Motor på CB66

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
RobertN
Rookie
Inlägg: 3
Blev medlem: lör 27 maj 2023, 20:22

Motor på CB66

Inlägg av RobertN » lör 27 maj 2023, 20:27

Hej!

Har en cb66a och ett litet dilemma. Den är ju inte förberedd för motor (och jag vill ju egentligen bara segla med den). Men i Linköpings segelbåtshamn så är det lite transportsträcka till segelvatten. Därför funderar jag nu på hur jag ska lösa det..

Jag har kikat på en Torqeedo Ultralight 403, den verkar generera ungefär 1 HK. Tror ni det räcker för att driva cbn i några knop?

Båten är ju väldigt lätt, ca 500kg tror jag, och lättdriven.

Vad tror ni? 🙂

Nils_D
Platinamedlem
Inlägg: 195
Blev medlem: tis 18 sep 2012, 14:31

Re: Motor på CB66

Inlägg av Nils_D » sön 28 maj 2023, 08:51

Det är inte antalet häskrafter utan dragkraften som är viktig, så jag har svårt att svara på frågan om en 1 hk motor räcker för att driva en CB66. Kanske någon mer motorkunnig än jag på forumet kan svara.
Men eftersom jag känner till Linköpings småbåtsham vill jag dela med mig några synpunkter på motorval i just din situation. Den kraft du behöver är inte den som krävs för att driva en båt i plattvatten, utan en som klarar att driva den mot den rätt kraftiga ström som det framförallt på vår och försommar finns i Stångån, och som ställer till det när du skall in i hamnen igen. Ut kommer man alltid den tiden på året :-)
På sommaren är strömmen inte svår (jag seglade vid mer än ett tillfälle in min lilla SeaCat till hamnen då) men på våren övervägde jag aldrig att ens försöka.
En annan aspekt är vikten. När du väl är ute på Roxen seglar du och då vill du förstås ha så lite onödig vikt som möjligt ombord, och definitivt inte i aktern. Jag gastade några gånger på en H-båt i Linköping. Han hade en liten encylindrg tvåtaktssnurra för de korta turerna in och ut ur hamnen. Motorn var så lätt att han utan problem kunde lyfta av den ute på sjön och lägga den i ruffen så den inte tyngde ner aktern. Kanske kan en sådan lösning fungera för dig också?
Visserligen kanske inte den mest miljövänliga lösningen, men med de korta sträckor det handlar om och om man använder alkylatbensin skulle det i alla fall för mig inte tynga för mycket på mitt miljösamvete.

RobertN
Rookie
Inlägg: 3
Blev medlem: lör 27 maj 2023, 20:22

Re: Motor på CB66

Inlägg av RobertN » sön 28 maj 2023, 10:32

Tack Nils och extra skönt att du har erfarenhet av strömmarna här, du förstår mitt dilemma perfekt!

Jag har varit inne på lösningen som du pratar om och börjat fundera på hur jag skulle kunna hänga en liten utombordare. Jag tror det går att lösa. Men helst så vill jag inte behöva grejja för mycket när jag väl är ute på sjön (eller ska tillbaka in i hamn). Vill gärna kunna segla på egen hand och det blir svårt att hålla i rodret och montera en utombordare. Torqeedo Ultralight kändes som att det skulle kunna bli väldigt smidigt på den aspekten.

Men med strömt vatten så kanske det blir lite väl underdimensionerat.

Nils_D
Platinamedlem
Inlägg: 195
Blev medlem: tis 18 sep 2012, 14:31

Re: Motor på CB66

Inlägg av Nils_D » mån 29 maj 2023, 09:35

Har tittat på lite bilder av CB66 nu. Förstår problemet med motorfäste, och ser när jag kollar in Torqeedo Ultralight att det onekligen är en elegant lösning. Men eftersom den beskrivs av tillverkaren som en motor för kajaker är jag fortsatt tveksam till om styrkan räcker. Och den är ju inte direkt gratis. För de pengarna borde det gå att fixa till en bra lösning på ett motorfäste, t.ex. att modifiera Folkbåtscentralens motorfäste som gör att man drar upp motorn när man inte använder den. I mitt fall på akterdäck på min IF, i ditt fall kanske sittbrunnen. Inga problem för mig som 70+ ensamseglare att få upp motorn på några sekunder när jag är ute ur hamnen och vill börja segla.

Vill du se bilder så skrev jag en artikel om hur jag monterade motorfästet på min IF i förbundets tidskrift Medvind 2016 som finns på https://ifboat.se/medvind?task=download ... atid=2&m=0

Eftersom motorfästet är utvecklat för folk som också kappseglar kan man enkelt lossa hela fästet och inte bara lyfa av motorn när man inte vill använda den.

Såg också att det finns en CB66-grupp på Facebook. Har du frågat dem om styrka på motor och lösning på motorfäste, och vad svarade de?

RobertN
Rookie
Inlägg: 3
Blev medlem: lör 27 maj 2023, 20:22

Re: Motor på CB66

Inlägg av RobertN » tor 08 jun 2023, 15:58

Jag håller med om dina tvivel. För att få lite mer känsla av strömmarna så var jag ute och provade att paddla mig fram. Det var i princip omöjligt att paddla in i själva segelbåtshamnen på grund av strömmarna. Jag fick vänta tills en vänligt sinnad motorbåtsägare kom förbi och fick bogsera mig.

Jag tycker fästet låter som en mycket intressant lösning! Jag har inte hittat någonstans att få tag på ett. Vet du vart jag kan göra det?


Min granne i hamnen, en drake, har gjort ett motorfäste att hänga över relingen. Jag har börjat försöka få ihop ett sånt annars.. men lite meckigt är det.

Nils_D
Platinamedlem
Inlägg: 195
Blev medlem: tis 18 sep 2012, 14:31

Re: Motor på CB66

Inlägg av Nils_D » fre 09 jun 2023, 09:00

Tack för ditt svar. Alltid skönt att få sina teoreitiska tvivel empiriskt bekräftade :-)

Tyvärr har Fokbåtscentralen bytt ägare flera gånger, och när jag nyss kollade på nätet så var webbsidan kopplad till ett annat företag och rätt rörig. Och det var knepigt redan när jag köpte mitt fäste för ca 10 år sedan. Skall leta vidare och kommer tillbaka om jag hittar något.

Jag har sett liknande fästen på andra båttyper, som H-båt och skärgårdskryssare och mälarbåtar. Minns jag rätt gjordes många av dessa av en person i Södertäljetrakten som kallades "Plåt-Roffe" och som jag tror heter Rold Erixon. Hittar inget aktuellt på nätet om honom.

Men eftersom både dessa och mitt fäste måste modifieras kraftigt för att passa på din båt, är min gissning att det är minst lika enkelt att kontakta en plåtslagare som arbetar med rostfritt och beställa ett som passar till din båt direkt. Kanske din granne med Draken har tips på vem som du kan kontakta.

Vill du titta på hur min ser ut i detalj, och kanske rent av mäta på den, så får du gärna göra det. Den ligger på land i Norrköping just nu så det är ju bara en dryg halvtimmes körning med bil dit. Hör av dig om du vill att jag visar den.

Skriv svar