mamba 33 : problem med axelbuk
Re: mamba 33 : problem med axelbuk
Det som begränsade rörelsen upp och ner var att det satt 2 st skruvar genom stödlagerbocken, se bifogad skiss. Polyesterspacklet (utan glasfiber) hade helt släppt greppet mot metallen. Mot skrovet satt spacklet benhårt men mot metallbitarna var det helt löst. Jag skippade att montera tillbaka några plattjärn eller skruvar. Litar på att epoxin ska bita mot metallen. Stödlagerbocken sitter som berget iaf efter en säsong i vattnet kände jag när båten togs upp i helgen som gick.
- Bilagor
-
- skiss.jpg (16.11 KiB) Visad 37505 gånger
Re: mamba 33 : problem med axelbuk
Ok. Då kanske det är så att den "inre delen" sticker ut genom botten i form av en hylsa där den fastskruvade delen skjuts in? Min båt är nästan flat i botten och det som syns invändigt är bara en rund upphöjning ungefär i storlek mellan golfboll och tennisboll.
Re: mamba 33 : problem med axelbuk
Hum , ja, kanske kan vara så. Svårt att säga utan att rensa och frilägga, har du tur är det inte så mycket att ta bort. Min stödlagerbock (den gröna i skissen och som syns på bilderna) är en detalj.
Re: mamba 33 : problem med axelbuk
Mindes fel. Det var plastfläns på utsidan.
-
- Rookie
- Inlägg: 1
- Blev medlem: lör 01 okt 2022, 19:23
Re: mamba 33 : problem med axelbuk
Tack alla för en bra tråd! Står inför samma projekt på min Mamba 33; lös axellagerbock som ger ett ordentligt missljud vid fart över ca 3 knop. Vid upptagning upptäcktes att bocken rör sig ca 1-2mm upp och ner när jag ruckar på den. Siktar på att göra en reparation likt den Klirr gjort, men har en fråga:
Hur säkerställer jag att bocken hamnar på rätt höjd så att propelleraxeln blir rak? Jag antar att det är detta de omtalade vingarna/järnen skall tillse, om de då tillåts vara kvar och ligger an mot insidan av skrovet kan man kanske lita på att det blir korrekt höjd? Dock - om bultarna som håller vingarna på plats vibrerat och gjort sina hål större borde det ju vara möjligt att bocken hamnar för långt ner (speciellt om propelleraxeln tagit skada av lös bock och inte är helt rak, vet ej om så är fallet). Kanske övertänker jag detta och borde bara ta bort polyestern för och därefter plasta fast bocken, men vill ju ogärna råka sätta den i fel höjd och sedan börja kröka propelleraxlar på löpande band
Tacksam för tips,
(Klirr, om du har dina bilder tillgängliga skulle jag vara tacksam för dem, det är några som jag inte kan se i ditt inlägg.)
[img][attachment=0]IMG_4666.PNG[/attachment][/img][
[attachment=1]IMG_4667.PNG[/attachment]
Hur säkerställer jag att bocken hamnar på rätt höjd så att propelleraxeln blir rak? Jag antar att det är detta de omtalade vingarna/järnen skall tillse, om de då tillåts vara kvar och ligger an mot insidan av skrovet kan man kanske lita på att det blir korrekt höjd? Dock - om bultarna som håller vingarna på plats vibrerat och gjort sina hål större borde det ju vara möjligt att bocken hamnar för långt ner (speciellt om propelleraxeln tagit skada av lös bock och inte är helt rak, vet ej om så är fallet). Kanske övertänker jag detta och borde bara ta bort polyestern för och därefter plasta fast bocken, men vill ju ogärna råka sätta den i fel höjd och sedan börja kröka propelleraxlar på löpande band
Tacksam för tips,
(Klirr, om du har dina bilder tillgängliga skulle jag vara tacksam för dem, det är några som jag inte kan se i ditt inlägg.)
[img][attachment=0]IMG_4666.PNG[/attachment][/img][
[attachment=1]IMG_4667.PNG[/attachment]