Elmotor till en Linjett 30?

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Yapdiver
Guldmedlem
Inlägg: 93
Blev medlem: tor 07 feb 2019, 16:28

Re: Elmotor till en Linjett 30?

Inlägg av Yapdiver » tor 07 dec 2023, 11:19

Sambal skrev:
mån 04 dec 2023, 17:19
Nu har jag betalat handpenning för att få en elmotor installerad hos Lidingö Marin i vår. Konceptet blev så här:
Elmotor Aquamot MA43 på 4,3 kW, 48 volt och 11 hästkrafter vid 1 400 varv/min. Ingen vatten- eller luftkylning.
4 st 48 voltsbatterier på vardera 30 Ah ska ge mig 6 kWh vilket jag hoppas ska räcka till ca 20 sjömil vid 4,5 knop vid vindstilla.
Laddning sker via fast monterad kabel som kan anslutas till standardiserade stickkontakter på bryggan. Jag bryr mig alltså inte om att installera "landström".
Priset blir naturligtvis en aning dyrare än att byta till en ny diesel men det ska bli så skönt att slippa allt oväsen, vibrationer och diesellukt för att inte tala om vinterkonserveringen. 12-voltssystemet behålls och laddas med befintliga solpaneler men en DC-DC omvandlare kan också kopplas in. Vill du veta priset är det nog bäst att du kontaktar Lidingö Marin. Det kan ju ändras över tid.
Hoppas allt går bra för dig, de har ju inte det bästa ryktet när det gäller att installera motorer på båtar.

eriksbo1
Diamantmedlem
Inlägg: 356
Blev medlem: tor 01 apr 2004, 12:55
Ort: Helsingfors, Finland

Re: Elmotor till en Linjett 30?

Inlägg av eriksbo1 » tor 07 dec 2023, 22:43

Du säger att du har en "gammal, men fullt fungerande" Yanmar-diesel. Med en sådan kan du köra 10 000 timmar efter en grundgenomgång vid 5 000 timmar enligt den tumregel Anders S nångång gett. En kättersk tanke: hur blir det med andrahandsvärdet på ekipaget ? Själv skulle aldrig röra vid en segelbåt med eldrift. Troligen tänker flertalet detsamma.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Elmotor till en Linjett 30?

Inlägg av Anders S » fre 08 dec 2023, 19:18

En intressant vinkling, det här med andrahandsvärdet. En sak är ju klar, det måste hända något speciellt med bränslepriserna (och elmarknaden) för att ett UTBYTE skall ge en positiv effekt jämfört med en ny diesel, och alls icke om den diesel (eller för den delen, bensinare) man har fortfarande fungerar. Äldre båtar behöver en fungerande motor, om den är ny eller bara välskött är mer en hygienfaktor.

Sedan tror jag nog att det antagligen finns kunder på en elmotoriserad båt, särskilt om det är en segelbåt. De är ju inte lika räckviddshandikappade som rena motorbåtar. Givetvis finns det också de som absolut inte vill ha en relativt komplicerad och sårbar elinstallation i sin båt. När det gäller förbränningsmotorer må det ju vara sant att det kostar sura pengar att serva den och att dieselmekaniker vet att ta bra betalt, men problemet (?) med eldrift är att det inte finns kunnigt folk att hitta så enkelt. I gengäld vet de också att ta betalt.

Man får ta ett större ansvar själv och när (inte om) något händer måste man vara påläst och tekniskt vaken. Inget fel i det.

När det gäller "Gamla Bettan" som troget gått sina 100 timmar per år, så är det vanvård och bristande underhåll som förstör dem. Allvarligt motorslitage på grund av drifttimmar når vi i praktiken aldrig upp till.
Anders S

eriksbo1
Diamantmedlem
Inlägg: 356
Blev medlem: tor 01 apr 2004, 12:55
Ort: Helsingfors, Finland

Re: Elmotor till en Linjett 30?

Inlägg av eriksbo1 » fre 08 dec 2023, 20:55

Man måste väl realistiskt räkna med att en båt med eldrift är "svårsåld" den dag man vill byta upp sig. Det är ohjälpligt lite kuf över det hela, och klientelet av elbåtsintressenter därför begränsat. Men den aspekten är säkert intagen i kalkylerna ? Som Anders S antydde är en diesel i praktiken "evig". Att hålla den i trim är inte raketvetenskap. På mig verkar det som eldrift snarast skulle vara ett slags hjälpmotor, "auxiliary engine". Ok vid avfärd och angöring, men ingenting att förlita sig på vid bleke och motsjö på de långa distanserna. Och sådana finns för oss söndagsseglare !

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Elmotor till en Linjett 30?

Inlägg av Anders S » lör 09 dec 2023, 09:12

Jag vet inte hur mycket "kuf" man måste vara för att överväga en elmotor när det är dags att byta, men om man gör hemläxan ordentligt vad gäller behovsanalysen skall det nog gå bra. Personligen skulle jag då bedöma laddningsmöjligheter, räckvidd vid "full tank", ifall man kan (brukar) segla mer än köra motor, ifall man äger sin tid och inte MÅSTE vara hemma på söndag kväll, i vindstilla och utan paddel. Att eldrift har en (kanske oklar) miljöfördel väger kanske någon också in.

Exakt samma invändningar fördes mot elbilar (räckvidd, "tankstationer", kostnad etc) och där vet vi att om man håller sig inom "enveloppen" går det alldeles utmärkt. Att det inte passar alla användningsfall vet vi, också.

Själv skulle jag INTE välja batteridrift om jag byter motor, men det är inte för att jag är rädd att vara en kuf. :-).
Anders S

eriksbo1
Diamantmedlem
Inlägg: 356
Blev medlem: tor 01 apr 2004, 12:55
Ort: Helsingfors, Finland

Re: Elmotor till en Linjett 30?

Inlägg av eriksbo1 » lör 09 dec 2023, 12:00

Linjett 30 är ju en fin och attraktiv kvalitetsbåt med ett fastställtbart värde som begagnad. Med eldrift blir den en udda fågel på marknaden.

Sambal
Silvermedlem
Inlägg: 38
Blev medlem: fre 31 mar 2006, 12:57
Kontakt:

Re: Elmotor till en Linjett 30?

Inlägg av Sambal » lör 09 dec 2023, 12:27

Är ni bakåtsträvare? Jag är övertygad om att eldriften gör båten mer attraktiv! Åtminstone för dem som, precis som jag, vill slippa dunket, vibrationerna, oväsendet och slabbandet med diesel och olja. Inklusive vinterkonserveringen. Och en sak är jag alldeles säker på. Batterierna kommer bara att bli mindre, mer kraftfulla och billigare i framtiden!
Dessutom seglar jag mest. Motorn används i huvudsak bara vid tilläggningar samt när vinden inte räcker till. Jag lärde mig segla på 1950-talet. Då hade nästan inga segelbåtar motor. Det gick bra ändå - konstigt nog. Vår första båt, en Rock 20 1976, hade en utombordare men den började vi inte använda förrän vi fick småbarn i båten. I dag är det ändå enklare att klara sig utan motor med hjälp av rullgenua, rullstor och med alla fall dragna till sittbrunnen. Fast det är klart. I dag är det mycket mer trängsel i alla hamnar så då är det säkrast att puttra fram och åter med motorn sista biten...

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Elmotor till en Linjett 30?

Inlägg av Anders S » lör 09 dec 2023, 22:53

Sambal skrev:
lör 09 dec 2023, 12:27
Är ni bakåtsträvare? Jag är övertygad om att eldriften gör båten mer attraktiv! Åtminstone för dem som, precis som jag, vill slippa dunket, vibrationerna, oväsendet och slabbandet med diesel och olja. Inklusive vinterkonserveringen. Och en sak är jag alldeles säker på. Batterierna kommer bara att bli mindre, mer kraftfulla och billigare i framtiden!
Dessutom seglar jag mest. Motorn används i huvudsak bara vid tilläggningar samt när vinden inte räcker till. Jag lärde mig segla på 1950-talet. Då hade nästan inga segelbåtar motor. Det gick bra ändå - konstigt nog. Vår första båt, en Rock 20 1976, hade en utombordare men den började vi inte använda förrän vi fick småbarn i båten. I dag är det ändå enklare att klara sig utan motor med hjälp av rullgenua, rullstor och med alla fall dragna till sittbrunnen. Fast det är klart. I dag är det mycket mer trängsel i alla hamnar så då är det säkrast att puttra fram och åter med motorn sista biten...
Jag tror IOFS inte att man behöver vara bakåtsträvare för att vara vaken på att eldrift inte behöver vara för alla. Allt beror på den egna brukarprofilen, och även en elmotor lär ju ge ett antal distansminuter framdrift i kritiska lägen och är naturligtvis helt problemfri som en hjälpmotor. Sedan ÄR det (även i bilvärlden) skillnad på en laddhybrid och en renodlad laddbil - med segelbåten då som motsvarighet till laddhybrid - det finns ju en alternativ framdrivning om batteriet börjar bli tomt.

Har du tänkt igenom dina behov blir det säkert bra. Sedan finns det alltid "early adopters" som till och med ser byte till eldrift som en USP, ifall man jämför liknande båtar med el- eller dieselmotor, det kan ju till och med ses som en fördel i vissa kretsar...
Anders S

Användarvisningsbild
typhoon
Platinamedlem
Inlägg: 196
Blev medlem: tor 15 jun 2006, 10:00

Re: Elmotor till en Linjett 30?

Inlägg av typhoon » lör 09 dec 2023, 23:06

Såväl kostnaden för att äga och köra ett elektriskt ekipage är avsevärt lägre än ett dito diesel, lägg därtill den längre livslängden - allt detta ökar båtens faktiska värde. Andrahandsvärdet påverkas även av räntor, tillgång och efterfrågan och kanske framförallt av människors tyckande, vilket i många fall tycks vara mer känslostyrt än faktabaserat.

Förändringsobenägenhet är vare sig nytt eller knutet till elektrifiering - det är inbyggt i människans hjärna att sky förändringens osäkerhet. När bilen kom var det mängder med människor som inte släppte taget om hästen - av rädsla för det okända får man anta. Jag är övertygad att de flesta unga seglare och en hel del äldre, inte är rädda för eldrift utan snarare ser alla dess fördelar och gärna betalar för dem.

I min mening är segelbåtens motor en hjälpmotor, för att förenkla manövrar i hamn och stötta korta sträckor t.ex. om det vrider emot, genom en kanal eller förbi en öppnad bro. Pratet om att gå för motor i kuling och hård motsjö eller att gå för motor till Læsø i bleke låter för mig som bortförklaringar för dålig planering. Med dagens väderleksprognoser är behovet av motor mindre än någonsin.

Bortsett från män med muskelbåtar är det väl inte många som tycker det är kul med förbränningsmotorer nu för tiden. Lockar det - på riktigt, att kräla runt i ett grisigt motorrum och meka med en smutsig och stinkande järnklump eller är det en försköning av kravet som kommer med sådana motorer?

En dieselmotor på 10 kW har hundratalet mekaniskt rörliga delar som måste smörjas och kylas. Den väger runt 100 kg och kräver dessutom en växellåda på ytterligare 15kg som även den skall smörjas. Dieselmotorns komplexitet, storlek och tyngd gör att den blir svårmekad med flera delar så tunga att det inte går att hantera själv. En elmotor på 10 kW kan väga 25 kg och består av två delar varav en är rörlig, behöver ingen olja, har små kylbehov och är liten nog att hanteras själv.

Att batterier går ner i pris stämmer. Redan på två år har priset för de battericeller jag köpte gått ner 12,5%.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Elmotor till en Linjett 30?

Inlägg av Anders S » sön 10 dec 2023, 11:21

Elmotor kan fungera jättebra, bara man har klart för sig a) sina egna behov och b) de begränsningar som elmotorsystet har.

Men drift- och investeringskostnaderna skall man räkna på, och då har man tre typiska fall:

1. Man har en fungerande motor och byter därför att man vill ha eldriftens fördelar, dvs inget förbränningsmotorunderhåll och billigt(*) drivmedel.
2. Man måste byta motor och en elmotor duger fint.
3. Man har ingen motor och väljer fritt vilken sort.

De här tre typfallen (det finns fler) ger ju helt olika utfall, rent ekonomiskt.

Men räckvidd är en av begränsningarna, det skall man veta. Här kan man raljera över "dålig planering" och "stiltje när man ligger vid Läsö" men för många av oss är det ändå realiteter. Passa tider och upplevd (eller tom verklig) valfrihet vid tråkigt väder är OCKSÅ något att värdera.

(*) "Billigt" behöver inte vara så billigt (låt oss se vad sjömackarna kommer att ta för batteriladdning...) och "fossilfritt" bygger på att batteriladdning sker via fossilfria energislag (sol, vind, vatten - men inte Karlshamnsverket). Fritidsbåthamnarna kommer INTE att tåla att mer än någon enstaka båt laddar, ens långsamt (infrastrukturfråga, inte elkostnaden i sig).

Men allt det som elbilsbranschen har lärt sig (och oss) kan appliceras. Dock, få husbilar är elektriska...
Anders S

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 383
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: Elmotor till en Linjett 30?

Inlägg av Seymor B Fudd » sön 10 dec 2023, 19:02

Kan inte låta bli att kommentera! :wink:
Det har ju hänt, även om det på senare år har varit sparsamt med dylikt, att stora högtrycket lägrat sig över oss med ity åtföljande brist på vind.
Det kan hålla i sig länge. Vad gör man då med en elmotorförsedd båt om man typ ligger i Visby? Eller t ex skall gå från Hundested in i Isefjord. Vindstilla men motströmmen är 4 knop. Eller som Anders ovan skriver om Läsö.

Så waypointsen får läggas på laddplatser. Dock icke Faxe ladeplads.
Skämt åsido! Det här med el är troligen bra. Jag står i beredskap att köpa en vettig laddhybrid med värmepump (SUV, måste ha stor markfrigång) - hittar ingen lämplig elbil för mina specifikationer. O sen är jag för sniken för att betala 200000 till för en bil som går 30 mil på vintern.

Men problemen är många - i min hemma hamn t ex klarar elstolpen inte ens av att jag sätter på en vattenkokare.
Jag tänker mig att om man vill ha el, som du, så kommer det att innebära en alldeles särskild ruttplanering som säkert kan bli alldeles utmärkt för just dig, en stor källa till tillfredsställelse. Som just jag ser det blir det alltså vid en eventuell försäljning egentligen krav på att nästa båtägare skall ha samma förhållande till ruttplanering. Borde ju rimligen begränsa avnämareskaran. Jag hade icke köpt en segelbåt med elmotor - av just dessa skäl.
Därmed inte sagt att idén är dålig. Men jag personligen hade väntat till batteritekniken har utvecklats några år till; lättare, mer kapacitet per kilo, bättre lasttålighet etc etc. Om ett antal år kommer väl solid state batteries ( https://www.newscientist.com/article/23 ... need-them/

Användarvisningsbild
typhoon
Platinamedlem
Inlägg: 196
Blev medlem: tor 15 jun 2006, 10:00

Re: Elmotor till en Linjett 30?

Inlägg av typhoon » mån 11 dec 2023, 01:17

Även om valfriheten finns - vi kan gå till både Læsø och Sæby i bleke med elmotor - är det inte ett troligt val för oss. Det handlar inte om att raljera utan återspeglar hur familjen ser på segling i allmänhet och mina egna erfarenheter i synnerhet. Vi gick inte till Danmark i bleke med vare sig bensinmotorn i förra båten eller med dieselmotorn i nuvarande - och den nya elmotor har inte ändrat på det heller.

Min "alldeles särskilda ruttplanering" består av att i alla lägen det går välja naturhamn och enbart ligga i gästhamn när det behövs, t.ex. för köpa mat och då passar vi på att ladda. Laddningen görs med vanlig landströmskabel och är det klena säkringar iland är det bara att strömstrypa laddaren med mobilen. Med en säkring på 10A är ett tomt batteri fulladdat på ca 8 timmar.

I ärlighetens namn, när parkerade ett vindstilla högtryck senast över Sverige - utan att ha visat sig på väderleksprognoserna innan? Härliga högtryck som parkerar har jag varit med om många gånger, de brukar ge fin västlig sjöbris här på västkusten.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Elmotor till en Linjett 30?

Inlägg av Anders S » mån 11 dec 2023, 13:32

typhoon skrev:
mån 11 dec 2023, 01:17
Även om valfriheten finns - vi kan gå till både Læsø och Sæby i bleke med elmotor - är det inte ett troligt val för oss. Det handlar inte om att raljera utan återspeglar hur familjen ser på segling i allmänhet och mina egna erfarenheter i synnerhet. Vi gick inte till Danmark i bleke med vare sig bensinmotorn i förra båten eller med dieselmotorn i nuvarande - och den nya elmotor har inte ändrat på det heller.

Min "alldeles särskilda ruttplanering" består av att i alla lägen det går välja naturhamn och enbart ligga i gästhamn när det behövs, t.ex. för köpa mat och då passar vi på att ladda. Laddningen görs med vanlig landströmskabel och är det klena säkringar iland är det bara att strömstrypa laddaren med mobilen. Med en säkring på 10A är ett tomt batteri fulladdat på ca 8 timmar.

I ärlighetens namn, när parkerade ett vindstilla högtryck senast över Sverige - utan att ha visat sig på väderleksprognoserna innan? Härliga högtryck som parkerar har jag varit med om många gånger, de brukar ge fin västlig sjöbris här på västkusten.
Det har jag redan sagt, men din el-sida bör vara av stort värde för alla som funderar på el.

Sedan är det ju alldeles uppenbart att användningsfallet, egna preferenser och därav följande kravspec är genomtänkt och väl grundad i "hur man vill ha det". Uppgiften om 10 liter diesel/säsong säger då det mesta. (det svarar mot mellan 5 till 10 timmar motorgång, kanske 40 M PER ÅR. )
Anders S

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 383
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: Elmotor till en Linjett 30?

Inlägg av Seymor B Fudd » mån 11 dec 2023, 13:59

Ja jag har läst noga igenom de referenser du ger möjlighet till och blir imponerad av alla genomtänkta och strukturerade underlag. Och himmaskruvare som jag är av är det ju fascinerande läsning!
Samma tankar sen som Anders S: detta är individuellt;

Under en vanlig säsong gör vi av med kanske 40 liter diesel (via den nya moderna motorn, med rimligt antal hästkrafter men med 70% högre vridmoment än den gamla) så det är uppenbart att en sån som jag hade ojat mig alldeles kolossalt över bristen på ström.
En vanlig båtsommar innebär då i princip Danmark (fram till Östra Jylland ) runt + alla turer i "Sundet" + Bornholm och ibland Rügen med omnejd. Och vi seglar så fort det blåser. Men man kan planera fel och hamna mellan Sassnitz och Rönne i bleke.....

Så don efter person. Eller motordån efter person.

Skriv svar