Realistisk toppfart deplacerande segelbåt

Här skriver man inlägg som är lite mer "filosofiska" men ändå har marin anknytning.
Skriv svar
edbot208
Rookie
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 22 aug 2022, 13:13

Realistisk toppfart deplacerande segelbåt

Inlägg av edbot208 » tis 30 jan 2024, 11:59

Hejsan!

Har en fundering som jag inte riktigt lyckats googla fram ett tillfredsställande svar på. Har egentligen bara seglat en säsong i min båt. För mig som var ny till fullskalig segling utan någon bra känsla för varken grundläggande segeltrim eller hastighet vid olika förhållanden tog det nästan hela säsongen innan jag insåg att plottern visade km/h istället för knop. Jag tog mig ju lätt upp till 6 knop (trodde jag) vilket är båtens skrovfart och vid (i mina ögon) ganska häftiga förhållanden var jag uppe i hela 13 knop. Det nyktra sanningen var förstås att jag nog aldrig riktigt låtit segla båten ordentligt. Och det förklarar varför vi aldrig var framme på beräknad tid :roll: . Men nästa säsong blir det andra bullar!

Då till inläggets mening: Jag har pratat med 2 andra unga segelbåtsägare som påstått att säsongsrekordet på 30 fots "familjesegelbåtar" är uppemot 14 knop. Är det rimligt att segla upp till dubbla skrovfarten eller är det mer troligt att de gjort samma nybörjarmiss som mig? Då jag vet hur båten känns i 7 knop har jag svårt att tro detta efterhand.

Vad säger ni som vet? Hur långt över skrovfarten har ni tagit er och i vilka förhållanden kan det tänkas vara?

raol
Silvermedlem
Inlägg: 38
Blev medlem: lör 10 aug 2013, 20:00

Re: Realistisk toppfart deplacerande segelbåt

Inlägg av raol » tis 30 jan 2024, 20:09

Har man en båt med brett, platt skrov mot aktern, och hissar massvis kvadratmeter undanvindssegel en dag med stark och stadigt vind, så är det inte så orimligt att toppa runt det, skulle jag tro. Sen kan det säkert vara så att man noterar toppfarten när man kanar ner på en vågsida, plus lite medström också. Snittfarten genom vattnet kan säkert vara ett par knop lägre vid tillfället.

Själv har jag aldrig seglat snabbare än "skrovfart", dvs det har inte varit nån planing inblandad. Toppfarten, vad jag minns, var en ganska blåsig dag med förra båten, Dominant 78, fullt ställ och låg halvvind, platt vatten. Runt 7.5 knop. "Skrovfarten" är ca 6 knop för den, men skrovfart är inte så relevant som man kanske tror. Det är mer en brytpunkt där vattenmotståndet börjar öka snabbare. Platta, lätta båtar kan segla mycket snabbare än den, medan djupa, tunga skrov upplever mer av en tvärare gräns.

Med vår nuvarande båt, en Beason 311, har jag bara varit lite över 6 knop som mest. 6.3 eller nåt, tror jag det var. "Skrovfarten" för den är 6.7 knop. Nu har vi lite lägre segelyta än normalutförandet, eftersom vi har gått från en medelstor genua till en självslående fock, så säkert 30 % segelyta borta. Kompisar som har en Beason 31, samma skrov men med masthead-rigg, har toppat runt 7.5 knop, och de är betydligt mindre erfarna seglare. Deras båt har också en fällbar propeller, medan vi har en ganska stor, trebladig, fast propeller som bromsar mer.

Så det är många saker som påverkar.

Skriv svar