Lämpligt polyesterspackel för iläggning av divinycell?

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
adeseaso
Rookie
Inlägg: 4
Blev medlem: sön 10 jan 2021, 12:48

Lämpligt polyesterspackel för iläggning av divinycell?

Inlägg av adeseaso » mån 27 jun 2022, 10:11

Hej!

Vi håller på att byta distansmaterial i däcket på en segelbåt där vi rivit ut gammal skruvad teak och sur balsa.

Närmast relingslist och överbyggnad har vi inte tagit upp det övre laminatet utan gröpt ur balsan med smala stämjärn den sista biten. Detta för att behålla utrymme i det övre laminatet för skapande av breda fasningar där det nya laminatet sedan kan få gott fäste. Således har vi ca 5cm breda hålrum mellan övre och undre laminat där divinycell ska skjutas in. Detta kommer göras "vått i vått" med hålrummen på förhand fyllda med trögflytande spackel med spruta - för att i görligaste mån undvika luftfickor.

Reparationen kommer att utföras med polyester och jag funderar på vilka egenskaper detta spackel behöver ha. Min spontana tanke är att spacklet enbart syftar till att fylla små hålrum och motstå kompression och då kanske polyester och talk duger utmärkt? Annars ser jag diverse fillers bestående av tixotroperingsmedel och olika typer av fibrer på marknaden som man kan skapa ett riktigt starkt spackel med, men jag misstänker att det är helt overkill till ändamålet.

Tacksam för input!

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Lämpligt polyesterspackel för iläggning av divinycell?

Inlägg av Anders S » ons 29 jun 2022, 20:47

adeseaso skrev:
mån 27 jun 2022, 10:11
Hej!

Vi håller på att byta distansmaterial i däcket på en segelbåt där vi rivit ut gammal skruvad teak och sur balsa.

Närmast relingslist och överbyggnad har vi inte tagit upp det övre laminatet utan gröpt ur balsan med smala stämjärn den sista biten. Detta för att behålla utrymme i det övre laminatet för skapande av breda fasningar där det nya laminatet sedan kan få gott fäste. Således har vi ca 5cm breda hålrum mellan övre och undre laminat där divinycell ska skjutas in. Detta kommer göras "vått i vått" med hålrummen på förhand fyllda med trögflytande spackel med spruta - för att i görligaste mån undvika luftfickor.

Reparationen kommer att utföras med polyester och jag funderar på vilka egenskaper detta spackel behöver ha. Min spontana tanke är att spacklet enbart syftar till att fylla små hålrum och motstå kompression och då kanske polyester och talk duger utmärkt? Annars ser jag diverse fillers bestående av tixotroperingsmedel och olika typer av fibrer på marknaden som man kan skapa ett riktigt starkt spackel med, men jag misstänker att det är helt overkill till ändamålet.

Tacksam för input!
Här gäller det att tänka rätt! Ett sandwichdäck är en utbredd balk och viktig för hållfastheten. Nu har du tagit bort livet (del av en balk) på den här balken, och vill återskapa det så båten blir stark igen. Just i hålrummet är det kritiskt med vidhäftning, och även om proffsvarven lagar med polyester mot polyester (bland annat för att få så likformig flex och rörelse som möjligt) kan det inte skada med ett vidhäftningsökande fyllmedel. Jag hade satsat på kortfibrigt glasfiberflock i "gröten", varit noga med att täcka hela insticksstyckena och haft sandpåsar till hands för att tynga ner. Att blöta divinyllen ordentligt är också viktigt. En möjlighet är att dra spår i divinycellen så att överskottet på ovansidan kan pressas ut. Eftersom du skall fasa det kvarvarande däcket gör det inget om däcket sjunker en smula i ytterkanten, det underlättar fasningen och ger ytterligare skarvyta och kanske ett lager matta extra där det behövs som bäst.

Haken är att i hålrummen kan du inte enkelt se att det är rent, att inget ligger kvar och att allt blir återfyllt - på de öppnade ytorna är det litet enklare att göra ett bra jobb.
Anders S

Användarvisningsbild
typhoon
Platinamedlem
Inlägg: 195
Blev medlem: tor 15 jun 2006, 10:00

Re: Lämpligt polyesterspackel för iläggning av divinycell?

Inlägg av typhoon » tor 30 jun 2022, 11:14

Precis som Anders, hade jag satsat på glasfiberflock kanske även med arogel / colodial silica för tixotropering. Talk skall undvikas i alla sammanhang där man kan misstänka att vatten kan komma åt.

adeseaso
Rookie
Inlägg: 4
Blev medlem: sön 10 jan 2021, 12:48

Re: Lämpligt polyesterspackel för iläggning av divinycell?

Inlägg av adeseaso » tor 30 jun 2022, 21:49

Stort tack för att ni tar er tid att svara. Då beställer vi hem glasfiberflock. Colodial Silica har vi ett par burkar sedan innan så det använder vi gärna till tixotroperingen. Av nyfikenhet undrar jag om det är några särskilda egenskaper som gör just detta fyllnadsmedel särskilt attraktivt till ändamålet?

Användarvisningsbild
typhoon
Platinamedlem
Inlägg: 195
Blev medlem: tor 15 jun 2006, 10:00

Re: Lämpligt polyesterspackel för iläggning av divinycell?

Inlägg av typhoon » fre 01 jul 2022, 08:21

Att plasten blir tixotrop och att pulvret är så extremt fint gör att det fyller alla små skavanker och håligheter väldigt väl.

I samband med vår båtrenovering har jag gjort en liten sammanställning, bland annat över olika tillsatsmedel.
Du hittar den här

adeseaso
Rookie
Inlägg: 4
Blev medlem: sön 10 jan 2021, 12:48

Re: Lämpligt polyesterspackel för iläggning av divinycell?

Inlägg av adeseaso » ons 03 aug 2022, 09:04

Nu är jobbet gjort och det känns som att det gått bra. I slutändan blev det en överfull skopa Collodial Silica per dl 'gröt' och sedan glasfiberflock tills gröten stannat till en lagom konsistens. Flocket var mer drygt än jag hade föreställt mig.
Anders S skrev:
ons 29 jun 2022, 20:47
Haken är att i hålrummen kan du inte enkelt se att det är rent, att inget ligger kvar och att allt blir återfyllt - på de öppnade ytorna är det litet enklare att göra ett bra jobb.
Rengöringen kändes ändå lätt att fixa, det blev dammsuget ett par vändor med borste och vid avfettningen gick jag med en pensel och såg till att komma åt alla ytor i hålrummen med aceton.

Iläggningen av divinycell gick till sist till så att vi först vätte alla foam-bitar och underlag ordentligt med oförtjockad polyester. Gröten hade jag sedan först tänkt sprida ut med skårad spackel och spruta in i hålrummen men det blev snabbt tydligt att det blev för lite gröt med den metoden.

Klart bäst var istället att tömma hela byttan med gröt vid arbetets början och packa hålrummen fulla till bredden. Sedan i med ett foamstycke i havet av gröt och omsluta det helt i smörjan innan det skjuts in i hålrummet, vilket nu var lättare med allt detta glidmedel. Med två stadiga plastspacklar att manövrera materialet med gick det att jobba kladdfritt och så kunde jag trycka ner divinycellen ordentligt i underlaget när den lagts på plats och ta till vara på all "squeeze out" som då helt sonika skrapades vidare till nästföljande position.

Sist lade jag på ångspärrsplast (som tidigare visat sig släppa utan protest när polyestern härdat) och gick med ett slipstål och jämnade till ytan ordentligt innan sandsäckar lades på. Tillgången till sandsäckar och arbetsställningen var den begränsande faktorn i tempot i arbete så ca 2m i taget var lagom. Jag har använt lamineringspolyester så det ska nog inte vara någon fara med uppehåll i arbetet.

Då återstår bara att laminera igen alltihop och tura däcket inför ommålning.

Skriv svar