Långkölare inget för långseglare?

Här skriver man inlägg som är lite mer "filosofiska" men ändå har marin anknytning.
Skriv svar
Pelle-48
Platinamedlem
Inlägg: 183
Blev medlem: ons 10 aug 2005, 18:44

Långkölare inget för långseglare?

Inlägg av Pelle-48 » ons 20 dec 2023, 17:03

Är långkölare numera ute även för långseglare?
Leif Alm var säker på valet av Laurinkoster 38. Men det var ju länge sedan. Boken "Böljande Blå Ocean" kom 1981.
Jag började fundera nu när jag såg att en Vindö 90 är till salu på Kanarieöarna.
Den är rätt olik andra Vindöbåtar med sitt flushdäck. Jag har en broschyr från 70-talets båtmässor. Där påstår man att den väger 15 ton men det ska tydligen vara 12. Vet inte vad 90 syftar på. Krysstället är 70 kvm inklusive mesan med 12. Stor 35, jib 23, Genua 1 49 och spinnaker 95. Det sista är verkligen litet map att båten väger 12 ton.
Några nyare långkölare?

Pelle-48
Platinamedlem
Inlägg: 183
Blev medlem: ons 10 aug 2005, 18:44

Re: Långkölare inget för långseglare?

Inlägg av Pelle-48 » lör 23 dec 2023, 11:24

Det stämmer bättre för Vindö 65:
mesan+stor+fock=8+30+27=65 så kanske 12+40+38=90 är mera troligt för Vindö 90.

Vilka är de vanligaste långkölarna?
Vega borde vara nr 1 med ca 3500 st. Vill man ha något större borde Monsun med över 900 och Rasmus med över 600 vara alternativen. Vanligaste långkölare i Nordamerika? Sailboatdata borde ha svaret för den som orkar leta...

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 383
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: Långkölare inget för långseglare?

Inlägg av Seymor B Fudd » tis 02 jan 2024, 17:07

Hittade en artikel, kanske intressesant om för och nackdelar med lång resp kort köl vid långsegling: https://bortomhorisonten.nu/den-ideala-langfardsbaten/

Minns i sammanhanget en diskussion jag för länge sen hade med Thomas Bern; i samband med Öppet Varv; vi var där inför båtbyte och ville kolla läget:
Jag tog upp att jag tyckte att Comfort 32:an jag då hade var riktningsstabil, hade rejäl skädda, var "nerbyggd" och att det var bättre än t ex Comfortina 32 (vi satt i Comfort 35:an). Han menade då att det var feltänkt - om man tänker stor våg som kommer akterifrån, rakt eller snett, så kommer vågkraften att söka vrida båten runt med trycket på skäddan osv.

När jag tänkte efter så hade jag faktiskt haft den upplevelsen vid gång från Allinge på Bornholm till Järnavik i Blekinge, Var västlig/sydvästlig kuling
(vi var tvungna att vara hemma p gr av jobb och vädret hade varit dåligt länge) så vid Hammerodde och efter blev sjön rejält hög, brytande sjö snett akterifrån - jag fick verkligen kämpa för att hålla båten rakt, ville hela tiden vrida upp mot vinden. Brytande sjöar värst. Ruskig upplevelse, himlen jämngrå, låg låg molnbas skum från vågtoppar överallt. Fanns en båt till inledningsvis (en likadan C32; låg bredvid oss i hamnen - de tyckte att om man gick 0600 hade sjön inte hunnit växa; skepparen jobbade med ubåtar..). När vi kom i land efter typ 50 Nm sken solen och fåglarna kvittrade...

Har motsatt upplevelse med Bianca 107, inga sådana problem med vridning. Och fullt möjlig att skota så att rodret kan släppas.
Vegan på 80talet innebar ännu större utmaning i motsvarande läge: minns att jag fick stå bredbent i aktern, en fot på vardera toften och kämpa med rodret, allt under besättningens bekymrade blickar. Tyckte alltid att undervattenskroppen på den var feltänkt.

Så jag undrar om alla dessa berättelser från tidigare där långkölade båtar ingick mer tar sin utgångspunkt i att de flesta båtar var långkölade då. Eller??

Detta är förmodligen en redan uttjatad diskussion - fick hur som tanken att kommentera. Gott Nytt!

Pelle-48
Platinamedlem
Inlägg: 183
Blev medlem: ons 10 aug 2005, 18:44

Re: Långkölare inget för långseglare?

Inlägg av Pelle-48 » ons 03 jan 2024, 13:21

Skoj att någon tycker ämnet är intressant...
Här en annan länk:
https://sailboat.guide/discover/designers
Förutom valet av költyp verkar det handla om hur mycket deplacement man ska ha. En del äldre långkölare är oerhört tunga. Vega är ett noterat undantag!

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 383
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: Långkölare inget för långseglare?

Inlägg av Seymor B Fudd » ons 03 jan 2024, 18:18

Ja det är kul med olika utföranden.
När vi en gång för länge sen skulle byta båt, från Vegan som hade tjänat oss väl i 7 år ville jag egentligen ha en Allegro 33 men besättningen ville absolut ha en modernt utformad båt; ännu ner bestämda blev de när jag fick vittring på en Vindö 40. Så det blev en C32 istället. Köpt av en kommendörkapten så den var shipshape. Seglade väldigt tryggt och bra men den var väl inte så bekväm när allt kommer omkring.
Den nuvarande båten Biancan, är en ännu bättre seglare, fenomenal på att ta höjd.
Vegan kryssade dåligt gick, som ett skott i halvvind och akterlig vind; C32 bra i alla vindar o alla bogar men Biancan är ju lika bred 320) exakt men 120 cm längre och det har en stor inverkan på seglingsupplevelsen. Vi kan "luta" mer utan att det känns och man får känslan av framrusande tåg. Och betydligt mer vändbar i hamnar på gr av den elliptiska kölen. Att göra slag är som att rita en liten cirkel. En fantastisk seglingsmaskin.Och härlig bobåt.
När jag har pratat med Allegro ägare har de berömt stabiliteten men klagat på svårigheten i hamnar osv.
Vegan var ju alldeles hopplös att manövrera i hamnar såvida man inte hade god fart och den var vek - 20-30 grader i ett nafs. Det gillade inte besättningen......Minnns de oändliga slagen för att ta sig ner till inloppet vid Utlängan/Torhamns Udde......i motsjö och SO vind......

Om kölar: https://www.rustleryachts.com/keel-design-explained/

Pelle-48
Platinamedlem
Inlägg: 183
Blev medlem: ons 10 aug 2005, 18:44

Re: Långkölare inget för långseglare?

Inlägg av Pelle-48 » tis 09 jan 2024, 18:26

När man ser på sailboatguide tycker jag att två beräkningar sticker ut:
Comfort (som kortfattat beskriver risken för sjösjuka) och Capsize (risken att båten inte reser sig efter en jättevåg)
Bägge verkar vara sämre på moderna båtar. Dessutom är det gott om catamaraner & trimaraner även i Söderhavet. Varje orkan brukar vända dem upp & ner.....

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 383
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: Långkölare inget för långseglare?

Inlägg av Seymor B Fudd » tor 11 jan 2024, 19:03

Det rätande momentet är ju avgörande om man råkar ut för tillräckligt stora o ev brytande sjöar. Kommer båten på rätt köl igen dvs med kölen neråt eller inte?
Väldigt breda båda med grunda kölar och tillika ofördelaktig tyngdpunkt i upp o ner läge bör vara utsatta. Men om man riggen är intakt, seglen på så tar det nog obehagligt lång tid till rättvändning även med djup tung köl.
Förvisso har Vegor rundat klotet; Kurt med sin Monsun råkade ut för omkullslagning (vilket väl var en faktor som fick honom att sluta).

Några sajter om det: https://piano-swe27.blogspot.com/2014/0 ... ingar.html
https://www.searchmagazine.se/artiklar/ ... A5_311.htm

Sen finns det andra variabler; sittbrunnens utformning är väl en av dem: den mest behändiga riggen osv. Någon form av vattentäta skott osv. Jag skulle nog icke ge mig på jorden runt segling med Biancan. För hög rigg, sittbrunnslänsar inte stora nog osv osv. Comforten kanske men den uppfattade jag icke tillräckligt vridstabilt byggd. Tror att skotten måste vara plastade. Och det är de förvisso på Biancan. Kölinfästningarna också grundläggande tänker jag.
Båda båtarna dock bra om du tänker på sjösjukefaktorn. Vegan icke så.....

När vi bytte så var ville jag ha fenköl, ingen skädda...lättmanövrerbarhet, stabil även i hårt väder (känslan av att allt är rejält gjort)tämligen flushdäckad (så att det var lätt att röra sig på däck), kvalitetsbåt, stor sittbrunn, rimligt stor toa med möjlighet för dusch, stort utrymme kring pentry som i sig skulle vara lättarbetat, lätt att röra sig under däck, akterruff med jättekoj och dörr, förpik tillika (vi lätt varvet sätta in vikdörr till förpiken istf det iofs snygga draperi som satt där). Och max 35 fot.
Expertesteten i sängen bredvid krävde dessutom snygg för att inte säga vacker båt som skiljer sig från mängden.
Nån tanke på jorden runtsegling fanns/finns icke!

När det gäller vilken båttyp som är bäst jorden runt - kan för litet / har inte begrundat tillräckligt men Stabilitet är ledordet!
Av alla långseglingsböcker jag läst, och de är de flesta, framgår att allt kan gå sönder oavsett ursprungskvaliteten. Den för mig bästa boken är: "Segla med Albatross" seglarna voro Carl Erik Andersson och Janne Larsson; nedtecknaren/skrivaren Andreas Kjäll (trol eget förlag 2011). De seglade en Hallberg Rassy ketch 42 fot.

Skriv svar