Byta glykol sötvattenkretsen

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
lova78
Rookie
Inlägg: 2
Blev medlem: mån 02 okt 2023, 08:20

Byta glykol sötvattenkretsen

Inlägg av lova78 » mån 02 okt 2023, 08:56

Kollade kylarvätskan i sötvattenkretsen på båten som jag haft någon månad, nu inför upptag. Såg inget vidare ut, grumlig grå-brun. Min fundering är om min plan verkar ok..
tänkte suga upp med sugpump (samma som när jag byter oljan), fylla på med nytt vatten via expansionkärlet, evt med lite glykol i, köra runt för att rensa lite och sen suga ur igen. Detta tills vattnet ser någorlunda ut. Slutligen fylla på med 50/50 glykolblandning. Risk finns väl att lite slagg osv blir kvar, misstänker dock att det kommer vara svårt att komma åt och få av urtappningskranen för att tömma ”nedåt”.
Nåt jag missat eller tänkt fel?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Byta glykol sötvattenkretsen

Inlägg av Anders S » mån 02 okt 2023, 13:08

lova78 skrev:
mån 02 okt 2023, 08:56
Kollade kylarvätskan i sötvattenkretsen på båten som jag haft någon månad, nu inför upptag. Såg inget vidare ut, grumlig grå-brun. Min fundering är om min plan verkar ok..
tänkte suga upp med sugpump (samma som när jag byter oljan), fylla på med nytt vatten via expansionkärlet, evt med lite glykol i, köra runt för att rensa lite och sen suga ur igen. Detta tills vattnet ser någorlunda ut. Slutligen fylla på med 50/50 glykolblandning. Risk finns väl att lite slagg osv blir kvar, misstänker dock att det kommer vara svårt att komma åt och få av urtappningskranen för att tömma ”nedåt”.
Nåt jag missat eller tänkt fel?
En bättre lösning är i så fall att identifiera en lämplig slang, till exempel mellan värmeväxlarens utgång till och motorblocket. Denna lossar du och ersätter med en lång slang som går ut och ner i en hink (för att fånga upp den gamla glykolen innan du börjar spola). vattenslangen (färskvatten) sätter du i den nu lediga anslutningen på motorn. Det är också lämpligt (nödvändigt) att ta ut termostaten. Det går naturligtvis bra att tömma med oljesugen, men du får nog inte ut mer än litet på det sättet.

Om man inte gör såhär kommer man att ha kvar slam i systemet, och den nya glykolen får onödigt arbete med att neutralisera korrosionsprodukterna och förstörs snabbt.

Sedan har någon (inte du) väntat ALLDELES för länge med att byta glykolen. Byter man ofta händer inget tråkigt, och motorn mår bättre av det. Glykol innehåller mycket mer än frysskydd, vätmedel ("voidhämmare" kallas det ibland), korrosionshämmare och sådant. Vart annat/vart tredje år kan vara lagom, och då blir jobbet enklare.
Anders S

lova78
Rookie
Inlägg: 2
Blev medlem: mån 02 okt 2023, 08:20

Re: Byta glykol sötvattenkretsen

Inlägg av lova78 » tis 03 okt 2023, 08:47

Tack Anders S för svar. Är ju uppenbarligen ingen motorexpert men man lär sig efterhand. Flera jag har frågat om tips IRL har ställt sig frågande till att byta och undrar ”hur ofta byter du glykol/kylarvätska i bilen?” Tänker mig dock att det inte är riktigt jämförbart.. Det bästa är kanske att göra detta medan båten fortfarande ligger i sjön, för att kunna köra motorn och cirkulera runt nya glykolen? Den skall upp om några dagar så då brådskar det i så fall..

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Byta glykol sötvattenkretsen

Inlägg av Anders S » tis 03 okt 2023, 19:45

lova78 skrev:
tis 03 okt 2023, 08:47
Tack Anders S för svar. Är ju uppenbarligen ingen motorexpert men man lär sig efterhand. Flera jag har frågat om tips IRL har ställt sig frågande till att byta och undrar ”hur ofta byter du glykol/kylarvätska i bilen?” Tänker mig dock att det inte är riktigt jämförbart.. Det bästa är kanske att göra detta medan båten fortfarande ligger i sjön, för att kunna köra motorn och cirkulera runt nya glykolen? Den skall upp om några dagar så då brådskar det i så fall..
Det är helt jämförbart. Biltillverkarna kräver vanligen utbyte av glykolen i sina serviceprogram, tre år är inte ovanligt.

Det är inte bara korrosionsskyddet, utan kylvätskans förmåga att kyla, och hur packningar och ventiler i motorn påverkas. Skulle till exempel termostaten korrodera kan det snabbt bli besvärande. Sedan har de flesta båtar med glykol i kylvattnet en värmeväxlare som kan korrodera från vilken sida som helst (sjövattnet är då värre). Delarna i motorn kan vara av skilda metaller och då kan elektrolytisk korrosion uppstå när buffringskemikalierna i glykolen (det handlar alltså om mer än bara glykol i fordonsglykol).

Frostskyddet kvarstår (och kan mätas rätt enkelt) så drar man på bytet händer ingenting akut, bara frysskyddet är tillräckligt. Men när glykolen är så läskig att motorägaren reagerar är det hög tid.
Anders S

raol
Silvermedlem
Inlägg: 38
Blev medlem: lör 10 aug 2013, 20:00

Re: Byta glykol sötvattenkretsen

Inlägg av raol » tor 05 okt 2023, 08:56

Det som jag tror får många att dra sig för att byta är att det föreligger en risk att man har en typ av kylarvätska som är inkompatibel med det man ersätter med. Har man otur blir det en mix som sätter igen fina passager och förstör motorn. Idiotiskt egentligen att det finns flera olika varianter, men så är det nu, och då behöver man hantera det.

Proceduren verkar vara att tömma den gamla, sen köra 2-3 omgångar med nån mild syra som ättikssyra i vatten, sen flera omgångar med destvatten för att skölja bort syran och verkligen få ut all skit. Först därefter fylla på med ny kylarvätska. Proceduren är så jobbig att det är "lättast" att bara låtsas som ingenting och köra vidare med det man har.

Skriv svar