Sittbrunnsdurk i teak - färdig

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 383
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Sittbrunnsdurk i teak - färdig

Inlägg av Seymor B Fudd » sön 08 okt 2023, 15:17

Efter mycket möda och träget arbete är durken nu färdig. För att vara första gången jag nåtar tycker jag att den blev riktigt fin.
Knäckfrågan var hur få till det och jag byggde alltså durken underifrån; la alla ribbor ihop som de skulle, skruvade sen fast med tvärgående ribbor. Varpå jag vände konstruktionen och nåtade. Hade varit omöjligt att göra på plats.
IMG_3007.JPG
Lärdomar: att jag maskerade allt utom "slitsen" till nåten var nödvändigt! Ett skarpt stämjärn för att ta bort överflödigt nåt var oundgängligt. Nåt är oerhört klibbigt och fastnar överallt. Vinylhandskar ett måste.
Slipning för att få allt jämnt krävdes och man får inte vara rädd för att inleda med grovt sandpapper.
Ett problem för mig var att det visade sig att 2 ribbor inte höll exakt samma tjocklek som alla andra. De hamnade allra ytterst på ömse sidor vilket var ren tur! Efter bearbetning syns detta dock inte.
Totala kostnaden c.a 2600:- där träet kostade typ 1300:- och nåtmassan (inte Sikaflex) inkl maskeringstejp och skruv resterande. Gick åt mycket mer nåt än jag beräknat.

Anders
Site Admin
Inlägg: 337
Blev medlem: ons 24 mar 2004, 20:55
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Sittbrunnsdurk i teak - färdig

Inlägg av Anders » sön 08 okt 2023, 17:05

Riktigt snyggt!

Skriv svar