Har en fundering som jag inte riktigt lyckats googla fram ett tillfredsställande svar på. Har egentligen bara seglat en säsong i min båt. För mig som var ny till fullskalig segling utan någon bra känsla för varken grundläggande segeltrim eller hastighet vid olika förhållanden tog det nästan hela säsongen innan jag insåg att plottern visade km/h istället för knop. Jag tog mig ju lätt upp till 6 knop (trodde jag) vilket är båtens skrovfart och vid (i mina ögon) ganska häftiga förhållanden var jag uppe i hela 13 knop. Det nyktra sanningen var förstås att jag nog aldrig riktigt låtit segla båten ordentligt. Och det förklarar varför vi aldrig var framme på beräknad tid

Då till inläggets mening: Jag har pratat med 2 andra unga segelbåtsägare som påstått att säsongsrekordet på 30 fots "familjesegelbåtar" är uppemot 14 knop. Är det rimligt att segla upp till dubbla skrovfarten eller är det mer troligt att de gjort samma nybörjarmiss som mig? Då jag vet hur båten känns i 7 knop har jag svårt att tro detta efterhand.
Vad säger ni som vet? Hur långt över skrovfarten har ni tagit er och i vilka förhållanden kan det tänkas vara?