Nexus Ekolod

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Kenta
Platinamedlem

Nexus Ekolod

Inlägg av Kenta » mån 20 maj 2024, 10:31

Hej på er, det var ett tag sen jag var aktiv.
Men nu har jag ett problem som det kanske finns någon klok sailguidare som har en lösning på?
Mitt ekolod har troligtvis gått till ekolodens himmelrike.
Jag har ett Nexus Lod NX2 52 mm. I höstas gav det upp, istället för djupsiffror visade det tre sträck.
Jag trodde att det var beväxning på givaren och, när jag tog upp var det några snäckor som jag skrapade bort, men i år efter sjösättning har lodet inte någon lust att vara med, jag lyckades i går få det att visa 0,4 m en lite stund och sedan några siffror, 122 och 137 som jag tolkade som felmeddelande, när jag tog ur och satte tillbaka stiften i wsi-boxen samt gav det en dusch VD 40.
Hoppas på hjälp!
Kanske det finns någon som har en fungerande dylig, liggande i någon byrolåda, får gärna höra av sig till mig.
Kenta
Det var bättre förr, längre tillbaka!

Seymor B Fudd
Diamantmedlem

Re: Nexus Ekolod

Inlägg av Seymor B Fudd » mån 20 maj 2024, 11:32

Ja Nexus var bäst(?) när de var nya. Måhända denna sajt kan vara något: https://www.chicagomarineelectronics.co ... anuals.htm
Rent principiellt går väl ekoloden inte till himmelen utan tvärtom s a s. :wink:

Har en kompis vars båt har full uppsättning av Nexus instrument - inga fungerar... 8) Kan ju vara allt från dålig kontakt, fukt i displayen - eller knas på centralenheten (som du säkert hittar nånstans..)eller något helt annat.

Kenta
Platinamedlem

Inlägg av Kenta » mån 20 maj 2024, 15:42

Hej Seymor B Fudd.
Tack för ditt tips. Har just mailat till Chicago, går i spänd förväntan.
Kenta

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 21 maj 2024, 14:18

Kenta skrev:
mån 20 maj 2024, 10:31
Hej på er, det var ett tag sen jag var aktiv.
Men nu har jag ett problem som det kanske finns någon klok sailguidare som har en lösning på?
Mitt ekolod har troligtvis gått till ekolodens himmelrike.
Jag har ett Nexus Lod NX2 52 mm. I höstas gav det upp, istället för djupsiffror visade det tre sträck.
Jag trodde att det var beväxning på givaren och, när jag tog upp var det några snäckor som jag skrapade bort, men i år efter sjösättning har lodet inte någon lust att vara med, jag lyckades i går få det att visa 0,4 m en lite stund och sedan några siffror, 122 och 137 som jag tolkade som felmeddelande, när jag tog ur och satte tillbaka stiften i wsi-boxen samt gav det en dusch VD 40.
Hoppas på hjälp!
Kanske det finns någon som har en fungerande dylig, liggande i någon byrolåda, får gärna höra av sig till mig.
Kenta
Det finns all anledning att kolla upp precis alla ledningar och kontakter från givaren till WSI-boxen, från WSI-boxen till visarinstrumentet.
Problem kan vara att kabeln skavts av och förstörts (då vet du det) eller ett "riktigt elektronikfel" (svårt att verifiera) men har du tur ÄR det dålig kontakt som kan rättas till.

Ekolod har en (ibland oerhört skrämmande!) ovana att visa fel på både grunt och djupt vatten. Det här beror på att instrumentets logik måste skilja på vilket av flera ekon som representerar "botten", och studsar ultraljudpulsen ett par gånger mot båtskrovet kan djupet bli mycket märkligt. Därför behöver inte orimliga siffervärden visa att lodet är felaktigt, snarare att det kan sitta felmonterat. Så kolla (en gång till) att lodet sitter rätt i sitt fäste och spärrtråden/säkringsklämman visar att lodet sitter helt nere.

Är det så att inget hjälper lär det fortfarande gå att få tag 52mm givare, så kanske du slipper en upptagningskostnad, som får bli bidrag till ett nytt lod.
Anders S

Kenta
Platinamedlem

Inlägg av Kenta » lör 03 aug 2024, 14:19

Nu har jag fått tag på en beg, exakt likadan lodgivare. Kopplade in den på WSI-boxen, och hivade lodet i sjön, inte ett liv. Har också fått ett meddelande om en som hade samma problem som jag. Han hade en kompis som begrep sig på att rota i kretskort, och funnit att det var kortis i en liten grön modul som satt intill utgången på ekolodet. Han lödde bort modulen (som inte ens fanns med på ritningen över kretskortet) och sedan har lodet fungerat.
Jag har även fått tag på en WSI-box, dock inte Nexus utan Garmin, (som Garmin inte har som reservdel de vill bara sälja nya system).
Så nu letar jag efter en ritning över WSI-boxen, samt att jag ska inventera min bekantskapskrets, och se vilka förmågor som kan finnas där!
Kenta

Kenta
Platinamedlem

Inlägg av Kenta » tis 01 okt 2024, 14:46

Så var det dax igen, standardsvar från Garmin, släng ut det gamla och köp nytt från Garmin!!!!
Jag köpte ett Nexus system för c:a 10 år sedan! Efter ett par år gick jag igenom Väddö kanal och lodet visade 35 grader C, så okej då det kunde jag leva med. Men får 1,5 år sedan gav lodet upp, plötsligt fick jag inget djup. Men vän av ordning så trodde jag att det var beväxning på givare. Lite beväxning var det, men inte så det skulle störa. Men skrapade rent och sjösatte i våras, men Lodet var dött. Så i sommar har jag snokat upp en begagnad lodgivare på blocket, och trodde att alla problem var lösta, men så enkelt var det inte. Lyckades också hitta en beg Garmin WSI-box, också på blocket och nu var jag fullständigt övertygad om att felet var fixat.
Parade om vindgivare och vindinstrumentet och fick det att fungera, Men SeaData (Logg och Lod) gick det inte att para om.
Tog kontakt med Garmin support, som köpte upp Nexus för ett antal år sedan, och tog bilder på allt och skickade ner till Garmin, fick svar att det inte gick att para ihop Nexus SeaData med Garmin WSI-box. Utan det var bäst att köpa nytt från Garmin naturligtvis.
Men då blev Kenta förbannad, plockade ut WSI-boxen och gick till Elektronik Komponent i Gävle. I dag fick jag tillbaka WSI-boxen men en utbytt komponent som hade brunnit, och nu fungerar lodet igen och Kenta blev glad, dock lite fattigare!!!

Skriv svar