Biltemas motorolja okej?

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Sailthe7seas
Rookie
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 06 sep 2022, 09:20

Biltemas motorolja okej?

Inlägg av Sailthe7seas » tis 06 sep 2022, 09:26

Hej,

Har en Hanse med en Yanmar 2GM20FC-motor. Funderar på att byta till Biltemas motorolja enligt nedan. Är den bra och funkar den till min motor?

https://www.biltema.se/bat/batmotor/mot ... gIzSvD_BwE

Använder denna nu från Erlandssons:
https://www.erlandsonsbrygga.se/Hemsida ... D?id=09114

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Biltemas motorolja okej?

Inlägg av Anders S » sön 11 sep 2022, 13:46

Sailthe7seas skrev:
tis 06 sep 2022, 09:26
Hej,

Har en Hanse med en Yanmar 2GM20FC-motor. Funderar på att byta till Biltemas motorolja enligt nedan. Är den bra och funkar den till min motor?

https://www.biltema.se/bat/batmotor/mot ... gIzSvD_BwE

Använder denna nu från Erlandssons:
https://www.erlandsonsbrygga.se/Hemsida ... D?id=09114
Välkommen till forumet!

De här frågorna återkommer ofta och svaret är som vanligt "det beror på".

Din nuvarande Valvoline-olja har följande spec:
Uppfyller kraven: ACEA E7/E5/E3, API CI4/CG-4 Volvo: VDS 2/3 MB: 228,3 MAW: 3275 Cummins: 20.076/77/78. Uppfyller kravet för Volvo Pentas samtliga fritidsdieslar. (ej D6 2018 och senare)
Biltemas variant anges så här:
Uppfyller normerna: ACEA E7, API CI-4/SL, MB 228.3, MAN M3275, MTU TYPE 2, Volvo VDS-3, Mack EO-N, EO-M Plus, Renault RLD-2, Cummins CES 20076/20077/20078, Deutz DQC III-18, Detroit Diesel DDC 93K215, Caterpillar ECF-2, JASO DH-1, Global DHD-1
I princip är de likvärdigt specificerade och uppfyller de viktiga specarna. Båda är sk "15-40 olja" ofta en bra kompromiss för inkörda dieslar, tunn nog för att smörja bra "kall", tjock nog för att inte tunnas ut katastrofalt då den blir het. Båda är dieselmotoroljor, med de tillsatser som rekommenderas just för dieselmotorer.

Valvoline är ett känt varumärke för smörjoljor, Biltema kokar givetvis inte sin egen olja, utan köper den från någon av de stora bolagen, men vilket står skrivet i stjärnorna. Priset för fem liter Valvoline är 495 kr, dvs ca 100 kr/liter. Kör du med Biltemaolja (dvs, No-name men troligen en kvalitetsprodukt) betalar du 83 kr/liter.

Prisskillnaden finns där, men är den signifikant ?

Min åsikt: Biltemas olja är troligen OK, men för att välja denna före en etablerad oljetillverkares produkt skall (tycker jag) ge en rimlig besparing.

Detta sagt, jag använder själv https://www.biltema.se/bil---mc/bilrese ... 2000022970 som jag köper i 10-litersdunk. :-)
Anders S

Sailthe7seas
Rookie
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 06 sep 2022, 09:20

Re: Biltemas motorolja okej?

Inlägg av Sailthe7seas » sön 11 sep 2022, 16:05

Hej Anders, stort tack för klokt svar. Lätt att snålheten bedrar visheten.

Yapdiver
Guldmedlem
Inlägg: 90
Blev medlem: tor 07 feb 2019, 16:28

Re: Biltemas motorolja okej?

Inlägg av Yapdiver » sön 11 sep 2022, 16:07

En ny motor kostar 100k installerad och klar, är det verkligen oljan man ska spara in på då?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Biltemas motorolja okej?

Inlägg av Anders S » sön 11 sep 2022, 17:59

Yapdiver skrev:
sön 11 sep 2022, 16:07
En ny motor kostar 100k installerad och klar, är det verkligen oljan man ska spara in på då?
Nej, det skall man verkligen inte. I det här exemplet skiljer det ju dessutom ca 30 spänn mellan den märkesolja (dvs, två liter) man har goda erfarenheter av och ett alternativ. Nu är skillnaderna säkerligen obetydliga och Biltemaolja har inte dåligt rykte på något sätt. Men skall man BYTA oljesort skall man (tycker jag) ha någon sorts vettigt skäl för detta, bättre sort, lättare att få tag på, lika bra men mycket billigare eller så.

Sedan skall man inte glömma att en billigare eller mer lättillgänglig olja tillåter tätare byten (jag byter vid 100 timmar eller säsongens slut, hur fin oljan än ser ut - på en bil skulle det kanske svara mot 700-1000 mil eller mindre), att Biltema med stor säkerhet inte säljer en "dålig olja", att oljespecen är "rätt" (rätt sort, rätt data, har de rätta specarna, etc). Jag har kört på biltemaolja i många år och min motor (yanmar) vill ha 7 liter vid oljebyte, TS motor vill ha 2 liter.

En sak man inte bör göra är till exempel att trivialt köpa en superduper-olja för bil (syntet, 0W-50, longlife osv) utan att man anskaffar den olja som tillverkaren beräknat motorn för. Bruksdieslar har helt andra krav på oljan än bensinbilar, men mår fortfarande bra av att ofta få ny, ren olja och nytt oljefilter.

Samvetsfrågan kan ju vara om man ens bekvämar sig (lagom bekvämt ibland...) att kolla oljan med stickan, ifall man har kollat att oljelampan lyser innan start, att oljelarmet/lampan (om sådant finnes) tutar och tystnar ihop med att lampan släcks (visar att det finns i alla fall något tryck i systemet och att larmet fungerade åtminstone vid start...) och i bästa fall har man en oljetrycksmätare att titta på emellanåt.

Ta hand om din motor så tar den hand om dig...
Anders S

Sailthe7seas
Rookie
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 06 sep 2022, 09:20

Re: Biltemas motorolja okej?

Inlägg av Sailthe7seas » sön 11 sep 2022, 18:38

Håller med i resonemangen. Min fråga kommer sig av den icke önskvärda prisstegringen på en massa prylar. Vad kan jag byta till likvärdiga produkter till ett ”roligare” pris? Kommer t ex att byta till Biltemas antifrostmedel i genomföringar och WC. Men kommer även fortsatt att använda Yanmars original som kylvätska i eet slutna systemet. Ligger i med båten under vintrarna.

Skoj med lite reflektioner kring för- och nackdelar med olika val av prylar.

Baronen48
Rookie
Inlägg: 1
Blev medlem: tor 01 jun 2023, 03:20

Re: Biltemas motorolja okej?

Inlägg av Baronen48 » tor 01 jun 2023, 03:34

Jag bor off-grid året om och har elverk som går några timmar i dygnet när det inte är sol. Förut körde jag på biltema oljan på biltema elverk. Det gikk inte et år innan motoren stanade. Men så fick jag tag på quickerstate olja. Då gick elverket tills kolet va utsliten, så jag vill inte använda biltema oljan på elverk, båt eller bil. Jag vet at oljan inte är bra nog tyvär.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Biltemas motorolja okej?

Inlägg av Anders S » tor 01 jun 2023, 15:29

Baronen48 skrev:
tor 01 jun 2023, 03:34
Jag bor off-grid året om och har elverk som går några timmar i dygnet när det inte är sol. Förut körde jag på biltema oljan på biltema elverk. Det gikk inte et år innan motoren stanade. Men så fick jag tag på quickerstate olja. Då gick elverket tills kolet va utsliten, så jag vill inte använda biltema oljan på elverk, båt eller bil. Jag vet at oljan inte är bra nog tyvär.
Eftersom Biltema säljer minst tio sorters olja, olika specificerade för gamla, halvgamla och nya motorkonstruktioner. bensin eller diesel, så är "Biltemas olja duger tyvärr inte" ett rätt så omfattande uttalande. Biltemas elverk är dessutom (sist jag kollade) bensindrivna, och tråden handlar om en dieselmotor. Quaker State (som jag tror du menar) ägs av Shell, och rimligtvis har Shell tillräckligt kompetenta oljebryggare för att göra en bra olja. Just Quaker State (märket, alltså) appelererar ofta till äldre veteranbilsägare. Jag vet att det finns äldre motorer som mår allra bäst på "gammeldags" mineralolja, och för litet enklare bensinmotorer lär det fungera med vilket som.
Anders S

Skriv svar