 ) där 7 kW nås vid 2 400 rpm och om motorn får jobba under rätt förutsättningar kommer den då att dra ca 140 A. Ett större effektuttag skvallrar om att motorn går för hårt i och med att elmotorer momentant kan leverera vridmomentet avsevärt högre än det nominella.

Angående ljud, så upplever jag tystare gång med reduktionsväxel än utan i vår båt. Jag tror det beror på två saker; dels är motorn "mer" separerad från skrovet, dels så upplever jag att motorn i sig går tystare, eller åtminstone med behagligare ljud, på högre varv. Naturligtvis låter det lite när tänderna i gummiremmen möter tänderna i hjulen men inte farligt.

Användarvisningsbild
typhoon
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av typhoon » ons 21 aug 2024, 08:38

@sambal : Hur har det gått under sommaren? Har elmotorn fungerat bra?

Sambal
Silvermedlem
Kontakt:

Inlägg av Sambal » sön 25 aug 2024, 17:37

Ja tack! Tyvärr har det inte blivit så mycket segling denna sommar. Och därmed inte heller så mycket motorgång. Men jag har i alla fall förbrukat 80% på en dag vid ett tillfälle när jag sedan kunde ladda fullt under natten från bryggan i en gästhamn (Nynäshamn). Därefter förbrukade jag bara högst 20% per dag men kunde ladda i Trosa, norra Landsort, Oxelösund och Arkösund helt utan problem. Säkringarna på bryggornas laddstolpar lär vara på 16A men min laddare kräver bara 12-14A. Och kan därför ladda mina 120 Ah på 10 timmar.
En typsituation var min senaste segling till en ö 10 NM från hemmahamnen. Lite motor vid 4 tillfällen krävde totalt 7%! Knappt värt att stoppa i sladden vid hemkomsten.

Det slamrar från propellern när jag backar och jag har ännu inte kunnat testa kraften vid gång i hård vind och motsjö. Men det var ju inte för dom villkoren som jag bytte till el. Utan mer som "hjälpmotor". Vilket har fungerat fullt tillfredsställande.

Mycket positivt har varit att kunna prata med folk på land när jag närmar mig en förtöjningsplats! Tidigare var jag alltid tvungen att stänga av dieseln för att kunna höra. Även underbart att kunna "smyga" in mot brygga eller land med lågt varvtal på motorn/propellern utan att tappa kontroll över situationen. Med dieseln var det på och av som gällde eftersom den inte kunde gå på tillräckligt lågt varvtal.

Nu önskar jag mig en skottmonterad display som visar inte bara aktuell laddningsprocent och effektuttag i ampere (samt i kW) utan framförallt vilken gångtid som återstår i timmar vid aktuellt effektuttag och kvarvarande batterikapacitet. Detta är ju en självklarhet (fast uttryckt i km) i min elbil. Varför inte också i båten? Tar gärna emot tips på en sådan eftersom varvet inte kunde leverera.

Ett annat irritationsmoment är att "gasreglaget" inte är optimalt monterat på sidan av sittbänken i sittbrunnen. Jag råkar ofta av misstag komma åt det med ett ben, som det sitter nu. Men det ska jag fundera på i vinter. Antingen byta till ett mindre reglage eller flytta det till en bättre plats.

Användarvisningsbild
typhoon
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av typhoon » mån 26 aug 2024, 16:15

Vad kul, det låter som att du på det hela taget är nöjd.
Hur blev det med frågorna kring propeller, varvtal och motorstorlek?

Jag använder Victrons mätshunt bmv-7xx -serien för att mäta effektuttag och beräkna gångtid.
Jag har displayen monterad inne i båten men jag är inte säker på att den är ip-klassad nog för att sitta ute.
Med deras smartshunt kan du avläsa det hela över blåtand med telefonen.

Sambal
Silvermedlem
Kontakt:

Inlägg av Sambal » mån 26 aug 2024, 19:21

Att byta till 10 kW-motorn är inte aktuellt. Den får inte plats på längden utöver att den är både tyngre och dyrare. Reduktionsväxel eller propellerbyte får jag skjuta på framtiden tills jag vet mer om hur propellern fungerar vid mer motstånd. Kanske är det i stället mer batterier som behövs.
Jag har en app (Epoch Pro) som visar det mesta utom det jag helst vill ha - tid kvar.
https://play.google.com/store/apps/deta ... ergy&hl=sv
Kanske går det att ersätta den med en motsvarande från Victron. Men helst vill jag som sagt ha en display i sittbrunnen.

Användarvisningsbild
typhoon
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av typhoon » tis 27 aug 2024, 10:08

Appen från Victron fungerar helt perfekt. Tydliga värden för relevant data och enkel att konfigurera.

Men skall man ha något i sittbrunnen så är behövs deras GX Touch 50 eller 70, kopplade antingen till deras Cerbo GX eller en Raspberry PI.

Skriv svar