Mastning - Plastskruv i spridare?

Här ställer du frågor kring handhavande av segelbåtar, inför köp av segel, om trimning, navigation, kappsegling mm
Skriv svar
Ronnie79
Erfaren medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: fre 14 apr 2017, 15:11

Mastning - Plastskruv i spridare?

Inlägg av Ronnie79 » tis 05 jul 2022, 12:57

Hej!

Vi har nyligen införskaffat en Aphrodite 34 av en senil herre som tyvärr inte kan bistå med mycket hjälp med riggningen. Jag är tekniskt lagd men ingen segelbåtserfarenhet och har lite funderingar som jag hoppas någon kan hjälpa mig med. :roll:

1. Vantvajrarna låses i spridarnockarna med en plast/nylonskruv. Är detta normalt? Det kan vara en Benns mast som jag har när jag kollar bilder på nätet. Jag tänker att det borde vara bättre att de klämms rejält med rostfri skruv (med skydd så att inte vajern skadas) för att spridaren inte ska belastas nedåt om vajern glider i spridarnocken vid belastning. Eller är jag överseriös/tänker fel?

2. Hur hårt ska Tie-rod bultarna dras vid däcket/rufftaket och i vilket steg?

3. Hur kan jag se om masten lutar lagom bak/fram innan jag klämmer in gummibitar vid däck/rufftak? (shimsar med olika tjocklekar och försöker få det på millimetern i sidled) När ska jag klämma in gummiklossarna, innan eller efter jag justerat in allt?

Det är en masthead med genomgående mast, dubbla spridarpar med kontinuerliga toppvant, mellanvant och främre och bakre undervant.

Tacksam för svar.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Mastning - Plastskruv i spridare?

Inlägg av Anders S » tor 07 jul 2022, 11:21

Plastskruven sitter där för att säkra vantet i spridartoppen. Den är inte avsedd att hålla spridaren i "rätt vinkel", det skall spridarfästet göra. Principen är att spridaren skall dela vinkeln "mitt av" (fint ord, bisektris, vinkelns mitt) och den rätta vinkeln skall spridarfästet ha från början. Wire skall inte pressas samman i spridartoppen, så en rostfri skruv med hårt tryck skall undvikas.

Tieroden är avsedda att motverka lyftkraften från fall som är dragna till sittbrunnen. Ofta är tierod av denna sort en kort vantskruv, och då räcker det att dra dem med handkraft. Men rent vetenskapligt skall de spännas så hårt att de motverkar draget från blocken, inte mycket mer än så.

Jag föreslår att du ställer masten rak (oböjd) till att börja med med toppvanten och för- och akterstag (syfta längs likrännan i tvärskeppsled, bedöm mastlutningen från bryggan till du tycker den är lagom mycket lutad akteröver. (1-3 grader, typ) Lutningen kallas ibland "rake" och en smula rake på masten brukar anses vara gynnsamt för segelegenskaperna. Att det är så stämmer, men teorin bakom en lutande framkant på seglet är inte helt okomplicerad.

Sedan kröker du masten med undervanten så du får en mycket lätt böj med mitten föröver. Mellanvanten sträcker du sist. Syftet är att skapa en säkerhet för att masten aldrig kan "invertera", dvs böja sig åt fel håll. Sedan gäller det att märka upp akterstagsträckaren, så man inte kan släppa fram masttoppen onödigt mycket. Däremot kan man vid behov sträcka litet hårdare, för att styra förstagets spänning.

Selden har en bra guide för riggtrim: https://support.seldenmast.com/files/14 ... -540-S.pdf Läs den med förstånd och litet kreativitet, så märker du att det är generella principer som fungerar på alla master, inte bara Selden-dito. En av de bästa tipsen är hur man mäter riggspänningen, något som många nya seglare ofta tycker är "löjligt hårt" - men så är det inte.
Anders S

Ronnie79
Erfaren medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: fre 14 apr 2017, 15:11

Re: Mastning - Plastskruv i spridare?

Inlägg av Ronnie79 » lör 09 jul 2022, 00:17

Okej, tack för bra och utförligt svar!
Har efter mycket trixande fått till det nu och provseglat, känns fint :D

Skriv svar