Landström

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
masse
Silvermedlem
Inlägg: 26
Blev medlem: lör 28 mar 2015, 11:11

Landström

Inlägg av masse » fre 05 aug 2022, 22:27

Min fru sa att mobilen inte laddade. Vi hade anslutning till elen på bryggan, så jag bytte uttag samt provade en bordsfläkt utan resultat. Då sa frugan att det luktade bränd plast. Mycket riktigt, jag slog av all el i båten, sprang upp på bryggan och drog ut elen. Efter ett tags betänketid ringde jag till sjöräddningen. Det visade sig att det var kontakten i ankarboxen som hade orsakat lukten. Killen på sjöräddningen påstod att det inte var den bästa platsen att placera kontakten på. Dagen innan hade vi en seglats som orsakade mycket vatten över fören och ankarboxen. Min fråga är: är ankarboxen en dålig placering av kontakten till landström? Om det är så, var är den bästa placeringen?

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Landström

Inlägg av Peter_K » fre 05 aug 2022, 23:47

Det bästa stället att placera el på är där det är torrt.
Det kan t ex vara i en stuv i sittbrunnen.
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Landström

Inlägg av Anders S » lör 06 aug 2022, 08:05

masse skrev:
fre 05 aug 2022, 22:27
Min fru sa att mobilen inte laddade. Vi hade anslutning till elen på bryggan, så jag bytte uttag samt provade en bordsfläkt utan resultat. Då sa frugan att det luktade bränd plast. Mycket riktigt, jag slog av all el i båten, sprang upp på bryggan och drog ut elen. Efter ett tags betänketid ringde jag till sjöräddningen. Det visade sig att det var kontakten i ankarboxen som hade orsakat lukten. Killen på sjöräddningen påstod att det inte var den bästa platsen att placera kontakten på. Dagen innan hade vi en seglats som orsakade mycket vatten över fören och ankarboxen. Min fråga är: är ankarboxen en dålig placering av kontakten till landström? Om det är så, var är den bästa placeringen?
Det är inte en optimal plats, så mycket kan sägas direkt.

Men att kontakten brinner/smälter kan bero på annat än fukt, till exempel en kortslutning, felkoppling eller överbelastning. I normalfallet (numera) brukar det finnas en jordfelsbrytare i land (gäller inte alltid) som hanterar en del felaktigheter, men de är inte idiotsäkra ens om de finns. Här är det också såpass illa att OM du har en jordfelsbrytare eller personskyddsbrytare i båten, så brukar den vara inkopplad efter kabelintaget och hade inte hjälpt om felet inträffar tidigare i ledningarna.

Därför skall du inte utgå från att det handlat enbart om att om att kontakten suttit illa till (det gör den visserligen) utan du måste gå igenom landströmssystemet, särskilt kabeln och kontaktdonen. Det är lika troligt att kabeln skadats och/eller ledningar lossnat i donet som att anslutningen vattnats ordentligt vid ett tillfälle. Korrosion verkar över tid - vem vet vad som startat problemet, även om det förefaller som det utlösts av en ovanligt blöt segling...

Att ge råd och instruktioner avseende 220V-installationer blir (litet drygt sagt) en ickefråga, eftersom ett av de starkaste kraven på en korrekt båtinstallation är att den görs av någon som vet och kan, specifikt kraven för en korrekt båtinstallation.

Den enskilt viktigaste frågan i 220V-sammanhang (landström) är personskyddet. Gläd dig åt att det "bara" kostade en bränd kontakt och röklukt. Det låter inte kul, men orkar strömmen sätta eld på ett kontaktdon hade samma strömstyrka varit farlig, kanske dödlig för människor.
Anders S

masse
Silvermedlem
Inlägg: 26
Blev medlem: lör 28 mar 2015, 11:11

Re: Landström

Inlägg av masse » lör 06 aug 2022, 10:03

Tack för svaret. Jag vet inte när installation är gjord eller av vem. Vid besiktning av båten, en Dehler 34 från - 91, som gjordes i Holland 2014, av auktoriserad besiktningsman framkom inga anmärkningar. Jag vet heller inte om det finns någon jordfelsbrytare på klubbholmen som vi besökte. Installationen uppfattar jag som fackmannamässigt gjord. Den går via en Mastervolt 12/25 - 2, samt vippsäkringar (som inte löste ut). Jag kommer att titta på elen, jag vill veta vad som hände. Förmodligen kommer jag att sätta den nya kontakten i stuven i sittbrunnen. Jag kopplar inte 220 v själv. Jag förstår också att vi hade tur. Hälsningar masse

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Landström

Inlägg av Anders S » sön 07 aug 2022, 07:59

masse skrev:
lör 06 aug 2022, 10:03
Tack för svaret. Jag vet inte när installation är gjord eller av vem. Vid besiktning av båten, en Dehler 34 från - 91, som gjordes i Holland 2014, av auktoriserad besiktningsman framkom inga anmärkningar. Jag vet heller inte om det finns någon jordfelsbrytare på klubbholmen som vi besökte. Installationen uppfattar jag som fackmannamässigt gjord. Den går via en Mastervolt 12/25 - 2, samt vippsäkringar (som inte löste ut). Jag kommer att titta på elen, jag vill veta vad som hände. Förmodligen kommer jag att sätta den nya kontakten i stuven i sittbrunnen. Jag kopplar inte 220 v själv. Jag förstår också att vi hade tur. Hälsningar masse
Jag tänker att besiktningsmannen besiktigade BÅTEN och tog nog inte isär kontakterna på kabeln eller intagskontakten för att se så alla skruvar varit dragna... Att besiktiga elsystem eller dieselmotorer brukar båtbesiktare friskriva sig ifrån och uppmana till en särskild besiktning om man är orolig. Jag hade i ditt läge börjat med kontakten det brann i, såklart och sedan verifierat (kanske med proffselektriker om man vet med sig att man inte har fullständig järnkoll).

I min båt är intaget flyttat från ankarboxen till stuvfacket just för att det skall vara skyddat mot fukt. Baksidan är då att kabeln ligger på däck när man har fören mot bryggan, så man byter en risk mot en annan, men kanske mer hanterbar. Jag har också en lös jordfelsbrytare ifall uttaget inte är skyddat "på bryggan". Det senare används alltmer sällan - det vanliga numera är skyddade uttag på bryggorna.

När det handlar om läskig, farlig 220V bör man tänka "system" och fundera på hur också kabeln skyddas, eftersom det vore direkt livsfarligt om en skadad kabel kommer i kontakt med till exempel pulpiten eller mantågswiren innan den når fram till båtens elcentral (då hänger det helt på bryggans jordfelsbrytare om det skall gå bra). Att det sitter en skyddad central i båten får vi tro, om inte är sådana inte särskilt dyra.

Låter jag som det är livsfarligt, så beror det på att det KAN vara det, men egentligen är det inte krångligare än att ansluta en förlängningssladd i garaget.

Till skillnad från på land finns det inga formella krav på installatören, men man får ju inte fuska (medvetet eller omedvetet) för det. Att kunna tillverka en korrekt förlängningskabel av lösa delar kräver även på land bara "tillräcklig kunskap".
Anders S

Skriv svar