Hur underhållsladda batterier i en Albin 78

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Nils_D
Platinamedlem
Inlägg: 195
Blev medlem: tis 18 sep 2012, 14:31

Hur underhållsladda batterier i en Albin 78

Inlägg av Nils_D » tis 25 jul 2023, 10:44

Har nyss köpt en Albin 78 med två förbrukningsbatterier och ett startbatteri, där förbrukningsbatterierna stöttas av en solcell som enligt tidigare ägare räckte för att de alltid skulle vara tillräckligt laddade. Men han hade inte kylskåpet på hela tiden som jag vill kunna göra.

Har el på min bryggplats, och på min förra båt, en IF med utombordare, löste jag detta genom att helt enkelt underhållsladda mina två förbrukningsbatterier med en mindre Ctek-laddare som jag anslöt direkt till batteriernas poler; plus på det ena och minus på det andra. Fungerade utmärkt.

Har inte något kopplingsschema till min nya båt (och är, som säkert framgår, rejält okunnig i ellära), men vet att det finns separata kretsar för start- och förbrukningsbatterier eftersom huvudströmbrytaren har två lägen: ett för enbart förbrukningsbatterierna och ett för både förbruknings- och startbatteriet.

Hur gör jag i min nya båt? På samma sätt som tidigare, genom att underhållsladda förbrukningsbatterierna med min Ctek-laddare och utgå ifrån att startbatteriet klarar sig med den laddning det får under motorgång?

Eller bör jag göra på något annat sätt för att underhållsladda förbrukningsbatterierna?

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 383
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: Hur underhållsladda batterier i en Albin 78

Inlägg av Seymor B Fudd » tis 25 jul 2023, 12:46

Det bör ju finnas ett skiljerelä som separerar kretsarna (Fbat och Sbat) och som då också kan fördela laddningen. När den ena kretsen är fulladdad så styrs laddningen över till den andra.
Om inte så installera ett sådant. F n har jag ett Victron Cyrix som fungerar alldeles utmärkt. Tydliga installationsanvisningar.
En kyl som står på kräver rätt mkt ström. Men jag har en "vattenkyld" kompressor som inte drar så mkt. Den kyler iofs ned så fort att jag inte har behov av att ha kylen på hela tiden. Hur mkt solcells genererad ström har du? Rimligen minst 2x45 W solceller tycker jag krävs. Och fungerar de? Förförra året fick jag byta mina gamla celler eftersom de inte längre gav någon ström! De var 25 år gamla.......
Att vara ansluten till "bryggan" under lång tid kan förorsaka diverse problem.
Å sajten finns det de som förstår sig på det! (för o nackdelar med Zinksaver t ex).

Nils_D
Platinamedlem
Inlägg: 195
Blev medlem: tis 18 sep 2012, 14:31

Re: Hur underhållsladda batterier i en Albin 78

Inlägg av Nils_D » tis 25 jul 2023, 13:23

Är rimligt säker på att det finns ett skiljerelä, så utgår tills vidare ifrån det.
Vet inte hur kraftfulla solceller jag har. (säljaren hade haft båten mindre än ett år innan han och famijen blev med sommarstuga och sålde båten, så det är inte alltid jag kan få information från honom.)
Håller med om att en kyl drar mycket ström. Jag har en isoterm TB 31 (har jag för mig) som under en veckas segling där den stod på mest hela tiden långsamt drog ur mina två 75 ah AGM-batterier så att batterivakten ibland slog ifrån kylen efter fyra-fem dagar trots att jag hade två rätt nya 25 W solceller. Det är för att undvika den situationen som jag vill ha batterierna fulladdade när jag går från bryggan nu också.
Hur nya och effektiva solcellerna på min nya båt är vet jag inte. Ytterligare en sak att kolla framöver.
När det gäller problem med att ligga vid en brygga och vara ansluten till landström trodde jag, som är rejält okunnig om el, att alla eller i alla fall nästan alla av dessa problem elimineras om man som jag inte har ett fast installerad 220 V system i båten, utan bara drar en kabel från 220 V uttaget på bryggan direkt till batteriladdaren som i sin tur är kopplad direkt till batterierna. Men det är kanske en missuppfattning från min sida?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Hur underhållsladda batterier i en Albin 78

Inlägg av Anders S » ons 26 jul 2023, 08:42

Skiljerelä:

Det finns två typer, enkla reläer, som styrs av "tändningen", dvs motorns matningsström och litet "fiffigare" som känner av spänningen och kopplar in och ur sig själva. Tanken är i båda fallen att när generatorn laddar (dvs, motorn får ström via startlåset) skall batterierna kopplas samman, när generatorn inte laddar skall batterierna kopplas isär. Båda de här principerna fungerar bra.

Startbatterier (vid frisk, lättstartad motor) förlorar inte mycket laddning vid en motorstart (mycket ström, men kort tid) medan förbrukarbatterierna förlorar laddning i proportion till strömurtaget gånger tiden - och den kan ju bli lång med en kylbox som drar hela tiden.

En permanent (vid bryggan) inkopplad laddare bör fungera bra (om den är av den moderna "smarta" typen (CTEK är en sådan) men den kan få fel för sig om solpanelen laddar samtidigt - det kan man behöva tänka på.

Mitt förslag är att låta solpanelen ladda startbatteriet och batteriladdaren ladda förbrukarna vid bryggan. Ett enkelt sätt är att ha krokodilklämmor för solpanelens ledningar och komma ihåg att byta då man seglar ut.

Viktigt är att kolla syranivån i förbrukarbatterierna (om det går, alla batterier har inte lock eller proppar för detta) eftersom man laddar dem ganska hårt. (Allt man tar ut måste man sätta in igen). Ofta finns det då ett "magiskt öga" (en inbyggd hydrometer) som bör visa grönt om allt är väl.

Att ha en lös sladd är OK, men bevaka så att det finns en jordfelsbrytare på bryggan och att kabeln har en "klämfri" väg in i båten. Detta bör inte medföra riska för läckströmmar. Sedan KAN minus på batterierna vara kopplat till motorns gods (oftast) och via denna till drev eller propeller och KAN man ändå få problem om batteriladdaren är av olämlig typ.
Anders S

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 383
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: Hur underhållsladda batterier i en Albin 78

Inlägg av Seymor B Fudd » ons 26 jul 2023, 14:37

En kommentar: 2 st 25W ger ju inte mycket ström till kylbox eller så. En 45W cell ger litet drygt 2,5 A som bäst så 2 st behövs tycker jag iaf. Skall ju driva plotter lod vind/logg instrument under segling utan att krokna.
Och sen tittar inte alltid lilla solen fram igen....
Jag som inte har kylen på har bara solcells laddning hela säsongen när båten ligger vid bryggan utan att vara på tur. Så batterierna är alltid fulladdade.
Men i främmande hamn kräver besättningen möjlighet till hårtork och till det behövs landström. :roll:
Iofs fixar sammanlagt 90W solcell att driva kyl 2-4 dygn utan landström. Men det är ju med den vattenkylda kyltypen. (2 st 75Ah F-bat)

Nils_D
Platinamedlem
Inlägg: 195
Blev medlem: tis 18 sep 2012, 14:31

Re: Hur underhållsladda batterier i en Albin 78

Inlägg av Nils_D » fre 28 jul 2023, 09:19

Svar till Anders S.
Tack för råd. Det finns jordfelsbrytare på bryggan och jag kan dra in kabeln en "klämfri väg" (gamla båtars ruffluckor är tack och lov inte kassaskåpstäta :-) Så då kan jag, med de små modifieringar du föreslår, fortsätta som jag gjort med min förra båt. Skönt.

Svar till Seymor B Fudd: Vi har lite olika förutsättningar verkar det som. Som gör att vi har olika behov av el.
På sommaren ligger min båt när den inte används i klubbens uthamn på en egen plats där. Uthamnen kan nås landvägen, men det är en rätt lång vandring från parkeringen till färjan till ön, och sedan en fortsatt vandring över ön från färjan till bryggan. Jag vill därför ha ett bassortiment av kylvaror (ost, smör, m.m.) i båten hela tiden så jag kan hålla ner på det jag måste bära över ön när jag skall ut.

Och eftersom, som du påpekar, mina tidigare solceller inte riktigt räcker till för att hålla kylen igång vill jag ligga på landström när jag inte är i båten. Solceller räcker inte. Om allt är fulladdat när jag drar iväg på en tur på 4-5 dagar så klarar däremot oftast mina två 75 ah batterier att hålla kylen igång, och även navigatorn när jag seglar (men jag är myckert noga med att slå av den så fort jag förtöjt för natten för den vekrkar dra mycket). Får se vad den nya båtens solcell klarar av att leverera.

Intressant att se hur olika förutsättningar skapar olika behov och därmed olika lösningar

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 383
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: Hur underhållsladda batterier i en Albin 78

Inlägg av Seymor B Fudd » sön 30 jul 2023, 11:37

Ja det är förvisso intressant detta med hur våra båtar utnyttjas och så olika förutsättningarna kan vara.
Under drygt 30 år hade vi båt i Blekinge och 18 mil t/r dit....Så när vi väl var där var det segling 5-7 veckor i sträck och jag strävade ju efter att göra oss mer el mindre självförsörjande på el. Vilket jag aldrig riktigt lyckades med. Trots ledlampor i allt som lyste, vattenkyld kyl, solceller x2 (fast mindre).
Idag har jag 500 m ned till båten. Merparten av båtarna vid just min brygga har landström hela sommaren - är nog en av få som inte har det. Men solcellerna
håller batterierna på topp hela tiden; behöver inte ladda ens om jag sätter igång kylen för senare segling. Men nu är el systemet än bättre med bättre laddare. Blåtandsanslutning till dessa så jag kan kontrollera laddningstillståndet under vintersäsongen utan att kliva upp i båten osv. Vid motorbytet typ dubbelt så bra laddförmåga i generatorn. Osv osv.
Ett oändligt projekt....

Skriv svar