VP D1-20 larmar för överhettning
Re: VP D1-20 larmar för överhettning
En sjövattenkyld motor ska gå på en lägre temp för att vattnet i motorn inte ska bilda pannsten
Den går på normaltemp då man kör färskvatten (vanligt kylvatten)
Kör du utan glykol är det samma temp som för blandning kylvatten/glykol, men då måste du tömma motorn helt vid vinterförvaring, ej att rekommendera att köra utan glykol då den även har andra ingredienser som ex vis minskar rost.
Den går på normaltemp då man kör färskvatten (vanligt kylvatten)
Kör du utan glykol är det samma temp som för blandning kylvatten/glykol, men då måste du tömma motorn helt vid vinterförvaring, ej att rekommendera att köra utan glykol då den även har andra ingredienser som ex vis minskar rost.
Re: VP D1-20 larmar för överhettning
Tack Schvidja!
En fråga till då för att undvika missförstånd (från min sida); "Den går på normaltemp då man kör färskvatten (vanligt kylvatten)",
dvs termostaten ska vara densamma (den högre tempen) oavsett om man har bara färskvatten eller en blandning färskvatten/glykol
i färskvattensystemet?
Anledningen till de här frågorna är att vi haft kylproblem förra hösten och i våras, bl a läckage i färskvattenkretsen. Men efter div
fix på försommaren (då vi inte brydde oss om att fylla på glykol ifall det skulle fortsätta läcka) har det funkat bra ända till i tisdags när
vi fick temperaturlarm. Vi kunde inte riktigt konstatera om det berodde på "försvunnet" färskvatten eller luftficka i systemet.
Glykolens rostskyddande verkan är vi förstås på det klara med
En fråga till då för att undvika missförstånd (från min sida); "Den går på normaltemp då man kör färskvatten (vanligt kylvatten)",
dvs termostaten ska vara densamma (den högre tempen) oavsett om man har bara färskvatten eller en blandning färskvatten/glykol
i färskvattensystemet?
Anledningen till de här frågorna är att vi haft kylproblem förra hösten och i våras, bl a läckage i färskvattenkretsen. Men efter div
fix på försommaren (då vi inte brydde oss om att fylla på glykol ifall det skulle fortsätta läcka) har det funkat bra ända till i tisdags när
vi fick temperaturlarm. Vi kunde inte riktigt konstatera om det berodde på "försvunnet" färskvatten eller luftficka i systemet.
Glykolens rostskyddande verkan är vi förstås på det klara med
Re: VP D1-20 larmar för överhettning
Ja samma termostat temp, att spola ur med färskvatten kan säkert vara bra och sedan fylla med ny glykolblandning om glykolblandningen blivit gammal. Ibland går larmen för tidigt, testa med en ir-tempmätare och skjut på ett par ställen för att få en uppfattning hur varmt det är. Jag kör med denna
https://www.biltema.se/verktyg/matverkt ... 2000018821
När man hittat en bra punkt att ta tempen på så skjut sedan på samma ställe.
https://www.biltema.se/verktyg/matverkt ... 2000018821
När man hittat en bra punkt att ta tempen på så skjut sedan på samma ställe.
-
- Platinamedlem
- Inlägg: 172
- Blev medlem: tis 15 jun 2004, 14:12
Re: VP D1-20 larmar för överhettning
Hej Jag har precis som protjet problem med överhettning i mon d1-20 när jag seglar och båten lutat åt styrbord dvs vinden in från barbord. Redan efter några minuters körning så piper larmet. Sen när motorn kallnat kan jag köra i timmar när båten gungar "normalt". När jag tittar på motorn så går luftslangen från expansionskärlet som sitter på styrbord sida till direkt till värmeväxlaren som sitter på babord sida dvs märkbart högre än expansionskärlet när båten lutar åt styrbord. Jag kan inte se varför luften skulle stanna i expansionskärlet i detta läge utan borde söka sig upp i värmeväxlaren och bilda ett luftlås där. Kan någon slå hål på denna hypotes??
Glad Seglare
-
- Diamantmedlem
- Inlägg: 398
- Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28
Re: VP D1-20 larmar för överhettning
Har inget svar på din fråga men en kommentar: mr Murphy omnämndes tidigare i tråden. Fick insatt ny motor D 1-20 för några år sedan och gladde vi oss åt kommande färder. Tji fick vi, hela sommaren kick åt h-e för att: drevet förde ett ohemult skärande väsen, och efter typ 4 timmars totalt gång gick motortempen upp på det röda (jag monterade, vis av tjdigare erfarenheter in en analog mätare)- vilket innebar att vi fick kryssa 7 timmar i nästan vindstilla innan vi nådde en hamn. Där konstaterades att termostaten var kass på denna alldeles nya motor (liksom alltså drevet). Termostaten demonterades och gick det ju att köra till hemma hamnen där den byttes. Och drevet på hösten.
Allt kan hända! VP var inte särskilt tillmötesgående under ganska lång tid men sen "lossnade det
Och nämnde Murphy log säkert i sin himmel. (Skendöd).
Det nya drevet var tyst, vilket vi upptäckte nästa säsong och därefter har allt fungerat tillfredsställande.
Allt kan hända! VP var inte särskilt tillmötesgående under ganska lång tid men sen "lossnade det
Och nämnde Murphy log säkert i sin himmel. (Skendöd).
Det nya drevet var tyst, vilket vi upptäckte nästa säsong och därefter har allt fungerat tillfredsställande.
Re: VP D1-20 larmar för överhettning
Enligt principen "Fundera på de enklaste förklaringarna först" bör man då undersöka var kylvattnet tas in. Det KAN ju vara så att det blir kylvattentorsk då båten lutar ensidigt åt babord, men inte då båten "gungar normalt" (rullar). Kanske uppstår turbulens runt intaget, kanske klarar pumpen inte att suga tillräckligt, kanske ökar lyfthöjden en smula, kanske är impellern sliten, spelet för stort i pumplocket/pumpkroppen etc etc.Glad_seglare skrev: ↑ons 31 jul 2024, 17:14Hej Jag har precis som protjet problem med överhettning i mon d1-20 när jag seglar och båten lutat åt styrbord dvs vinden in från barbord. Redan efter några minuters körning så piper larmet. Sen när motorn kallnat kan jag köra i timmar när båten gungar "normalt". När jag tittar på motorn så går luftslangen från expansionskärlet som sitter på styrbord sida till direkt till värmeväxlaren som sitter på babord sida dvs märkbart högre än expansionskärlet när båten lutar åt styrbord. Jag kan inte se varför luften skulle stanna i expansionskärlet i detta läge utan borde söka sig upp i värmeväxlaren och bilda ett luftlås där. Kan någon slå hål på denna hypotes??
Kylningen hänger på två förutsättningar här: att råvattenkretsen (sjövattnet) fungerar och att motorns interna kylkrets fungerar. Faller en av dessa bort, så uteblir kylningen.
Anders S
-
- Platinamedlem
- Inlägg: 172
- Blev medlem: tis 15 jun 2004, 14:12
Re: VP D1-20 larmar för överhettning
Hej Anders mfl.
Håller verkligen med att felsökning i fall som detta ska omfatta alla relevanta faktorer. Det första jag kollade var sjövatten kretsen och den fungerade normalt med bra fart på vattnet som kom ut ur avgasröret. Intaget är i drevet med hål på båda sidor på detta. Jag har också, efter att jag gjorde mitt inlägg, kontaktat en professionell mekaniker med stor erfarenhet av D1-20 motorn och han bekräftar att det är problem med att luften i expansionskärlet flyttar sig in i värmeväxlaren när man lutar åt styrbord. Följden blir att strömningen genom värmeväxlaren blir störd med temperaturvarning som följd. Lösningen är att flytta upp expansionskärlet.
Jag kommer nu att testa detta. Återkommer med information om utfallet fast det kan ta ett tag.
Hälningar
Håller verkligen med att felsökning i fall som detta ska omfatta alla relevanta faktorer. Det första jag kollade var sjövatten kretsen och den fungerade normalt med bra fart på vattnet som kom ut ur avgasröret. Intaget är i drevet med hål på båda sidor på detta. Jag har också, efter att jag gjorde mitt inlägg, kontaktat en professionell mekaniker med stor erfarenhet av D1-20 motorn och han bekräftar att det är problem med att luften i expansionskärlet flyttar sig in i värmeväxlaren när man lutar åt styrbord. Följden blir att strömningen genom värmeväxlaren blir störd med temperaturvarning som följd. Lösningen är att flytta upp expansionskärlet.
Jag kommer nu att testa detta. Återkommer med information om utfallet fast det kan ta ett tag.
Hälningar
Glad Seglare