cockpit bimini top eller inte?

Här ställer du frågor kring olika båttillbehör exempelvis jollar, säkerhetsutrustning, vinschar etc
Skriv svar
jojosurf
Silvermedlem
Inlägg: 30
Blev medlem: sön 18 apr 2010, 13:26

cockpit bimini top eller inte?

Inlägg av jojosurf » mån 18 mar 2024, 07:17

Hej,

Jag är intresserad av era åsikter när det gäller cockpit bimini top (kapell som man har över skeppare eller större del av sitbrunnen endast över huvudet). Är de bara i vägen och stör seglingen? Jag undrar om de är bra i riktigt varma miljöer, till exempel i Medelhavet under juli månad? Segelbåten är en cruiser/race på cirka 35-40 fot.

/J

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: cockpit bimini top eller inte?

Inlägg av Anders S » mån 18 mar 2024, 10:58

Båten (eller snarare biminitaket) måste vara anpassat för segling, annars blir det (såklart) ivägen. Skotet är det stora problemet. och då lär ju skotskena framför ruffluckan. Skot mitt i sittbrunnen eller från akterkant av denna ställer ofta till det även för en stor sprayhood (som ju sällan går långt in över sittbrunnen). Tittar man på sk "långfärdsrustade" båtar ser man ofta enorma bågar över aktern, för solceller, dävertar med mera - ibland integrerade med en anordning för skotet typ Targabåge.

Annars är det naturligtvis guld att ha "skugga med tvärdrag" när det är varmt och solen står högt. Att ha detta "soltak" kan vara vettigt även om det bara funkar riktigt bra i hamn.
Anders S

Skriv svar