Hål i gummiduk

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Jonta
Guldmedlem
Inlägg: 64
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 23:27

Hål i gummiduk

Inlägg av Jonta » tis 30 jan 2024, 23:10

Jag behöver råd , ska montera en ny gummipackning över manluckan i min rostfria tankar. Har 2 mm gummiduk som packning.
Manluckan monteras med 5 mm rfr maskinskruv och jag undrar vilken diameter jag ska ha på hålen för skruven.
Har hålpipor på 3 , 4, och 5 mm.

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2378
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Hål i gummiduk

Inlägg av Peter_K » ons 31 jan 2024, 08:27

Hålen i duken behöver väl vara större än skruven..?
Alla borde ha skägg

Jonta
Guldmedlem
Inlägg: 64
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 23:27

Re: Hål i gummiduk

Inlägg av Jonta » ons 31 jan 2024, 10:32

Om hålet är större än skruven hur förhindras vätskan att tränga upp?
Pressas gummit ihop mot skruven?
Trodde att hålet skulle vara något mindre eller ha samma mått som skruven.

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2378
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Hål i gummiduk

Inlägg av Peter_K » ons 31 jan 2024, 22:08

Om du har hål som är mindre än skruven så deformeras packningen när du trycker skruven genom den, och då borde det bli otätt tänker jag.
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11660
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Hål i gummiduk

Inlägg av Anders S » sön 04 feb 2024, 11:42

Allt beror på två saker: Hur mycket "fri platt yta" det finns utanför hålet och hur slät och ren denna är. I en perfekt värld skall då hålen vara precis lika stora. Nu kan det ju vara så att det är svårt att göra hålet exakt på rätt ställe, och då brukar man göra hålet litet större för att få spel. Nu är gummiduk inte lika kritiskt som andra packningsmaterial (det är ju en aning töjbart) men den perfekta packningen skall bara komprimeras, inte töjas i sidled.

Mitt förslag: Gör packningen noggrant och gör hålen minst lika stora som skruven. Skälet är att när skruvarna dras åt komprimeras gummiduken (hela poängen med den) och då KRYMPER hålet. Det hade varit fullt tänkbart att 6 mm egentligen är bättre.
Anders S

Jonta
Guldmedlem
Inlägg: 64
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 23:27

Re: Hål i gummiduk

Inlägg av Jonta » tis 06 feb 2024, 10:38

Tack för synpunkter.
Har gjort hål med 5 mm, använde manluckan som mall och monterade en skruv i hålen vartefter jag gjorde dem. Perfekt hålbild och kompletterar med fiberbrickor under skruvskallen mot manluckan. Kommer att gå upp i tjocklek till 3mm på dieseltanken( Wemas packning till givaren har 3 mm tjocklek).

Skriv svar