Fula sättningar i plasten!

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
andgustav
Silvermedlem
Inlägg: 45
Blev medlem: tis 22 sep 2015, 14:05

Fula sättningar i plasten!

Inlägg av andgustav » mån 25 jul 2022, 18:06

Hej på er!
Vi har skurat en segelbåt idag och det finns fula fläckar av smuts som sätter sig fast i plasten. Vi skurade med anpassad medel och när det torkat försökte vi polish. Har ni några tips hur man får bort sådana fula fläckar.

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Fula sättningar i plasten!

Inlägg av Peter_K » tis 26 jul 2022, 09:50

Bild på fula fläckarna..?
Alla borde ha skägg

Nils_D
Platinamedlem
Inlägg: 195
Blev medlem: tis 18 sep 2012, 14:31

Re: Fula sättningar i plasten!

Inlägg av Nils_D » tis 26 jul 2022, 19:08

andgustav skrev:
mån 25 jul 2022, 18:06
Hej på er!
Vi har skurat en segelbåt idag och det finns fula fläckar av smuts som sätter sig fast i plasten. Vi skurade med anpassad medel och när det torkat försökte vi polish. Har ni några tips hur man får bort sådana fula fläckar.
Behövs nog lite mer detaljer för att kunna ge ett svar.
1. Vad består fläckarna av (fett, lera, fernissa, diesel, något annat?)
2. Hur länge har de suttit där?
3. Vad menas med "anpassat medel"? Anpassat till typ av nedsmutsning eller anpassat till båtar? Eller anpassat till något annat?
4. Vad är båten byggd av? (plast är förstås vanligast så gissar att det är det som gäller. men om inte ...)
5. Var sitter fläckarna? (Metoder som fungerar på släta ytor kan ibland vara nästan omöjliga att använda på t.ex. halkskyddsmönster)

Och som Peter K skriver underlättar det förstås också med bilder.

Användarvisningsbild
Flizzaff
Erfaren medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 21:23
Ort: Örebro

Re: Fula sättningar i plasten!

Inlägg av Flizzaff » ons 27 jul 2022, 21:27

Ja man behöver som sagt veta lite mer, men kan det vara lavar du fått i däcket?
Jag skurade, jag tror att det var lavar som växt främst i halkskyddet då båten stått på land o-övertäckt i 3 säsonger. Jag har en hård plastborste som jag gnodde med. Den och vatten var effektivast. Försökte först med Autosol, men vatten och borsten var effektivare. Det är en 27 år gammal rotfruktsborste som idag tyvärr tillverkas med mjukare borst. Borsten finns i den vanliga livsmedelshandeln. Borsten som finns på Willys är i alla fall för mjuk. Skaffa en mycket hård borste som borstar djupt i halkskyddet på däcket. Man får envisas och gno mycket noga men min Vegas däck blev rent efter lite envishet. Jag borstade lite i taget.
Flizzaff

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Fula sättningar i plasten!

Inlägg av Anders S » tor 28 jul 2022, 12:00

Det brukar finnas två sorters missfärgning: Den ena är ytlig (aka "smuts") i olika stadier av vidhäftning - denna skurar man eller kanske polerar bort. Den andra sorten har påverkat materialet - klassikern är den gula missfärgning som uppstår längs vattenlinjen och som består av nedbrutna alger, djupt i porerna på plasten. Denna kan man ibland bleka bort, den vanliga aktiva komponenten är oxalsyra.

Man kan också prova med kommersiella tvättmedel, Vanish, tvättmedel med enzymförstärkning och annat som är bra mot fläckar på textilier.
Anders S

Skriv svar