Elmotor till en Linjett 30?

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Användarvisningsbild
typhoon
Diamantmedlem
Inlägg: 200
Blev medlem: tor 15 jun 2006, 10:00
Kontakt:

Re: Elmotor till en Linjett 30?

Inlägg av typhoon » fre 07 jun 2024, 22:42

Är en reduktionsväxel helt uteslutet?

Den skulle ge dig följande:
  • Ökat vridmomentet och sänkt varvtal ut på axeln. (Förmodligen passande din gamla propeller)
  • Motor skulle inte behöva jobba så hårt.
  • Du når motorns effekttopp.
  • Yttterligare ett hål i plånboken
Jag har under vintern byggt en reduktionsväxel och är hittills mycket nöjd med resultatet.

Vill du inte bygga själv så kolla med miromax de har en växel som verkar välbyggd.
Renovering och elkonvertering av en dansk klassiker. Läs mer på grinde-19.se

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1791
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Elmotor till en Linjett 30?

Inlägg av Seawolf » ons 12 jun 2024, 12:52

Hela det nutida gröna tänkandet innebär ju att huvuddelen av fossilanvändningen skall ersättas med förnybart skapad energi. Alltså skall t.ex. fordon med förkärlek huvudskaligen drivas på el.
För personbilar innebär detta antingen att man för med sig bortåt ett ton av batterier. Men eftersom de flesta milen består av sträckor på mindre än fem mil, så har utvecklingen lett till att laddhybrider med en tiondels så mycket batterier plus en liten förbränningsmotor (för de få längre körsträckorna) är optimalare.
På båtsidan ser vi att några tillverkare av motorbåtar fortfarande anser att en elbåt skall göra minst 25 knop.
Däremot har andra delar av båtmarknaden sedan mycket lång tid insett att hybriddrift med vindenergi och fossilkraft är det optimala. Fast då utan att gå omvägen av vindkraftverk-elnät-laddare-batterier-elmotor.
Segelbåt kallas denna hybridlösning, där merparten av sträckorna sker med ren vindkraft, utom några minuters motorkörning vis start och stopp. Plus att i undantag använda fossilkraft för längre färder vid ogynnsam vind.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Användarvisningsbild
typhoon
Diamantmedlem
Inlägg: 200
Blev medlem: tor 15 jun 2006, 10:00
Kontakt:

Re: Elmotor till en Linjett 30?

Inlägg av typhoon » tor 13 jun 2024, 13:52

Kom att tänka på en till sak när jag tittade närmare på dina batterier. Vad jag kan läsa mig till så har de en maximal urladdningsström på 60 A (2C) vilket får anses som högt och inte något jag skulle använda kontinuerligt. 2C medger ett maximalt effektuttag på 12,2 kW.

Om man antar att angiven effekten för 11 kW Aquamot avser utmatad effekt och att den sammanlagda verkningsgraden för motor och styrdon är 87%, så kräver 11 kW utmatad effekt en upptagen effekt på 12,4 kW. Om batterierna har intern BMS, så slår de förmodligen i från vid detta läge.

kolla motorns effektkurva och se vid vilket varvtal den lämnar sin fulla effekt. Detta varvtal skall möta propellerns dito, antingen genom propellerns utformning eller en växel.
Renovering och elkonvertering av en dansk klassiker. Läs mer på grinde-19.se

Sambal
Silvermedlem
Inlägg: 42
Blev medlem: fre 31 mar 2006, 12:57
Kontakt:

Re: Elmotor till en Linjett 30?

Inlägg av Sambal » tor 13 jun 2024, 21:22

Hej Typhoon
Enligt varvet förbrukar min 7kW-motor 20A (1 kW) vid 4 knop. 30A vid 4,7. 40A (2kW) vid 5 knop och 1060 v/m. Samt 70A (3,5kW) vid 5,5 knop. 7kW effektuttag nås vid ca 6,2 knop. Överbelastningsskyddet slår ifrån strömmen vid ca 6,3 knop. Alla värden är utan rigg, sötvatten och semesterpackning samt vindstilla och plattvatten men med tre personer ombord. Sommaren får visa vilka värden som gäller i fullt semesterskick. Samt vad som händer vid motvind och sjö.

Jag skrinlägger med största säkerhet byte till 11 kW-motorn. Dels är den ca 15 cm längre, ca 40 kg tyngre och ett antal tiotusenlappar dyrare. En reduktionsväxel skulle säkert vara effektiv för 7 kW-motorn men kräver utrymme och höjer ljudnivån. Men tack för dina inspel och lycka till med ditt eget projekt som jag kommer att följa!

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11673
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Elmotor till en Linjett 30?

Inlägg av Anders S » tis 18 jun 2024, 09:55

Här kan man lägga in att med "rätt motor och fel båt" kan man få propellervärden som blir mer eller orimliga. Kombinationen av motorvarvtal, propellvärden och skrovegenskaper bör hållas inom rimliga gränsvärden, annars får man minskad körbarhet eller andra problem.

På en lång, slank segelbåt kan man (av närmast intuitivt begripliga skäl) inte ha en alltför liten propeller som kompenseras genom att vara snabbgående - bara som exempel. Begrepp som medvatten, verkningsgrad och kavitation måste räknas in i propellerekvationen, precis som de klassiska "diameter" och "stigning".

Därför är det av stor vikt att propellervarvtalet "stämmer" med båten, och i det långsamma fartområdet används vanligen reduktionsväxlar för detta. Är elmotorns utgående varvtal inte optimerat för din propellers varvtalsområde blir det problem (det har du ju märkt).

En praktisk möjlighet för dig är i så fall att räkna på en större (typ, din gamla) propellers upptagna effekt vid lägre hastigheter/varvtal. Du får bättre utbyte av tillförd effekt och lugnare gång , men en lägre praktisk toppfart. Med smart elektronik kan man troligen övervaka effektuttaget så att motorn inte överbelastas.

Frågan du kan ställa dig är ifall du kan leva med en verklig begränsning av toppfarten till (exempelvis) fem knop, men med möjlighet att också marscha i denna hastighet.
Anders S

Användarvisningsbild
typhoon
Diamantmedlem
Inlägg: 200
Blev medlem: tor 15 jun 2006, 10:00
Kontakt:

Re: Elmotor till en Linjett 30?

Inlägg av typhoon » tis 25 jun 2024, 13:19

@sambal : Går det att få ut någon data från motorns styrdon? Det hade varit intressant att se strömstyrka (A) och varvtal precis innan den stänger av. Förhoppningsvis kan du, som Anders skriver, begränsa antingen varvtalet eller effektuttaget genom att programmera styrdonet.

Enligt Aquamot har deras 7 kW-motor ett nominellt vridmomentet på 28 Nm över hela varvtalsområdet, vilket ger en effektkurva linjärt proportionell mot varvtal (P = (md * n) / 9550 ) där 7 kW nås vid 2 400 rpm och om motorn får jobba under rätt förutsättningar kommer den då att dra ca 140 A. Ett större effektuttag skvallrar om att motorn går för hårt i och med att elmotorer momentant kan leverera vridmomentet avsevärt högre än det nominella.

Angående ljud, så upplever jag tystare gång med reduktionsväxel än utan i vår båt. Jag tror det beror på två saker; dels är motorn "mer" separerad från skrovet, dels så upplever jag att motorn i sig går tystare, eller åtminstone med behagligare ljud, på högre varv. Naturligtvis låter det lite när tänderna i gummiremmen möter tänderna i hjulen men inte farligt.
Renovering och elkonvertering av en dansk klassiker. Läs mer på grinde-19.se

Skriv svar