Det finns massor med information om IF på IF-förbundets hemsida och i deras forum, inklusive om skillnader mellan olika årgångar. Så första tipset är att kolla där.
https://ifboat.se/
De allra första båtarna skiljer sig från hur det blev sedan i två avseenden. Några har ingen lucka till förpiken på fördäck, och de första har en öppen planlösning utan skott mellan förpik och ruff.
Sedan är det som Fredrik påpekar i sitt inlägg minst lika viktigt att se vad som gjorts och inte gjorts med det aktuella objektet genom åren. Fredrik nämner flera av de viktigaste för just IF. Mycket viktigt tycker jag är ventilerna till självlänsarna. Sköter man dem verkar originalventiler hålla länge. Men många har inte skött dem , och de är till skllnad från det mesta andra lite besvärliga att underhålla och att kontrollera, vilket gör att jag nämner det särskilt här,
Personligen tycker jag att de senaste årgångarna med de senaste Proctormasterna är att föredra för att där kommer alla fall och trimlinor ut i akterkant på masten, vilket gör det lättare att dra ner dem till sittbrunnen. Det är en stor fördel, tycker jag, att slippa gå upp på däck . Men det kan också fixas på äldre master på lite olika sätt.
Och sedan allt det vanliga vid köp av en begagnad båt. Hur är seglen, dynorna, vinscharna osv.