Utombordare Suzuki 4 hk -98

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
jens93
Rookie
Inlägg: 2
Blev medlem: ons 12 apr 2023, 17:41

Utombordare Suzuki 4 hk -98

Inlägg av jens93 » ons 12 apr 2023, 17:45

Hej!

Jag har en 4k suzuki utombordare från -98 på min H-båt. Förra sommaren började den strula. Fungerar bra att starta på andra rycket men dör efter några minuter på tomgång. Jag har kollat bränsleslang, tändstift och bytt bränslemembranet. Så jag undrar om någon har ngt tips på vad det kan vara eller på hur jag kan felsöka för att hitta felet.

/Jens

raol
Silvermedlem
Inlägg: 38
Blev medlem: lör 10 aug 2013, 20:00

Re: Utombordare Suzuki 4 hk -98

Inlägg av raol » ons 12 apr 2023, 20:46

Jag hoppas att du inte bara glömt att öppna luftskruven på tanken... :)

Går det att starta motorn omedelbart (fåtal sekunder senare!) efter att den stannat, och går den i så fall lika länge igen på tomgång innan den dör? Eller krävs det en väntetid innan den går att starta igen, i så fall hur länge?

Har motorn inbyggd bränsletank?
Om den har inbyggd tank, har den också en anslutning för bränslematning från lös tank?
Om den har en sån anslutning, och du har (eller kan låna) en extern tank, testa att pumpa på blåsan när motorn börjar dö. Om den fortsätter gå om du pumpar, kan det vara problem med bränslematningen nånstans mellan tankens slang och förgasaren. Om bränslet rinner till sakta fylls skålen i förgasaren och motorn startar fint, men när inte bränsle kommer in i förgasaren i samma takt som den förbrukas i motorn, tar det snart slut och motorn dör. Genom att pumpa skulle du kunna tvinga in bränsle med högre tryck och motverka detta. Det är ingen lösning, men ett sätt att hitta vad som kan vara fel och hitta var felet är.

Fungerar motorn bra om den inte går på tomgång? Förgasaren har nämligen olika funktioner för olika varvtal. Vid tomgångsliknande varvtal justeras bränsleblandningen med en skruv, medan den för höga varvtal är "förinställd" och inte enkelt justerbar med en skruv (vid "mellanvarvtal" är det en gradvis övergång från tomgångsmekanismen till högvarvsmekanismen, så båda påverkar). Därför är det inte sannolikt med en felaktig inställning på högre varvtal och på så vis kan man se om det är ett mer generellt problem med motorn (t ex överhettning av tändelektroniken, eller ovan nämnda problemet med bränslematningen) om motorn dör efter några minuter (eller snabbare) även på högre varvtal.

Nästa steg efter detta kan vara att plocka av förgasaren och se så att flottören rör sig som den ska, och att nålen för bränsleintaget som flottören styr, är ren och hel och inte klibbar fast i intaget.

jens93
Rookie
Inlägg: 2
Blev medlem: ons 12 apr 2023, 17:41

Re: Utombordare Suzuki 4 hk -98

Inlägg av jens93 » tor 13 apr 2023, 06:24

Tacksam för svar!

Den har från början inbygdtank men ombyggd till separat tank. Har kollat så bränsleslangen.

Den går som sagt i ungefär 5 minuter och sedan dör efter det går den inte att starta. Sen kan man vänta en stund så fungerar den igen men bara en kort stund 20sec-en minut.
Får plocka isär och kolla lite.

raol
Silvermedlem
Inlägg: 38
Blev medlem: lör 10 aug 2013, 20:00

Re: Utombordare Suzuki 4 hk -98

Inlägg av raol » tor 13 apr 2023, 06:54

Börja med att pumpa på slangblåsan när den börjar dö och se om det hjälper innan du börjar skruva...
Om det inte hjälper, testa då som jag skrev att gasa upp över åtminstone halv gas och se om det hjälper.

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem
Inlägg: 860
Blev medlem: sön 10 sep 2006, 19:13
Ort: Göteborg

Re: Utombordare Suzuki 4 hk -98

Inlägg av Fredrik » tor 13 apr 2023, 12:24

Nästan alltid när man har såna här problem sitter felet i förgasaren.
Skruva loss förgasaren, rengör koppen till flottören, blås ur munstycket och tomgångsmunstycket med tryckluft. Häll ut all gammal bensin och fyll på med nytt fräscht bränsle så ska du se att den fungerar igen!
Obs! Det är bra om du letar upp en servicemanual till motorn. Om du ändrar på ställskruvar när du rengör, kan det vara bra att veta hur du ska hitta tillbaka till grundinställningen, t.ex. "skruva in skruven max och skruva därefter ut den 1 1/4 varv".
X-342 SWE 18 "Kexet"

Skriv svar