Laga skruvhål med kombo av epoxi och polyester

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Bullen
Rookie
Inlägg: 1
Blev medlem: ons 07 sep 2022, 17:12

Laga skruvhål med kombo av epoxi och polyester

Inlägg av Bullen » ons 07 sep 2022, 18:02

Hej
Jag har en massa skruvhål att täta efter att ha rivit bort gammal teak i sittbrunnen som jag tänkt ersätta med isiteek. Då balsan är lite rutten kring skruvhålen hade jag tänkt borra upp dem och sedan fylla hålen med epoxi. För att vara säker på en hållbar lagning har jag sedan tänkt lägga ett par lager glasfiber över varje hål.

Nu till mitt problem:
Kring skruvhålen närmast kanterna på sittbrunnsbänkarna kommer jag antagligen behöva spackla lite gelcoat, där inte isiteeken inte kommer täcka. Då många verkar ha dåliga erfarenheter av gelcoat på epoxi hade jag tänkt lägga glasfiberduken över dessa hål med polyester. Antar att det inte gör något att polyester och epoxi sammanfaller enbart över ca 10 mm breda hål, eller vad tror ni?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Laga skruvhål med kombo av epoxi och polyester

Inlägg av Anders S » sön 11 sep 2022, 13:15

Bullen skrev:
ons 07 sep 2022, 18:02
Hej
Jag har en massa skruvhål att täta efter att ha rivit bort gammal teak i sittbrunnen som jag tänkt ersätta med isiteek. Då balsan är lite rutten kring skruvhålen hade jag tänkt borra upp dem och sedan fylla hålen med epoxi. För att vara säker på en hållbar lagning har jag sedan tänkt lägga ett par lager glasfiber över varje hål.

Nu till mitt problem:
Kring skruvhålen närmast kanterna på sittbrunnsbänkarna kommer jag antagligen behöva spackla lite gelcoat, där inte isiteeken inte kommer täcka. Då många verkar ha dåliga erfarenheter av gelcoat på epoxi hade jag tänkt lägga glasfiberduken över dessa hål med polyester. Antar att det inte gör något att polyester och epoxi sammanfaller enbart över ca 10 mm breda hål, eller vad tror ni?
Har du skruvhål så nära kanten att isiteek-ersättningen inte täcker hålet? Och är det balsa just där?

Det finns inget som hindrar att du fyller de hålen med armerad polyester, annars bör det gå bra att laminera över hålet med polyester och matta. Det blir försås ingen polymerbindning just i hålet men skall du lägga matta och polyester måste du ju slipa rent ett par cm, såpass att matta och polyester inte sticker ovanpå.

En annan möjlighet är att genomgående laga med epoxy, och ordna (tvåkomponents)färg i rätt nyans. Egentligen räcker det med polyuretanfärg om ytorna är små och inte utsatta för "spring".
Anders S

Skriv svar