Torrsättamed masten på?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 383
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Torrsättamed masten på?

Inlägg av Seymor B Fudd » tor 09 feb 2023, 13:52

I hamnen nära mig kan man leasa mycket stadiga vaggor som båten placeras på redan vid upptagningen. Dessutom finns tillgängligt en ytterst effektiv högtryckstvätt (jag höll på att fara ner i hamnen). Sen transporteras båten till anvisad plats med hjälp av ett specialdesignat släp -Roodberg trailer (typ).
Jag demonterade min gamla vagga och anslöt mig till modernisterna och ångrar verkligen inte detta.

Men nu till frågan: majoriteten av de båtägare som använder systemet låter masterna stå kvar på båten, fullt riggade alltså. Somliga har heltäckande "figur" sydda kapell men andra täcker inte alls.

Mina egna dubier handlar om vilka krafter båten utsätts för i en vinterstorm. Masten på båten min når typ 17 m upp från durken (maststötta/genomgående). Tänker mig att det kan bli våldsamma påfrestningar. Icke minst på min precis utbytta vinddata.
Sen har jag treadmaster på däcket och det måste ju skyddas, tror jag, så presenning är nödvändig men det skulle jag nog kunna fixa till.

Vad tycks???

raol
Silvermedlem
Inlägg: 38
Blev medlem: lör 10 aug 2013, 20:00

Re: Torrsättamed masten på?

Inlägg av raol » fre 10 feb 2023, 16:56

Båten tål det utan tvekan. Inte värre krafter än under vanlig segling. På många håll i världen är det normalt att ha masterna på under landförvaring.

Om vaggan är stadig, så skulle jag inte tveka. Personligen anser jag att avmastning och påmastning är nåt man bara behöver göra för att komma åt masttoppen, och för att byta utslitna eller trasiga riggkomponenter. Tyvärr måste vi masta av där vi vinterförvarar båten. Annars hade den fått vara kvar på.

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 383
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: Torrsättamed masten på?

Inlägg av Seymor B Fudd » fre 10 feb 2023, 18:11

Är väl kanske(!) som du säger men det är ju skillnad att segla i 18 m/s och båten lutar 15-20 grader visavi att båten står i en vagga, stelt orörlig.
Tänker mig alltså att det blir vad skall jag säga, dynamiskt kanske, samspel mellan olika krafter under seglingen, gummibandseffekt s a s (knyt ett vanligt snöre i en presenning och det blåser friskt så rycks öljetten bort men har du gummicord sker icke detta).
Båten står ju statiskt i vaggan. Den är ytterst kraftig så ingen fara med den. Men båten! I en storm för 5-6 år sen i den gamla vaggan vred sig hela båten trots extra stöttor, ställning blev kaffeved. Stod iofs i rätt utsatt läge. Båten är 10,70 lång o väger typ 5,5 ton. Vid förtöjningsplatsen under sommaren kan båten luta typ 5-6 grader om det blåser västlig kuling, för bara riggen.
Så jag menar att det kan bli stora krafter.
Inte riktigt övertygad. Än.

Nils_D
Platinamedlem
Inlägg: 195
Blev medlem: tis 18 sep 2012, 14:31

Re: Torrsättamed masten på?

Inlägg av Nils_D » fre 10 feb 2023, 21:10

För egen del har det aldrig varit aktuellt att torrsätta med masten på eftersom båten står inomhus på vintern. Men har följt diskussioner kring detta med intresse sedan lång tid tillbaka och det jag minns av det jag läst säger att det finns två separata viktiga frågor här. Den ena, som trådskaparen tar upp, är om det är säkert för båt inklusive rigg. Den andra är vem som ansvarar för skador om något skulle hända ... eller kanske i bästa fall vilkens försäring som skall ta smällen. Om en båt utan rigg trillar omkull är det ju oftast och bästa fall bara en intilliggande som får skador. Men om en den också har 10-15 meter mast lär det troligen blir mer än intilliggande båt som skadas.

Båt inklusive rigg lär nog klara sig om det inte är extrema väderförhållanden och om man följt de rekommendationer när det gäller riggspänning, pallning och annat som gäller om båten står med riggen på. Däremot är mitt intryck att rättsläget är oklart. Eller kanske snarare att det är olika regler som gäller beroende på ett flertal faktorer som typ av uppläggningsplats (klubb, marina, annat) och vilka regler som upplägningsplatsen (klubben, marinan, ....) har för torrsättning med masten på.

Så mitt korta råd utifrån mitt utifrånperspektiv är att det med största sannorlikhet fungerar att låta båten stå med masten på om man följer råd och anvisningar som finns för hur man skall göra. Men att man inte bör nöja sig med det utan också kolla med sitt försäkringsbolag och med uppläggningsplatsens regelverk och vad deras försäkringar täcker innan man bestämmer sig för hur man gör.

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Torrsättamed masten på?

Inlägg av Seawolf » lör 11 feb 2023, 07:37

På bl.a. Bullandö marina är det gott om båtar som vinteruppställs med masten på sedan många år. De flesta har lösa stöttor, men marken är hårdgjord, och jag förmodar att varvspersonalen emellanåt kontrolldrager stöttorna.

En sak som är värd att betänka är följande:
På en båt i vatten drar kölen neråt i kölpartiet och skrovet håller emot. Masten trycker också neråt, medan vanten lyfter uppåt i röstjärn och fribord.

När båten ställs på land med masten på så kommer skrovets vikt att trycka neråt mot kölen, alltså kraft åt andra hållet mot med båten i sjön. I det läget är det en fördel att INTE släppa av vantspänningen för mycket, för vanten vill ju lyfta upp skrovet från kölen, och då minskar denna omvända kraft på skrovet från kölen.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 383
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: Torrsättamed masten på?

Inlägg av Seymor B Fudd » sön 12 feb 2023, 16:54

Tackar för svar. Ja - tänkt just på anspänningen i riggen; om den skall vara densamma eller litet lösare? På just min båt finns också backstag; poängen med dom är i huvudsak att sträcka förstaget alldenstund spridarna är raka (2 par). I hårt väder med dubbelrevat går seglet klart innanför backstagen och då spänner jag dem båda också; får en känsla att allt blir än stadigare.
Så frågan då: lösare anspänning eller som det är? Båten är i sig väldigt vridstyv med tjockt laminat och plastade kraftiga skott överallt. Aldrig märkt någon "flexning". (Som på förra båten, C32). Statisk eller flexisk?? :wink:

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Torrsättamed masten på?

Inlägg av Seawolf » sön 12 feb 2023, 17:28

Behåll vantspänningarna. När båten ställs på kölen kommer skrov (minus kölvikt) att trycka neråt mot kölen. Masten vilar på kölen eller maststöttan. Genom normalsträckta vant kommer dessa att lyfta skrovet ungefär som hängslen som håller upp ett par byxor. Konsekvensen blir att man avlastar skrovets vikt som annars skulle trycka mot kölen.
Med slaka vant får kölpartiet en kraft som trycker uppåt, medan med båten i vatten blir kraften i kölpartiet neråt.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

raol
Silvermedlem
Inlägg: 38
Blev medlem: lör 10 aug 2013, 20:00

Re: Torrsättamed masten på?

Inlägg av raol » sön 12 feb 2023, 17:34

Jag räknade lite snabbt på vår mast med vinden från sidan. 13.2 m hög, 18 cm bred ("lång") och med en luftmotståndskoefficient på 0.7 (rimlig för bredsidan av en ellips), normal luftdensitet och en vind på 35 m/s. Kraften över hela masten är då ca 1.2 kN, och räknar man angreppspunkten som halva mastens höjd blir det ett "vältande" moment på ca 8 kN-m eller ca 800 kg, om man fulräknar i fel enheter. Toppvantspänningen har vi på ca 950-1000 "kg", som jämförelse (7 mm RF 19-trådad).

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 383
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: Torrsättamed masten på?

Inlägg av Seymor B Fudd » sön 12 feb 2023, 19:08

Denna korrespondens för att inte säga korrespondans är ju ett gott exempel på varför ett forum som detta har existensberättigande. Konstigt att inte fler utnyttjar.
Men folk är väl trötta/upptagna av att hålla fart/balans i ekorrhjulet eller så vet di redan allt.

Jag tackar så mycket för alla bidrag! Och i en hamn nära mig kommer ytterligare en båt ha mast på nästa torrsäsong. Känns redan befriande. :wink:

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Torrsättamed masten på?

Inlägg av Anders S » tis 14 feb 2023, 13:19

Jag har ju genom åren förespråkat att det är bättre att ta ner masten, men när omständigheter förändras kan åsikter också göra det. I vår (nya) hamn tillåts att ha masten på land, om man använder en särskild stötta som hamnföreningen godkänt. Stöttan är dessutom anpassad till transportvagnen, som gemenligen (tada) kallas "holländaren"... En av anledningarna till att jag tänkt om (för egen del) är att hamnens mastkran inte riktigt räcker till för att enkelt lyfta på och av med liten arbetsstyrka (i gamla hamnen hade vi en mycket bra och kraftig mastkran med eldriven hiss och vrid, och flyttbar höna.)

Nu är jag som jag är, så jag kompletterar med två extrastöttor. Sedan ligger hamnplan i västlä bakom en rätt hög bergknalle, och skogen av master bryter vinden ganska bra. Båtar ställs "statistiskt gynnsamt", dvs med fören mot västsektorn.

Nog om detta. Lärdomar är att:

Ta besväret att dra ur fallen och ersätt med en lågprislina (jag använder Biltemas billiga vakarlina), Fall är dyra, och har man otur är det inte bara UV i onödan, många timmar i precis samma läge skaver lokaliserat. Mitt längsta och därmed dyraste fall (dubbelt) har en liten skavning där det fastnade förra året (det snodde sig ohemult då jag "fuskade" och drog in det i masten i stället för att knyta i en pilotlina och dra ut det bakvägen. Just detta fall är förankrat i toppen och ger utväxling till en Code-Noll, som jag ändå inte har... så det kräver en annan lösning för att skydda det.

Har man en rullmast (som jag) tänk på att profilen är ganska lös då seglet är nere, och jag använder (ohämmad reklam) nu en mastslips från Lundh segel. Den tätar springan och styr upp och skyddar profilen.

Att täcka båten är inte alldeles omöjligt. Jag använder två presenningar som möts vid masten, där öljetterna är "synkroniserade", och med slitsar för undervanten. Jag är bekväm, så jag använder buntband för att hålla ihop. På sina ställen blir det litet "igelkotteffekt"

Vanten (vantspänningen) rör jag inte på hösten, men kollar på våren. Då kan man släppa på en vantskruv i taget, smörja och se hur bult och gängor ser ut. På min båt verkar inte skrovet töja sig nämnvärt... :D I tillägg till byxhängsleteorin kan man lägga att den förspänning som gäller vid segling (att man grundspänner riggen in i tillräcklig belastat område även vid segling) gör samma nytta på vintern, risken för utmattningsbrott minskar betydligt. Alltså, slacka inte på vanten, det är skadligt på flera sätt.
Anders S

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 383
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: Torrsättamed masten på?

Inlägg av Seymor B Fudd » tis 14 feb 2023, 15:43

Än mer övertygad; eller snarare ser fram med än större tillförsikt. Allt kan ju hända o en får ju inte glömma en viss mr M ( :mrgreen:).
Så t o m backstagen dras till. Bra med synpunkter på snörena. Där ersätter med något enklare ja. Har redan en uppsjö av äldre tampar - nog för att utrusta minst en båt till.......överblivna tampar, tampar i "fel" ( :roll: ) färg osv.

Moby Dick
Silvermedlem
Inlägg: 34
Blev medlem: fre 04 mar 2016, 10:46

Re: Torrsättamed masten på?

Inlägg av Moby Dick » lör 18 feb 2023, 17:33

Hej. Tag ner rullsegel. En del som lämnar kvar rullfockar men blåser genuan ut ramlar hela båtraden.
Det blir även stort vridmoment mot vaggan / stöttorna. Jag spänner alla fall mot aktern och förstäven.
Ingenting efter masten. Om det är genomgående mast får man räkna med att det kommer regnvatten
i kölen som man måste torka upp för att inte få en isklump i kölen.
Hälsn MOBY DICK

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 383
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: Torrsättamed masten på?

Inlägg av Seymor B Fudd » lör 18 feb 2023, 19:04

Kan tillägga att OTTO såg till att uppdela stora presenningen i småbitar :o Trots alla mina snöre och gummitampar konstfärdigt spända överallt.
Ändå står båten med fören mot nordväst. Akterpresenningen är ju den som brukar gå åt h-e men den var helt intakt.Därv mitt bruk av två för att slippa byta en enda stor.
Egenartat nog höll ställningen. Så plötsligen kan det bli krafter. Men alla andra båtar runt i kring med master på helt oberörda. Tanken på en viss mr förekommer mig. Osökt. :roll:
Väl armerad presenning av vanlig typ. Men fanns väl nån liten försvagning nånstans.
Nästa år betydligt lägre presenning höjd och två mindre alltsåledes. Tänkte mig en över bommen baktill,och ev lägga spinnakerbommen som tak framtill och så en liten pres på den.
Oberäkneliga krafter? Allra sista båten på uppställningsplatsen, längst ifrån hamnen hade trillat. Bavaria av nån typ. Ingen vagga utan stöttor :roll:
Skulle just jag aldrig våga ha.

Skriv svar