Bränsleläckage, Volvo Penta

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
magdan
Trogen medlem
Inlägg: 14
Blev medlem: lör 27 jan 2007, 17:40

Bränsleläckage, Volvo Penta

Inlägg av magdan » mån 07 aug 2023, 10:12

Hej,
Jag har renoverat min Volvo Penta 2001 i min segelbåt men lyckas inte få tätt vid anslutning av bränsleledningarna vid finfiltret (bränslefiltret vid motorn). 
Det läcker både när jag kör och när den står stilla vid anslutningarna uppe på filtret och luftningsskruven fastän jag bytt till nya packningsbrickor och spänt vad jag vågar.
Någon som har något tips på vad man kan göra?
​​​​​​​/Magnus 

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem
Inlägg: 860
Blev medlem: sön 10 sep 2006, 19:13
Ort: Göteborg

Re: Bränsleläckage, Volvo Penta

Inlägg av Fredrik » tor 17 aug 2023, 09:52

Finns det kanske en repa i någon av ytorna i banjokopplingen eller skruv/motorblock som kan göra att det inte tätar riktigt?
X-342 SWE 18 "Kexet"

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Bränsleläckage, Volvo Penta

Inlägg av Peter_K » sön 20 aug 2023, 11:47

Är det pressade slangar på banjokopplingen? I så fall - ta bort, köp nya slangar med hög kvalitet och rostfria slangar och ersätt de med pressningar.
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Bränsleläckage, Volvo Penta

Inlägg av Anders S » mån 21 aug 2023, 18:36

magdan skrev:
mån 07 aug 2023, 10:12
Hej,
Jag har renoverat min Volvo Penta 2001 i min segelbåt men lyckas inte få tätt vid anslutning av bränsleledningarna vid finfiltret (bränslefiltret vid motorn). 
Det läcker både när jag kör och när den står stilla vid anslutningarna uppe på filtret och luftningsskruven fastän jag bytt till nya packningsbrickor och spänt vad jag vågar.
Någon som har något tips på vad man kan göra?
​​​​​​​/Magnus 
Ifall du kan SE att det läcker runt banjon och/eller luftskruven behöver det inte vara slangarna. Med detta sagt, det kan vara rätt svårt att se var läckan sitter, för diesel kryper lätt och det kan vara mycket svårt att se. Om man går vägen via nya slangar kan man köpa banjo för vanlig slang (banjobulten är den med sexkantshuvudet och är ihålig) hos till exempel Olson i Ellös (men det finns på fler ställen).

Byter man till nya kopparringar (under och över) och drar som man skall bör läckan inte vara där, men banjon måste vara hel, slangen sitta rätt och är den pressad på plats är det oftast bara att byta (man kan inte pressa två gånger, och på slangfirman kastar de den befintliga banjon och tar en ny). Kopparringar kostar inte så mycket, prova med det först, gå på slangarna efter det. Pressade slangar är "industristandard" men en väl passande (olje)slang på en bajonippel och som man fäster med två lagom slangklämmor blir tät, den också.
Anders S

Skriv svar