COMFORT 32 båt som jag inte vet hur hantera å ska säljas
COMFORT 32 båt som jag inte vet hur hantera å ska säljas
Försöker hjälpa till med att hantera/sälja en Comfort 32 båt som nu inte kan användas av ägaren och som legat på land i 3 år. Själv kan jag inget ang båtar och har ingen erfarenhet av detta vilket är därför jag/vi vänder oss till detta forum för att få lite tips på hur vi kan hantera detta och vilken prisnivå som en sån båt ligger på idag. Den är som sagt inte använd eller hanterad på ca 3 år men ska vara rätt utrustad och har ny motor (3-cylindrig Volvo Penta M2030). Den info jag fått är att prisbilden stagnerat gått ned under senaste 3-5 år (dels pga Covidtiden) å är tacksam för alla tips som jag kan följa upp. Mvh POS61 / Per
-
- Diamantmedlem
- Inlägg: 398
- Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28
Re: COMFORT 32 båt som jag inte vet hur hantera å ska säljas
Som jag ser det bör du försöka hitta någon som kan ge dig en uppfattning om skicket på båten. En erfaren båt människa eller kanske hellre en besiktningsman. Har den legat upplagd i 3 år med presenning på?? Om utan lär den väl vara full av "naturprodukter"; om täckt, ja i båda fallen, hur ser det ut inuti? Tänker på mögel osv osv. Fräschhet, synlig omvårdnad viktigt för en köpare.
Jag ägde i många år en C32 och sålde den i toppskick 2002. Var mycket nöjd med seglingsegenskaper och den passade oss då väldigt bra. Innebar något nytt i förhållande till de flesta 60/70 tals båtarna. Då fick jag bra betalt ( hade kostat på en hel del också med extra teak t ex i hela sittbrunnen, nya segel, förstagsrulle osv ) men sedan dess har priserna sjunkit. Har en kompis som sålde sin för 4-5 år sedan. Motorn då bara 6 år gammal, trecylindrig , fina instrument, allmänt välskött - dock blev priset bara 150000:- !
Pandemin jo, men båten är i förhållande till dagens båttyper tämligen dåligt disponerad inuti, särskilt med tanke på storleken. Dagens 32 fotare är mycket rymligare, har stora akterkojer, bättre toa-utrymme. Förpiken jämförelsevis kort. Finns ju mycket sovplatser i 32:an men att behöva krypa genom en liten lucka för att ta sig till toan är inte optimalt. Nutidens seglare tror jag föredrar mer lättskötta försegel än stora genuor....Apropå det, förstagsrulle är ett måste på denna båt. Finns det?? (kostar allt från 15-30000:-)
Så: besiktningsman; 150-200000. beror ju på den perfekte köparen.......som önskar just en sådan rejäl (men inredningsmässigt med inte särskilt hög kvalitet) båt. Det är köparens marknad nu. 40/50 talisterna har i många fall (dock icke alla!) seglat färdigt så utbudet är stort och det tillverkades många C32:or.
Jag ägde i många år en C32 och sålde den i toppskick 2002. Var mycket nöjd med seglingsegenskaper och den passade oss då väldigt bra. Innebar något nytt i förhållande till de flesta 60/70 tals båtarna. Då fick jag bra betalt ( hade kostat på en hel del också med extra teak t ex i hela sittbrunnen, nya segel, förstagsrulle osv ) men sedan dess har priserna sjunkit. Har en kompis som sålde sin för 4-5 år sedan. Motorn då bara 6 år gammal, trecylindrig , fina instrument, allmänt välskött - dock blev priset bara 150000:- !
Pandemin jo, men båten är i förhållande till dagens båttyper tämligen dåligt disponerad inuti, särskilt med tanke på storleken. Dagens 32 fotare är mycket rymligare, har stora akterkojer, bättre toa-utrymme. Förpiken jämförelsevis kort. Finns ju mycket sovplatser i 32:an men att behöva krypa genom en liten lucka för att ta sig till toan är inte optimalt. Nutidens seglare tror jag föredrar mer lättskötta försegel än stora genuor....Apropå det, förstagsrulle är ett måste på denna båt. Finns det?? (kostar allt från 15-30000:-)
Så: besiktningsman; 150-200000. beror ju på den perfekte köparen.......som önskar just en sådan rejäl (men inredningsmässigt med inte särskilt hög kvalitet) båt. Det är köparens marknad nu. 40/50 talisterna har i många fall (dock icke alla!) seglat färdigt så utbudet är stort och det tillverkades många C32:or.
Re: COMFORT 32 båt som jag inte vet hur hantera å ska säljas
OKey, tack för infot.
Ja, vet ej ang om det är många båtar, det jag stötte på är att det är 400st men vet ej å detta är en båt från 1981.Bra skött tills för några år sen (4-5 år bakåt)
Stått på land i 3 år med kapell å presenning så den har varit skyddad från väder och vind i stort. P
Ja, vet ej ang om det är många båtar, det jag stötte på är att det är 400st men vet ej å detta är en båt från 1981.Bra skött tills för några år sen (4-5 år bakåt)
Stått på land i 3 år med kapell å presenning så den har varit skyddad från väder och vind i stort. P
-
- Diamantmedlem
- Inlägg: 398
- Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28
Re: COMFORT 32 båt som jag inte vet hur hantera å ska säljas
Om 81:a trol segel/tillverkningsnummer över 200. Min var en 81:a och numret var mellan 200-250. Ja bortåt 400.
Skyddad från väder och vind låter bra. Har du varit nere i den??? Detta med tanke på mögel osv. Ingen konst få bortåt 6 - 7 L el mer vatten i "torrbollar" per säsong. Dynorna kvar ombord? Går att ha om man sköter detta med Torrbollar. Batterierna? Laddats då och då eller inte? Batterier som ej laddats kan ju råka ut för att frysa om det vill sig illa. Motorn väl vinterkonserverad? Och där en fråga - sötvattenkylning eller sjövatten? Har för mig att det var tillval. Min hade sötvattenkylning från start men kanske inte all har det och om icke påverkar det ju priset negativt eftersom en så pass gammal motor i så fall kan ha löpt risken att drabbas av intern rost. Behöver ju inte vara så förstås. Så kolla upp om söt eller/sjövattenkylning!
Mycket att tänka på.... så besiktningsman troligen inte fel.
Skyddad från väder och vind låter bra. Har du varit nere i den??? Detta med tanke på mögel osv. Ingen konst få bortåt 6 - 7 L el mer vatten i "torrbollar" per säsong. Dynorna kvar ombord? Går att ha om man sköter detta med Torrbollar. Batterierna? Laddats då och då eller inte? Batterier som ej laddats kan ju råka ut för att frysa om det vill sig illa. Motorn väl vinterkonserverad? Och där en fråga - sötvattenkylning eller sjövatten? Har för mig att det var tillval. Min hade sötvattenkylning från start men kanske inte all har det och om icke påverkar det ju priset negativt eftersom en så pass gammal motor i så fall kan ha löpt risken att drabbas av intern rost. Behöver ju inte vara så förstås. Så kolla upp om söt eller/sjövattenkylning!
Mycket att tänka på.... så besiktningsman troligen inte fel.
Re: COMFORT 32 båt som jag inte vet hur hantera å ska säljas
Jag håller med Seymor i detta.
För en köpare är det viktigt att det inte luktar mögel i båten. Dynorna har förhoppningsvis inte förvarats i båten. Jag förutsätter att ingen tagit hand om batterier t.ex. Ska du sälja båten skulle jag satsa på en uppsättning nya batterier innan så att all el fungerar.
Att båten stått på land är i sig ingen nackdel alls, då har skrovet fått möjlighet att torka upp.
Om motorn blev riktigt vinterkonserverad med lite glykol genom kylsystemet torde den vara bra. Har den stått i flera år utan att blivit vinterkonserverad skulle jag nog inte vilja ha med den att göra.
Som sagt, ska man sälja och vill ha hyfsat betalt (150-250.000kr) så ska det vara ordning och reda, saker fungera och det ska inte lukta mögel.
För en köpare är det viktigt att det inte luktar mögel i båten. Dynorna har förhoppningsvis inte förvarats i båten. Jag förutsätter att ingen tagit hand om batterier t.ex. Ska du sälja båten skulle jag satsa på en uppsättning nya batterier innan så att all el fungerar.
Att båten stått på land är i sig ingen nackdel alls, då har skrovet fått möjlighet att torka upp.
Om motorn blev riktigt vinterkonserverad med lite glykol genom kylsystemet torde den vara bra. Har den stått i flera år utan att blivit vinterkonserverad skulle jag nog inte vilja ha med den att göra.
Som sagt, ska man sälja och vill ha hyfsat betalt (150-250.000kr) så ska det vara ordning och reda, saker fungera och det ska inte lukta mögel.
X-342 SWE 18 "Kexet"