Facit - seglarlivet på upphällningen eller livet efterdetta

Här skriver man inlägg som är lite mer "filosofiska" men ändå har marin anknytning.
Skriv svar
Seymor B Fudd
Diamantmedlem

Facit - seglarlivet på upphällningen eller livet efterdetta

Inlägg av Seymor B Fudd » tor 13 jun 2024, 18:19

Jaha, då var livets seglaräventyr på egen köl slutligen över. Båten är såld. Till min stora glädje till en erfaren båtmänniska som verkligen insåg just min båts unika kvaliteter. Det känns gott efter alla mina ansträngningar att få farkosten i optimal "shipshape". Dvs i ett skick som jag själv var nöjd med och faktiskt får jag väl tillägga är jag rent av litet stolt över min förmåga att både förvalta och förnya denna kvalitetsbåt.

Vad har jag lärt mig av denna försäljningsprocess? Litet olika ting; t ex
-att det (åtminstone för mig) var viktigt att sälja till (för mig)rätt människa. De finns de jag icke velat sälja till.
-att processen har varit fylld av känslor, ibland överraskande starka. Är rimligen en funktion av vad båten/seglandet inneburit i livet. Finns förstås de som behandlar även båtar som slit och släng, döda föremål eller förbrukningsartiklar. Vilket de ju är i rent fysisk mening. Men men...
-att försäljningsprocessen stundtals kan te sig nästan surrealistisk*
-att ícke-svenska båtsajter, från min synvinkel, verkar nå mest icke-svenska intressenter. Men nådde flera riktigt intresserade utlänningar (får man skriva så :mrgreen:) som dock, *= i ett fall helt överraskande i sista stund valde bort trots alla tecken på motsatsen. Sajten Boat24 är ett föredöme i enkelhet och konstruktion; oerhört lätt att lägga in/ta bort bilder (upp till 100....), dito lätt att förändra; tillhandahåller medelst knapptryck PDF filer av de uppgifter man lämnat osv.
-att Blocket.se kräver att man kryssar i rutan för att få meddelande till den egna e-posten - *= Missade jag och missade flera intresserade. Som alltså missade denna fina båt ity att de hunnit köpa annan. ; har ytterst begränsat utrymme för bilder (jag fick be intressenter att titta på Boat24 istället). Och jag tycker att annonshanteringen vid svar och rent generellt på blocket är synnerligen omständlig. Enkelt på Boat24. Som dock är dyrare.
-att man skall komma ihåg sitt lösenord på Blocket över tid. Jag hade glömt mitt och sen blev det fel och jag fick inte annonsera på nytt förrän efter 1 månad :roll:
-att man inte längre säljer båtar med vinst. Troligen en funktion av 1)generations effekten - alla 40/50 - talister som vill sälja 2)förändrat förhållande till båtliv 3)smaken förändrats; vem köper idag valnötsmöbler av hög kvalitet som varar i 100 år? Gäller att vara realistisk med priset, kolla runt osv.
-att den egna insatsen är avgörande. Mycket jobb kan krävas - men belöningen kan bli stor om än aldrig i paritet med vad som lagts ned i både pengar och arbete. Men känslan när det fungerat är obetalbar. Förvisso enklare med mäklare men produkten måste ju ändå hålla måttet. Mäklaren står ju inte och slipar bort gammal VC17....(vem trodde att den plötsligen skulle bli förbjuden).Tror inte att försäljning via mäklare är räddningen.
- att båtmäklare tar rejält betalt. Upp till 9-10 % av värdet. Så där sparade jag!!!! :D genom att sälja själv.
- att man får ha tålamod! Plötsligt en dag! Huruvida slumpen (samtidigt med min fanns ytterligare ett antal annonser med samma båttyp, trots dess relativa sällsynthet) eller "los fuerzas de mayores" är inblandade kan också diskuteras.

Men jag skall inte klaga. Mina andra båtar har sålts med god vinst. Och nöjda köpare. Och jag är nöjd. Mycket nöjd till och med.
Så var det med det!
Framtiden får utvisa om det blir någon liten jolle eller inte! O inte lämnar jag väl Sailguide!

Månne det finns andra eller liknande erfarenheter hos sällskapet till allmän båtnad??

Seymor B Fudd
Diamantmedlem

Re: Facit - ensam i såld farkost

Inlägg av Seymor B Fudd » tor 11 jul 2024, 12:55

Nä finns kanske bara jag som sålt. Eller så är sällskapet latenta medlemmar i SÄPO :wink:
Eller/och - bara privata och "fåmälda" som det hette en gång innan det svenska språket gick hädan. :roll:

Skriv svar