Uppföljning - teak på sittbrunnsdurken

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 383
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Uppföljning - teak på sittbrunnsdurken

Inlägg av Seymor B Fudd » lör 26 aug 2023, 16:00

Efter alla funderingar, förfrågningar hit och dit så är nu det hela i stort sett färdigt. P gr av självlänsarnas konstruktion på just denna båt blev det enl mig och närstående estet till slut en teaktrall. Teaktrall plus kanske. 17 st teakribbor sammanfogade på undersidan med teakribbor, skruv i varje ribba under ifrån - samt några ribbor längs med för att förhindra/minimera skit som kan tänkas samlas. Blir väldigt snyggt måste jag säga och esteten tillstyrker.

Nu skall jag nåta och har hittat lämpligt medel på Hjertmans; skall först då acetontvättas i nåten enl bruksanvisningen.

Men - har tittat i gamla trådar och funnit att på teakdäck skall det vara plast/g:a kasettband i nåturtaget för att förhindra att nåtmassan fastnar där - vilket skulle kunna leda till att den släpper i sidorna när träet rör sig. Nu undrar jag: behövs det i trallen? Den är 610 mm bered, 1590 mm lång och varje ribb är inkl den lilla falsen 36 mm samt skruvad underifrån. Om den rör sig så är det ju i förhållande till sig själv s a s. Inte särskilt utsatt för direkt solstrålning.

Tacksam för tips för jag tänker färdigställa typ kommande onsdag.

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Uppföljning - teak på sittbrunnsdurken

Inlägg av Peter_K » lör 26 aug 2023, 19:30

Jag fattar inte - varför skall du nåta en teaktrall..?
Alla borde ha skägg

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 383
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: Uppföljning - teak på sittbrunnsdurken

Inlägg av Seymor B Fudd » sön 27 aug 2023, 12:03

Jag borde naturligtvis ( :roll: ) ha tydliggjort att teakribborna (inköpta på Biltema) har en längsgående fals, litet drygt 2 mm (tänk ett brett trappsteg och ett litet litet trappsteg under, c:a drygt 2mm högt när hela ribban är 13mm).
Ser man framför sig teakribbor utan att detta finns, som du utgått ifrån, såklart ingen som helst anledning att nåta.

Men nu är det teakribbor med fals lagda mot varandra på så sätt att falsarna möter en sida utan fals. Tänk LLLLLLLL där vertikala strecket är brett., det horisontella litet tjockare. Sista ribbans fals är bortsågad och putsad för att kunna bilda avslut. Typ LLLLLI. Hade såklart underlättat för oss alla om jag lagt in ett foto. Det får jag lära mig.

Hur som: frågan var plast i botten på nåtutrymmet eller inte. Hittat både för och emot.

Och tacksam för synpunkter är jag.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Uppföljning - teak på sittbrunnsdurken

Inlägg av Anders S » mån 28 aug 2023, 11:28

Syftet med att tejpa nåtbotten är att säkerställa att nåtet fastnar enbart på respektive sida av nåtspåret. Risken finns annars att nåten hellre sitter i botten och på ena (eller andra...) sidan, och sedan släpper in vatten i springan som nu öppnats.

Så, ja, nåtar man efter konstens alla regler, så visst skall man lägga ett isolerande material i botten på nätspåret. Men i din applikation lär det inte vara kritiskt, skulle nåtet släppa in vatten händer inte så mycket. Ytterst lär det i så fall rinna ut igen, ribborna är ju inte limmade (väl?). Men tejpen (köp i så fall för ändamålet) går snabbt att lägga och underlättar mycket om du i framtiden får anledning att reparera nåten. Om man inte hittar nåttejp i rätt dimension kan man troligen hitta smal maskeringstejp som fungerar, den också.

Personligen hade jag nåtat utan tejp efter din beskrivning av trallen. Men är trallen urlyftbar enkelt är det inte jobbigt när trallen ligger på arbetsbockarna och det ÄR det korrekta tillvägagångssättet.
Anders S

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 383
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: Uppföljning - teak på sittbrunnsdurken

Inlägg av Seymor B Fudd » mån 28 aug 2023, 13:44

Ja det hela är urlyftbart - därav det något förvillande namnet trall. Blev tvungen att göra så eftersom jag måste åtminstone 1 gg per säsong rengöra kring länsarna. Som har enligt mig en idiotisk opraktisk konstruktion. Därav antagligen den ursprungliga trallen med typ 1cm mellanrum mellan ribborna vilket lett till skit samlas och ser "räligt" ut, samt att små ting som regelmässigt tappas på durken försvinner in under.... :evil:Trodde jag att jag förhindrade när jag monterade tillpassade plexiglasskivor under men icke.
Skulle det gå att lägga ett tjärat snöre underst istf tapen??Alltid hindrar det väl nåt (t)?

Och tack för svar.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Uppföljning - teak på sittbrunnsdurken

Inlägg av Anders S » mån 28 aug 2023, 14:39

Seymor B Fudd skrev:
mån 28 aug 2023, 13:44
Ja det hela är urlyftbart - därav det något förvillande namnet trall. Blev tvungen att göra så eftersom jag måste åtminstone 1 gg per säsong rengöra kring länsarna. Som har enligt mig en idiotisk opraktisk konstruktion. Därav antagligen den ursprungliga trallen med typ 1cm mellanrum mellan ribborna vilket lett till skit samlas och ser "räligt" ut, samt att små ting som regelmässigt tappas på durken försvinner in under.... :evil:Trodde jag att jag förhindrade när jag monterade tillpassade plexiglasskivor under men icke.
Skulle det gå att lägga ett tjärat snöre underst istf tapen??Alltid hindrar det väl nåt (t)?

Och tack för svar.
Är man väldigt Old School kan man dreva nåtspringan men då skall springan vara V-formad, och drevet skall knackas in med ett särskilt verktyg och en klubba. Troligen har man då tillnamnet "Hornblower" redan nu på bryggan.

Ett dugligt snöre blir ju 2 mm, och fyller lika mycket på höjden. Tejp eller ingenting tycker jag.
Anders S

SGöranA
Rookie
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 28 aug 2023, 18:26

Re: Uppföljning - teak på sittbrunnsdurken

Inlägg av SGöranA » mån 28 aug 2023, 18:41

Intressant, skall precis tillverka en trall till min Albin 78. Har varit och kollat Biltemas teakribbor och tror de passar bra.
Min fundering är om jag skall göra en lös trall eller limma en fast durk.
Seymor, varför valde du en lös trall och vilket avstånd mellan teakribborna på undersidan för att trallen inte skall bli svajig att gå på?
Göran A

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 383
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: Uppföljning - teak på sittbrunnsdurken

Inlägg av Seymor B Fudd » ons 30 aug 2023, 13:03

Hej!
1)Jag har grubblat fram och tillbaka på detta både länge och väl. Anledning till detta är att länsarna är utformade så att hålen sitter i skottet mot akterna, tänk sittbrunnen som en kvadratisk låda (ja så ser väl många sittbrunnar ut) där hålen alltså sitter i nederkant, under den horisontella nivån på lådans botten på kortsidan( :roll: ). Framför hålen så nedsänkning i durken typ 25 cm, invid hålen typ 6 cm djupt. Vatten (och mög) samlas under hålen ity att det är c.a 1-2 cm utrymme under hålen. Om jag nu klistrade - vilket var min senaste idé - så skulle det innebära att antingen fick jag lämna ett utrymme utan ribba som avslut på lådans botten - för att vattnet (som också kommer från sittplatsen ovan) eller hoppas på att vattnet tog sig över sista ribban på ömse sidor. Hålen samt nedsänkningen hade då blivit ytterst synliga. Att klistra skulle också innebära att då skulle jag velat lägga som teakdurkar brukar se ut med snygga avslut med tvärribba och snedsågning.
Av denna invecklade beskrivning framgår måhända anledningen till mitt huvudbry

Varvet/Elvström löste detta genom att istället höja upp teakribborna med tvärgående ribbor med avstånd mellan de längsgående dvs en trall.
Vilket alltså lett till att det regelmässigt samlas skit under och ser slarvigt ut och stört mig mycket. Därav möjligheten att kunna lyfta trallen. Får mig att tänka på att i England hade man förr vattenledningsrören utanpå husen - troligen för att det skulle bli enklare att byta om de frös.

2) den Salomoniska (?) lösningen blev en teakdurktrall med ribbor med fals lagda tätt med åtföljande behov att nåta mellanrummet. Sammahållande blev då ribbor lagda tvärs. Försökt mäta efter urtrallen och för mig blev det lämpligt med 37cm avstånd mellan tvärribborna och 5 till antalet (mindre avstånd till sista). Totala längden på det hela 159cm. Under yttersta ribban på ömse sidor har jag lagt ytterligare ribbor, alltså 3 på vardera sidan 37 cm långa i syfte att hindra skit ta sig in. I akterdelen inte så utan där är då öppet för vatten (och skit) att samlas. Tänker mig att det iaf måste rengöras så själva idén baseras alltså på att jag kan lyfta upp teakdurktrallen. Och en ytterligare poäng är att jag kunnat dona med detta hemma. Att göra det på plats kräver rörlighet à la cirkuskonstnär för att inte tala om beroendet av väder.
3) Jag måttade noga och försökte anpassa bredden till den gamla, fast något mindre. Med sista ribbans fals borta blev det 610 brett medan den gamla trallen är 620. Mer plats för vatten rinna bakåt.

4)Hur tillverka? När alla ribborna var tillsågade lade jag dem upp och ned och skruvade fast tvärribborna som var helt förborrade och hålen dessutom försänkta. Satte ribborna i spänn mot kroppen och med ena handen drog jag ihop och så skruv med försänkt skalle, 3,5x19mm Blev väldigt bra!

Nån som sa att det ska vara enkelt att ha båt??? Nä den gamla hederliga devisen Warum etwas einfach machen wenn es so schön kompliziert werden kann
gäller!

SGöranA
Rookie
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 28 aug 2023, 18:26

Re: Uppföljning - teak på sittbrunnsdurken

Inlägg av SGöranA » ons 30 aug 2023, 18:54

Tack för din utförliga montageinstruktion.
Då blir det att besöka Biltema och inhandla teakribb och nåtmassa. Vore intressant att se en bild på ditt färdiga resultat efter nåtning.

Göran A

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 383
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: Uppföljning - teak på sittbrunnsdurken

Inlägg av Seymor B Fudd » tor 31 aug 2023, 15:13

Göran!
Kolla så att ribborna verkligen är raka. Jag lyckades få några som trots mitt ögonmåttstkollande var litet böjda. Å andra sidan kan såna användas som tvärribbor. Men ändå.


Och: gör inte om mitt misstag; visade sig att jag inte hade ngn fogpistol/spruta precis när jag skulle börja nåta så jag inhandlade i enda affären som var öppen en dylik à 89:-. Visade sig vara fullständigt oduglig, lealös och förorsakade stor utmattning i handen, för att inte tala om hur ont det gjorde. Men jag slet vidare och nåtade en hel tub. Sen var jag slut också. Idag köpte jag en ny pistol av märket Illbruck, 446:- typ på Jula och :o vilken skillnad!

Sen är det att rekommendera behändiga vinylhandskar (jag gillar pudrade inuti) -finns i samma affär som ribborna. Nåtmassan är extremt klibbig och kan fastna precis överallt. Aceton är ett måste - fast det tål förstås inte dessa handskar - till rengöring.

Skriv svar