Missljud/problem med backen (Omega 34 Yanmar 2GM)
-
- Erfaren medlem
- Inlägg: 6
- Blev medlem: ons 30 nov 2022, 10:22
Missljud/problem med backen (Omega 34 Yanmar 2GM)
Hej
Bytte båt för två säsonger sedan.
Har upplevt ett problem med backen, under dem två säsonger jag nyttjat den.
När jag lägger i backen stillastående, får jag ofta ett "klonk/dunk-ljud"
När jag lägger i backen med lite fart framåt. Känns det som att backen inte riktigt går i. Det rasslar och låter som att det slirar. Jag brukar få gå tillbaka till neutral och sedan back igen, för att få den att "ta" ordentligt.
Upplever att rasslet/slirandet uppstår när båten har lite fart framåt. Typ som att propelleraxeln (rak modell) fortsätter snurra, och därmed "klickar" inte kuggen/kronan i ordentligt.
Någon som upplevt samma problem ?
Förslag på lösning ?
Avser en Omega 34 med en Yanmar 2GM -82 (Folding propeller)
Bytte båt för två säsonger sedan.
Har upplevt ett problem med backen, under dem två säsonger jag nyttjat den.
När jag lägger i backen stillastående, får jag ofta ett "klonk/dunk-ljud"
När jag lägger i backen med lite fart framåt. Känns det som att backen inte riktigt går i. Det rasslar och låter som att det slirar. Jag brukar få gå tillbaka till neutral och sedan back igen, för att få den att "ta" ordentligt.
Upplever att rasslet/slirandet uppstår när båten har lite fart framåt. Typ som att propelleraxeln (rak modell) fortsätter snurra, och därmed "klickar" inte kuggen/kronan i ordentligt.
Någon som upplevt samma problem ?
Förslag på lösning ?
Avser en Omega 34 med en Yanmar 2GM -82 (Folding propeller)
Re: Missljud/problem med backen (Omega 34 Yanmar 2GM)
Det är inte propellern som klånkar då?
Dvs, dels när den fäller ut, men också när den fäller ihop då du har LITE rotation på axeln (när man backar är det centrifugalkraften som håller bladen ute) medan de arbetar för att fälla ihop pga backningens påverkan på propeller?
Dvs, dels när den fäller ut, men också när den fäller ihop då du har LITE rotation på axeln (när man backar är det centrifugalkraften som håller bladen ute) medan de arbetar för att fälla ihop pga backningens påverkan på propeller?
Alla borde ha skägg
-
- Erfaren medlem
- Inlägg: 6
- Blev medlem: ons 30 nov 2022, 10:22
Re: Missljud/problem med backen (Omega 34 Yanmar 2GM)
Hej
Det skulle det kunna vara. Men låter mera som att det kommer ifrån området runt backslaget/axeln.
Men som sagt. Kan mycket väl vara foldingen som "slår ut".
Kanske har två problem. Varav "klonket" faktiskt inte är ett problem =)
Det skulle det kunna vara. Men låter mera som att det kommer ifrån området runt backslaget/axeln.
Men som sagt. Kan mycket väl vara foldingen som "slår ut".
Kanske har två problem. Varav "klonket" faktiskt inte är ett problem =)
-
- Erfaren medlem
- Inlägg: 6
- Blev medlem: ons 30 nov 2022, 10:22
Re: Missljud/problem med backen (Omega 34 Yanmar 2GM)
Hej
Det skulle det kunna vara. Men låter mera som att det kommer ifrån området runt backslaget/axeln.
Men som sagt. Kan mycket väl vara foldingen som "slår ut".
Kanske har två problem. Varav "klonket" faktiskt inte är ett problem =)
Det skulle det kunna vara. Men låter mera som att det kommer ifrån området runt backslaget/axeln.
Men som sagt. Kan mycket väl vara foldingen som "slår ut".
Kanske har två problem. Varav "klonket" faktiskt inte är ett problem =)
Re: Missljud/problem med backen (Omega 34 Yanmar 2GM)
Fast att behöva gå till neutral innan man byter växel är rätt normalt och inget fel. Det är liksom inte bara att slänga i växlarna mellan fram/back - om man inte har renovering av backslag som hobby såklart 

Alla borde ha skägg
-
- Erfaren medlem
- Inlägg: 6
- Blev medlem: ons 30 nov 2022, 10:22
Re: Missljud/problem med backen (Omega 34 Yanmar 2GM)
Självklart går jag från framåt till neutral, därefter till back lugnt och fint.
Jag kastar ju inte i backen =)
Jag kastar ju inte i backen =)
Re: Missljud/problem med backen (Omega 34 Yanmar 2GM)
Saker att kolla:
1, Lyssna: Tomgångsvarv. Är tomgången för hög inträffar "klonk" (eller "KLONK!") - det är en följd av att allt rör sig för fort för skiftet mellan fram/back. På en tvåcylindrig motor kan man lura sig på motorvarvet, den brummar ju bara hälften så fort som en fyra.
2, Hantera: Gör en liten paus mellan fram-back, dvs stanna en sekund i "neutral" (det vet du redan, men disciplinera dig och tänk på det).
3, Skruva: A) Lossa reglagewiren till växelarmen, och känn efter att det finns ett tydligt "mittläge" mellan fram och back. B) Se noga till att reglagewiren från manöverspaken lägger backslaget i detta läge, dvs reglaget skall ligga i neutral, mitt i. Har du ett enspaksreglage KAN det hampa sig så att mittläget på reglaget inte ligger precis rätt på manöverspaken på backslaget.
Annars är det normalt med ett litet ljud då man lägger i växeln, men det får ju inte bröta, slamra eller dundra så det egentligen märks.
1, Lyssna: Tomgångsvarv. Är tomgången för hög inträffar "klonk" (eller "KLONK!") - det är en följd av att allt rör sig för fort för skiftet mellan fram/back. På en tvåcylindrig motor kan man lura sig på motorvarvet, den brummar ju bara hälften så fort som en fyra.
2, Hantera: Gör en liten paus mellan fram-back, dvs stanna en sekund i "neutral" (det vet du redan, men disciplinera dig och tänk på det).
3, Skruva: A) Lossa reglagewiren till växelarmen, och känn efter att det finns ett tydligt "mittläge" mellan fram och back. B) Se noga till att reglagewiren från manöverspaken lägger backslaget i detta läge, dvs reglaget skall ligga i neutral, mitt i. Har du ett enspaksreglage KAN det hampa sig så att mittläget på reglaget inte ligger precis rätt på manöverspaken på backslaget.
Annars är det normalt med ett litet ljud då man lägger i växeln, men det får ju inte bröta, slamra eller dundra så det egentligen märks.
Anders S
-
- Erfaren medlem
- Inlägg: 6
- Blev medlem: ons 30 nov 2022, 10:22
Re: Missljud/problem med backen (Omega 34 Yanmar 2GM)
1. Vill nog påstå att tomgången verkar ligga rätt.
2. Det är precis så jag gör.
3. Bör kontrolleras. Gaswiren gick av och byttes förra säsongen. Mycket möjligt att jag ändrat/kommit åt något. när jag bytte gaswiren.
Litet "klunk" ljud är jag van vid från tidigare båtar. Men detta tycker jag låter högre än normalt.
Det mest störande är dock när det känns/låter som att växeln inte gå i 100. Och rasselljudet uppstår. Det brukar dock kunna hjälpa att gå tillbaka till neutral, och sedan till back igen. Ibland krävs detta flera gånger.
2. Det är precis så jag gör.
3. Bör kontrolleras. Gaswiren gick av och byttes förra säsongen. Mycket möjligt att jag ändrat/kommit åt något. när jag bytte gaswiren.
Litet "klunk" ljud är jag van vid från tidigare båtar. Men detta tycker jag låter högre än normalt.
Det mest störande är dock när det känns/låter som att växeln inte gå i 100. Och rasselljudet uppstår. Det brukar dock kunna hjälpa att gå tillbaka till neutral, och sedan till back igen. Ibland krävs detta flera gånger.