Vi har nyligen införskaffat en Aphrodite 34 av en senil herre som tyvärr inte kan bistå med mycket hjälp med riggningen. Jag är tekniskt lagd men ingen segelbåtserfarenhet och har lite funderingar som jag hoppas någon kan hjälpa mig med.

1. Vantvajrarna låses i spridarnockarna med en plast/nylonskruv. Är detta normalt? Det kan vara en Benns mast som jag har när jag kollar bilder på nätet. Jag tänker att det borde vara bättre att de klämms rejält med rostfri skruv (med skydd så att inte vajern skadas) för att spridaren inte ska belastas nedåt om vajern glider i spridarnocken vid belastning. Eller är jag överseriös/tänker fel?
2. Hur hårt ska Tie-rod bultarna dras vid däcket/rufftaket och i vilket steg?
3. Hur kan jag se om masten lutar lagom bak/fram innan jag klämmer in gummibitar vid däck/rufftak? (shimsar med olika tjocklekar och försöker få det på millimetern i sidled) När ska jag klämma in gummiklossarna, innan eller efter jag justerat in allt?
Det är en masthead med genomgående mast, dubbla spridarpar med kontinuerliga toppvant, mellanvant och främre och bakre undervant.
Tacksam för svar.