4mR-yacht,R4 Bilder
4mR-yacht,R4 Bilder
Några bilder på mitt bygge av en ny fyra,ritad av Peter Norlin.
Hälsningar Miwa
Hälsningar Miwa
Svar till gäst.
Du är skarpögd,förstår dig tydligen på R-jakter!Har du en själv?
Förlagan till min båt är mycket riktigt May Be XII från 1978.
Mitt önskemål var ännu mer klassiska linjer,med mer språng och mindre lådformiga överhäng.Det tog Peter hänsyn till.
Linjerna var alltså avsiktligt lite retro,redan på ritbordet.
Skrovet byggde jag redan under vintern 1979,men sen blev det inte mer under 25 år förrän nu,i mer \"mogen\" ålder.
Det finns ingen tidsplan nu heller,utan jag bygger när jag har tid och lust.
Regeln är baserad på femma regeln och alltså inte på sexa regeln.
Det gör att fyran får ett längd/bredd förhållande som en 5 1/2:a.
Vilket gör den lite tåligare i sjö.
/Miwa
Du är skarpögd,förstår dig tydligen på R-jakter!Har du en själv?
Förlagan till min båt är mycket riktigt May Be XII från 1978.
Mitt önskemål var ännu mer klassiska linjer,med mer språng och mindre lådformiga överhäng.Det tog Peter hänsyn till.
Linjerna var alltså avsiktligt lite retro,redan på ritbordet.
Skrovet byggde jag redan under vintern 1979,men sen blev det inte mer under 25 år förrän nu,i mer \"mogen\" ålder.
Det finns ingen tidsplan nu heller,utan jag bygger när jag har tid och lust.
Regeln är baserad på femma regeln och alltså inte på sexa regeln.
Det gör att fyran får ett längd/bredd förhållande som en 5 1/2:a.
Vilket gör den lite tåligare i sjö.
/Miwa
Nej, jag har inte någon sexa. Däremot seglade jag sexa för en del år sedan.
Att designen är 25 år gammal tycker jag absolut inte är någon nackdel. De nyare sexorna är ju inte direkt några skönheter, åtminstone inte i mina ögon. Dessutom har det visat sig att sexor från i alla fall tidigt 80-tal hänger med bra fartmässigt - förutsatt att de har uppdaterat köl och roder. (Du har inte funderat på vingköl?)
Jättekul projekt. Hoppas att du lägger ut mer bilder. Gärna lite ritningar också.
Att designen är 25 år gammal tycker jag absolut inte är någon nackdel. De nyare sexorna är ju inte direkt några skönheter, åtminstone inte i mina ögon. Dessutom har det visat sig att sexor från i alla fall tidigt 80-tal hänger med bra fartmässigt - förutsatt att de har uppdaterat köl och roder. (Du har inte funderat på vingköl?)
Jättekul projekt. Hoppas att du lägger ut mer bilder. Gärna lite ritningar också.
Kul att du gillar stilen!
Trenden inom sexavärlden går ju numera tillbaka till de gamla träbåtarna.
De bästa träsexorna är till och med snabbare än de äldsta av de nya sexorna.
Det här har Peter naturligtvis koll på och det blir nya ritniningar på köl och roder.
Det blir en konventionell köl utan vingar,som på TvåFyran men med lägre tyngdpunkt än nuvarande ritning.
Vingkölar och liknande har vi diskuterat och testat grundligt på TvåFyran.
Jag bidrog med att såga av kölen på min Södergren MK2 och plasta fast den upp och ner. Det funkade,båten blev styvare!
När herrar konstruktörer och SSF:s Lennart Ohlsson fick syn på kölen,
satte man slutgiltigt P för så´na tilltag.Min båt fick dock dispens för kölen i mätbrevet.
-\"Kreativt\" sa Peter.
På första provturen klockade Håkan Södergren farten från sin motorbåt.
Det gick jättefort,båten surfade hur bra som helst,tills den skar rakt ner i en våg och bara forsatte neråt med halva båten under vattenytan.
Jag tänkte \"- Snälla förskepp,när ska du börja flyta nå´n gång då?!\"
Det var inge bra alls,tyngdpunkten låg för långt fram!
Lösningen blev en bula i fören under vattenlinjen.Båten blev rejält ful med sin yxa till köl,men den seglade bättre till slut.
Jag har lovat Peter att inte göra så med Fyran!
Vad gäller ritningar så har jag försökt lägga ut dem,men jag lyckas inte!
Ska försöka lägga upp dem på Båtfakta här på Sailguide.
Däremot brukar jag maila dem om jag får en mailadress.
Hälsn.Miwa
Trenden inom sexavärlden går ju numera tillbaka till de gamla träbåtarna.
De bästa träsexorna är till och med snabbare än de äldsta av de nya sexorna.
Det här har Peter naturligtvis koll på och det blir nya ritniningar på köl och roder.
Det blir en konventionell köl utan vingar,som på TvåFyran men med lägre tyngdpunkt än nuvarande ritning.
Vingkölar och liknande har vi diskuterat och testat grundligt på TvåFyran.
Jag bidrog med att såga av kölen på min Södergren MK2 och plasta fast den upp och ner. Det funkade,båten blev styvare!
När herrar konstruktörer och SSF:s Lennart Ohlsson fick syn på kölen,
satte man slutgiltigt P för så´na tilltag.Min båt fick dock dispens för kölen i mätbrevet.
-\"Kreativt\" sa Peter.
På första provturen klockade Håkan Södergren farten från sin motorbåt.
Det gick jättefort,båten surfade hur bra som helst,tills den skar rakt ner i en våg och bara forsatte neråt med halva båten under vattenytan.
Jag tänkte \"- Snälla förskepp,när ska du börja flyta nå´n gång då?!\"
Det var inge bra alls,tyngdpunkten låg för långt fram!
Lösningen blev en bula i fören under vattenlinjen.Båten blev rejält ful med sin yxa till köl,men den seglade bättre till slut.
Jag har lovat Peter att inte göra så med Fyran!
Vad gäller ritningar så har jag försökt lägga ut dem,men jag lyckas inte!
Ska försöka lägga upp dem på Båtfakta här på Sailguide.
Däremot brukar jag maila dem om jag får en mailadress.
Hälsn.Miwa
Byggrapport
Nu i helgen lyckades jag övertala min hustru till att inte sticka ut och segla.
Istället har akterskeppet vitmålats inuti och plywooden lackats på undersidan.
Jag avslutade med att limma fast de två skivor som utgör akterdäcket.
Det känns helt klart att byggets värsta uppförsbackar är avklarade.
Nu börjar utförslöpan även om det finns ett par toppar kvar,innan båten är framme vid sjösättningen.
Istället har akterskeppet vitmålats inuti och plywooden lackats på undersidan.
Jag avslutade med att limma fast de två skivor som utgör akterdäcket.
Det känns helt klart att byggets värsta uppförsbackar är avklarade.
Nu börjar utförslöpan även om det finns ett par toppar kvar,innan båten är framme vid sjösättningen.
ritningar
Äntligen har jag fått in ritningarna på webben!
http://se.msnusers.com/_Secure/0RwAAANo ... 7954750151
[url]http://se.msnusers.com/_Secure/0SA ... 7948839004[/url]
Hälsn.Miwa
http://se.msnusers.com/_Secure/0RwAAANo ... 7954750151
[url]http://se.msnusers.com/_Secure/0SA ... 7948839004[/url]
Hälsn.Miwa
R4 mått
Måtten på min fyra:
Löa: 7,65
Kvl: 4.95
Bredd: 1,52
Djup: 1,00
depl: 1100 kg
S/A: 21 kvm med 100% fock,28 kvm med genua
Det är den längsta och smalaste fyran vad jag vet.
Fyrorna varierar i längd från 6,90 till 7,65.
Normalmått c:a 7,3 till 7,5m.
Bredd c:a 1.55 till 1.70m
Det har byggts c:a 20 båtar i Sverige och c:a 7st i Danmark.
Nyligen importerades D5 till Stockholm.Vi känner till ytterligare en dansk fyra.
De flesta R4:or byggdes i furu eller lärk,men åtminstone 7st byggdes i mahogny.
Det lär finnas 3st mahogny fyror på Västkusten,varav 4/10 är känd av oss fyromaner på Ostkusten.
Jag tar gärna emot tips om de andra två!
Min är byggd med glasfiberskrov och däcket blir med ribbor i Oregon pine.
En del av mahognyfyrorna är rena smycken,med fernissade fribord och teak eller pine däck.
(Man blir lite \"euFOURisk\" )
Hälsn.Miwa
Löa: 7,65
Kvl: 4.95
Bredd: 1,52
Djup: 1,00
depl: 1100 kg
S/A: 21 kvm med 100% fock,28 kvm med genua
Det är den längsta och smalaste fyran vad jag vet.
Fyrorna varierar i längd från 6,90 till 7,65.
Normalmått c:a 7,3 till 7,5m.
Bredd c:a 1.55 till 1.70m
Det har byggts c:a 20 båtar i Sverige och c:a 7st i Danmark.
Nyligen importerades D5 till Stockholm.Vi känner till ytterligare en dansk fyra.
De flesta R4:or byggdes i furu eller lärk,men åtminstone 7st byggdes i mahogny.
Det lär finnas 3st mahogny fyror på Västkusten,varav 4/10 är känd av oss fyromaner på Ostkusten.
Jag tar gärna emot tips om de andra två!
Min är byggd med glasfiberskrov och däcket blir med ribbor i Oregon pine.
En del av mahognyfyrorna är rena smycken,med fernissade fribord och teak eller pine däck.
(Man blir lite \"euFOURisk\" )
Hälsn.Miwa
Re: 4mR-yacht
Hej,
Söker en 4m R-båt. Känner du någon som kan tänka sig sälja eller hyra ut korttid.
Mvh
Richard Ljungberg
Söker en 4m R-båt. Känner du någon som kan tänka sig sälja eller hyra ut korttid.
Mvh
Richard Ljungberg