bästa/smästa med att äga båt?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Keena
Rookie
Inlägg: 3
Blev medlem: fre 13 maj 2016, 11:58

bästa/smästa med att äga båt?

Inlägg av Keena » fre 13 maj 2016, 12:07

Tjena,

Jag har alltid varit väldigt fascinerad utav att vara ute på havet men aldrig ägt någon båt själv utan åkt ut med kompisar eller på gemensamma fisketuror. Hur som helst så har jag på senare tid funderat på om man kanske skulle investera i en båt? Jag är ganska säker på att ni alla är sjungade överens om att det är den bästa investeringen ni gjort, men det jag undrar är - Vad är det absolut bästa med att äga en båt och vad är det sämsta? Hade varit kul att höra från båtägarna själva.

Tack så mycket.

Gaidin
Diamantmedlem
Inlägg: 336
Blev medlem: mån 12 apr 2010, 15:07

Re: bästa/smästa med att äga båt?

Inlägg av Gaidin » fre 13 maj 2016, 12:19

Man har aldrig några problem med att veta var man skall göra av sina pengar! Det tycker jag är bra! :-)

Keena
Rookie
Inlägg: 3
Blev medlem: fre 13 maj 2016, 11:58

Re: bästa/smästa med att äga båt?

Inlägg av Keena » tis 17 maj 2016, 10:15

Haha, ja det kan kanske vara både en för och nackdel kan jag tänka mig? ;)

Användarvisningsbild
Seagull
Platinamedlem
Inlägg: 167
Blev medlem: ons 29 jun 2011, 07:26

Re: bästa/smästa med att äga båt?

Inlägg av Seagull » tis 17 maj 2016, 14:10

Fördelen med att själv äga en båt är att man disponera den när och hur man vill, om du t.ex hyr en båt är du hänvisad till den/dom hyrveckor man bokat båten.
Nackdelen med egen båt är att man faktiskt måste dras med den hela året om, alltså även vintertid då den bara kostar pengar. Man får vara orolig att den ska skadas på sommaren i sjön eller på land under vintersäsongen. Och sedan alla kostnader förstås.

Om man inte nyttjar båt speciellt mycket, låt oss säga att det blir någon enstaka helg ibland och sedan ett par semesterveckor kan det faktiskt vara vettigare att hyra en båt. Man slipper en massa arbete och dessutom, mycket beroende av båtmodell/prisläge, kan det vara billigare att hyra. Det kan tyckas mycket pengar att lägga ut t.ex 15 000:- i veckan för hyrbåt men räknar man på ALLA kostnader för båten under ett år, alltså även kapitalkostnaden, så blir det faktiskt en hel del.

oceansailor
Diamantmedlem
Inlägg: 505
Blev medlem: fre 22 okt 2010, 18:55

Re: bästa/smästa med att äga båt?

Inlägg av oceansailor » tis 17 maj 2016, 17:02

Om båtägandet bara är positivt de dagar man faktiskt använder den, så är det nog billigare och lugnare att hyra båt. Tim priset för att hyra, blir nog trots allt billigare för de flesta.

Men om man som de flesta på det här forumet är båtintresserade och faktiskt tycker att båtägandet kan vara trevligt även
när båten står på land under en pressening så blir det enklare att få ihop kalkylen för att äga båten.

Det kostar att ha en hobby :D

sangris
Diamantmedlem
Inlägg: 516
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 20:50
Ort: Bredaryd

Re: bästa/smästa med att äga båt?

Inlägg av sangris » ons 18 maj 2016, 20:46

Allt här i livet handlar om pengar! Att äga en båt kostar, mer eller mindre. Jag har valt att äga en äldre båt från 70-talet och håller ner mina kostnader, relativt sett, på en ganska låg nivå. Men reparationer och underhåll krävs även på äldre båtar.
MEN, jag har även hyrt båt en gång. Vi hyrde en motorbåt och gick Göta Kanal från Mem till Sjötorp på en vecka. Oavsett väder och vind så var vi tvugna att anlända till Sjötorp på utsatt tid. Där väntade nya hyresgäster som skulle ta båten tillbaka på andra hållet, så det fanns ingen tid att vinka på. Där och då bestämde jag att ska man ha båt ska det vara en egen båt. Att inte vara beroende av andra utan segla dit näsan pekar. Friheten och att vara sin egen kapten är min krydda i båtlivet!

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: bästa/smästa med att äga båt?

Inlägg av Seawolf » fre 24 feb 2023, 08:35

Det är en känd sanning att det finns två lyckliga tillfällen i en båtägares liv:
Det första är direkt efter han köpt båten.
Det andra då han sålt den.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Skriv svar