När det går åt pipsvängen

Här skriver man inlägg som är lite mer "filosofiska" men ändå har marin anknytning.
Skriv svar
Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem
Inlägg: 954
Blev medlem: fre 18 nov 2005, 20:43
Ort: Västkusten

När det går åt pipsvängen

Inlägg av S-B A-son » sön 19 feb 2023, 17:38

Jag befinner mig i mitt spanska residens och går som vanligt en promenad längs strandpromenaden i den lilla staden då mitt öga faller på en segelbåt, misstänker densamma för varande en Bavaria, som är på väg mot stranden på ett sätt som verkar dåligt. Det blåser bara mycket måttligt, 6 m/s i riktning stranden.
Till slut når kölen sandbottnen på ett sätt som gör att båten sitter fast och inte kan komma loss. Jag förstår inte varför ankaret inte fälldes långt innan det blev fara å färde. En motorbåt ligger nära, men av någon anledning gör den ingenting för att hjälpa segelbåten. Efter några minuter kommer en liten båt med aktersnurra till haveristen som nu är fast förankrad i bottnen och försöker dra ut Bavarian, först genom att med styrka, kanske från en 10-hästare, bara dra ut haveristen. Detta misslyckades självklart kapitalt. Sen kom man på att det kunde vara bra att dra från masten för att tippa båten och på det sättet frigöra kölen. Det försöket misslyckades också kapitalt. Hela förloppet blev ett sorts tragiskt folknöje och många kikade på spektaklet i skydd från strandpromenaden.
Skriver dessa rader som ett varnande exempel förstås, något som kanske inte är så befogat när det gäller Sailguides läsekrets som alla förutsätts vara experter. I samma veva som jag skriver detta kan jag erkänna att jag i alla fall en gång gått stenhårt på. Lappgubbens tvärstopp, sex motorknop till noll. Min dåvarande hustru trillade ner i ruffen och fick en rejäl fläskläpp och själv trycktes jag mott ratten som liksom kölen tack och lov var stabilt byggda.
Man ska naturligtvis därför vara en aning ödmjuk, men inte kan jag frigöra mig från tanken på lite uselt sjömanskap hos besättningen. Hoppas ändå allt gick bra till slut. Bavarior är väl gediget byggda med rejäla dimensioner överallt.

Mvh Sven-Barry

PS, lyckas få med några bilder i inlägget. Ber ändå om överseende om det blev fel, vilket det blev, länge sen jag varit här. DS
Bilagor
20230219_125643.jpg
20230219_124806.jpg
20230219_124045.jpg

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem
Inlägg: 954
Blev medlem: fre 18 nov 2005, 20:43
Ort: Västkusten

Re: När det går åt pipsvängen

Inlägg av S-B A-son » mån 20 feb 2023, 16:00

Båten är borta i dag. Förhoppningsvis klarade den sig utan svårare skador.

Mvh Sven-Barry

Skriv svar