Hur öppna gammal autopilot (nautech/autohelm)?

Här ställer du frågor kring olika båttillbehör exempelvis jollar, säkerhetsutrustning, vinschar etc
Skriv svar
Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem
Inlägg: 420
Blev medlem: tis 20 maj 2014, 10:55
Ort: Ostkusten, Linköping/Västervik

Hur öppna gammal autopilot (nautech/autohelm)?

Inlägg av marede » fre 29 jul 2022, 15:38

Jag behöver öppna styrenheten till en gammal autopilot av märket nautech/autohelm. Finns det möjligen någon som vet, eller har en idé om hur? Det verkar sitta en tätning mitt på men jag hittar ingen skruv eller liknande som håller ihop de båda delarna.
20220729_162720.jpg
20220729_162714.jpg
//Martin
Najad 34 HR -77

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Hur öppna gammal autopilot (nautech/autohelm)?

Inlägg av Anders S » lör 30 jul 2022, 08:36

En sådan har jag haft! Vid en vild (ljug!) seglats över Skälderviken trampade min bror på sladden, som lossnade men det gick att laga. Jag minns det som att enheten öppnades via borttag av ratten och "kompassskivan", sedan kunde man dela den (skruvarna syntes då). Ha förtröstan, min "lagning" utfördes i skymning och i litet sjögång, men det gick ändå.
Anders S

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem
Inlägg: 420
Blev medlem: tis 20 maj 2014, 10:55
Ort: Ostkusten, Linköping/Västervik

Re: Hur öppna gammal autopilot (nautech/autohelm)?

Inlägg av marede » sön 31 jul 2022, 14:13

Min fungerade för åtta år sedan. Har sedan legat orörd på hyllan tills jag för ett par år sedan bytte kontakt till ny fräschare och därefter har den varit stendöd. Mycket märkligt då jag bara kapade kabeln strax bakom kontakten, skalade kabeln och anslöt ny kontakt.

Jag har nu lyckats hitta första skruven som håller kompasskivan. Den satt gömd under den limmade etiketten. Och mycket riktigt sitter det två skruvar under skivan som håller ihop behållaren.

Ett steg närmare felsökning 👍🙏
//Martin
Najad 34 HR -77

Skriv svar