Jag kan hålla med om att både artikeln och mitt förra inlägg skulle kunna ha skrivits tydligare, för att klargöra skillnaden och framför allt släktskapet mellan PTFE och PFAS.
RISE skriver t.ex. följande om PTFE i
cykelsmörjmedel
PTFE bedöms inte vara extremt hälsofarligt men stora utsläpp av PFAS-ämnen, per- och polyfluorerade alkylsubstanser, som används vid tillverkningen av PTFE är ett stort globalt problem.
Och
Kemikalieinspektionen
PFAS eller högfluorerade ämnen är ett samlingsnamn för en stor och komplex ämnesgrupp på mer än 10 000 identifierade ämnen med varierande egenskaper och bred användning i samhället. Gemensamt för alla PFAS-ämnen är att de är mycket svåra att bryta ner och vissa PFAS kan ha skadliga effekter, både för människa och miljö
och lite längre ner på sidan.
Kemikalieinspektionens mål är att användningen av PFAS-ämnen ska minimeras och på sikt upphöra helt. Endast användning som saknar alternativ och som är kritisk för samhället ska tillåtas.
Problemen med PFAS är väl dokumenterade och publicerade, inte minst i samband med stämningarna av DuPont på tidigt 2000-tal. Faktum kvarstår; PTFE tillverkas inte utan att en lång svans av kemikalier (PFAS) hamnar i naturen. Att framhålla förträffligheten med PTFE utan att nämna problemen som dess tillverkning skapar, tycker jag är oärligt - bland annat.
Hur som helst så är det det är vare sig PTFE eller att koppar kommer ut i havet som gjort att VC 17 förbjudits.
I detta
blogginlägg har jag publicerat informationen jag fått av Kemikalieinspektionen i frågan.