Vilket ankare är allround tryggast på svaj i Sthlms skärgård?

Här ställer du frågor kring handhavande av segelbåtar, inför köp av segel, om trimning, navigation, kappsegling mm
Skriv svar
Jerker
Trogen medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: ons 24 mar 2021, 11:01

Vilket ankare är allround tryggast på svaj i Sthlms skärgård?

Inlägg av Jerker » mån 13 jun 2022, 13:08

Hej!
Efter att ha läst ett antal trådar, inlägg och artiklar blir jag tyvärr inte så klok och därför (med risk för irritation) ställer jag min fråga i ett nytt inlägg: jag seglar ensam och vill kunna ligga på svaj. Det gäller sthlms skärgård och jag kommer kanske inte gå ut i dåligt väder- men situationen kan givetvis uppstå. Efter några säsonger med en Bruce-kopia på 7,5 kg som draggat, varit opåligtligt, känner jag inför denna säsong att jag vill uppgradera. Ankaret jag har är galvat, och kan vara lika gammalt som båten, kanske ett orginal, jag vet inte. Min metod kan säkert också förbättras: jag släpper ankaret från aktern några båtlängder före platsen jag vill ankra, kör sakta fram, spänner fast ankarlinan i en knap, kör försiktigt lite med motorn framåt, dvs kollar så att det sitter. Alla praktiska tips mottages varmt! Och, vilket ankare (inom rimlig peng) är bäst? Hur är det med vikten? Har en compis 28 på 3,5 ton.

Stort tack!

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 381
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: Vilket ankare är allround tryggast på svaj i Sthlms skärgård?

Inlägg av Seymor B Fudd » mån 13 jun 2022, 17:02

De gånger jag har legat på svaj alltid samma modell: Ankaret, Bruce 10 kg, kätting först, 4 meter, sen lina med blytyngder och: hänger sen på blyplätten och låter den glida ned utefter linan upphängd i en rejäl schackel; med separat lina till plätten. Det går utan blyad lina också. Längden på det hela avhängig djupet - men jag har i princip alltid haft ute typ minst 15 meter. Detta till både Comfort 32:an jag hade och nuvarande Bianca; båda verklig vikt över 5 ton.
Fördelen är att linan ligger utefter botten en bra bit vilket gör att draggning innebär att ankaret gräver ner sig.
Kan också säga att jag alltid gått upp mot vinden (efter att ha kollat om vindskifte kan komma) - och släppt ankaret från fören! Båten driver då bakåt et volià ingen motor behövs.
Inledningsvis i seglar livet hade jag Danforth ankare typ 10-15 kg men det blev för tungt att dra upp.....särskilt vid dyiga bottnar.
Alltid fungerat.
Givetvis har det hänt mig att efter en oerhört skön och stilla afton vinden vänt under natten, vågorna började resa sig, båten gungat så sömn omöjliggjorts. Inte lätt att få upp ankaret då nä.....Så det är väldigt viktigt att försöka bedöma om det kommer ny vindriktning och styrka!
Kommer det en front nånstans? Just i mitt fall var det en "tyst" kallfront som passerade helt oanmäld. Båten draggade dock icke men sömnen försvann.
Och ressällskapet proppsade på ny ankarplats (bakom ön) :roll:
Men - det finns lika många idéer kring detta som ankartyper - så luta dig tillbaka, ta fram en påse chips och vänta på gensvaret!

Försåvitt inte forumet redan lämnat redden och inte återkommer förrän i slutet av augusti.
I så fall: http://www.dagensbatliv.se/ankring-fort ... eller-lina

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Vilket ankare är allround tryggast på svaj i Sthlms skärgård?

Inlägg av Seawolf » tis 14 jun 2022, 05:07

https://www.sxk.se/vastkustkretsen/var- ... lternativ.

Gå med i SXK! De gör mycket gott för båtlivet.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Inlägg: 1027
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
Kontakt:

Re: Vilket ankare är allround tryggast på svaj i Sthlms skärgård?

Inlägg av AndersGustafsson » tis 14 jun 2022, 08:36

Det skulle ju vara kul om sxk skulle fixa sin print-css... Sidorna går inte att skriva ut :(

Edit: Till deras försvar kan anföras att det finns en länk till artikeln som PDF om man läser noga.
Senast redigerad av 1 AndersGustafsson, redigerad totalt 0 gånger.
/Anders G

Jerker
Trogen medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: ons 24 mar 2021, 11:01

Re: Vilket ankare är allround tryggast på svaj i Sthlms skärgård?

Inlägg av Jerker » tis 14 jun 2022, 09:16

Seymor B Fudd skrev:
mån 13 jun 2022, 17:02
De gånger jag har legat på svaj alltid samma modell: Ankaret, Bruce 10 kg, kätting först, 4 meter, sen lina med blytyngder och: hänger sen på blyplätten och låter den glida ned utefter linan upphängd i en rejäl schackel; med separat lina till plätten. Det går utan blyad lina också. Längden på det hela avhängig djupet - men jag har i princip alltid haft ute typ minst 15 meter. Detta till både Comfort 32:an jag hade och nuvarande Bianca; båda verklig vikt över 5 ton.
Fördelen är att linan ligger utefter botten en bra bit vilket gör att draggning innebär att ankaret gräver ner sig.
Kan också säga att jag alltid gått upp mot vinden (efter att ha kollat om vindskifte kan komma) - och släppt ankaret från fören! Båten driver då bakåt et volià ingen motor behövs.
Inledningsvis i seglar livet hade jag Danforth ankare typ 10-15 kg men det blev för tungt att dra upp.....särskilt vid dyiga bottnar.
Alltid fungerat.
Givetvis har det hänt mig att efter en oerhört skön och stilla afton vinden vänt under natten, vågorna började resa sig, båten gungat så sömn omöjliggjorts. Inte lätt att få upp ankaret då nä.....Så det är väldigt viktigt att försöka bedöma om det kommer ny vindriktning och styrka!
Kommer det en front nånstans? Just i mitt fall var det en "tyst" kallfront som passerade helt oanmäld. Båten draggade dock icke men sömnen försvann.
Och ressällskapet proppsade på ny ankarplats (bakom ön) :roll:
Men - det finns lika många idéer kring detta som ankartyper - så luta dig tillbaka, ta fram en påse chips och vänta på gensvaret!

Försåvitt inte forumet redan lämnat redden och inte återkommer förrän i slutet av augusti.
I så fall: http://www.dagensbatliv.se/ankring-fort ... eller-lina
Tack för utförligt svar! Och intressant att det gamla bruce funkat för dig- prismässigt går det ju hitta billigt. Försökt läsa mig till vilken kopia som är bäst, svårt, men det på bauhaus har omnämnts som ok. Mina tankar har varit just det du beskriver, dels gå upp lite i vikt, till 10 kg ankare, och även fixa en längre kätting. Idag har jag bara nån meter. Men tror du att det kanske blir för tungt för en normalbyggd 40-åring att få upp ankare 10 kg och 4 meter kätting? :-D När det fastnat har jag använt mig av veven till rullfocken på sidan av sittbrunnen för mer kraft att få loss det.

Smart att lägga i från fören och sen glida bakåt- jag antar då att du kollar vattendjup, tar fram så mkt lina du behöver och förbereder det i fören? Jag har ju ankaret i aktern. Tror mitt misstag många gånger är att jag har lite bråttom och bara hivar i ankaret från aktern, har dålig koll på antal meter, gissar lite okvalificierat med några båtlängder. Ska se till att märka upp linan så kan jag se vad som behövs och förbereda.

Ha en härlig seglarsommar!

Jerker
Trogen medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: ons 24 mar 2021, 11:01

Re: Vilket ankare är allround tryggast på svaj i Sthlms skärgård?

Inlägg av Jerker » tis 14 jun 2022, 09:19

En fråga till :-) Jag har ju ett Bruce på 7.5 kg, alternativt skulle jag kunna köpa ett delta på 10 kg och alternera beroende på vilket som funkar bäst. Är det ok med en snabbkoppling till ankaret för att kunna byta, eller är det riskabelt? Hur gör ni andra med olika ankare ni vill byta mellan?

Yapdiver
Guldmedlem
Inlägg: 90
Blev medlem: tor 07 feb 2019, 16:28

Re: Vilket ankare är allround tryggast på svaj i Sthlms skärgård?

Inlägg av Yapdiver » tis 14 jun 2022, 12:21

Skaffa ett delta ankare istället, Bruce har 40% lägre hållfasthet vid samma vikt på ankaret. Jag kör delta för svaj och Bruce vid tilläggning i naturhamnar. Har aldrig draggat med mitt deltaankare däremot med Bruce som jag hade tidigare.

omega
Diamantmedlem
Inlägg: 699
Blev medlem: tor 25 mar 2004, 09:01
Ort: trollhättan

Re: Vilket ankare är allround tryggast på svaj i Sthlms skärgård?

Inlägg av omega » tis 14 jun 2022, 12:58

Hej
det kommer ju hela tiden modernare ankare, Bruce var ju ett erkänt bra ankare under många år. Men idag är de inte förstahandsvalet.
Nu rekommenderar man Rocna och vulvan som svajankare. Själv har jag ett Delta på 25 kg med 12 mm kätting, någon generation nyare än Bruce. men inte med i toppligan just nu. Så om du byter välj ett modernt med bra vikt, då sover man tryggast. Det är stor skillnad mellan olika ankare, finns en del tester på nätet att kika på

//Johan

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 381
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: Vilket ankare är allround tryggast på svaj i Sthlms skärgård?

Inlägg av Seymor B Fudd » tis 14 jun 2022, 14:30

Som Omega o Yapdiver skriver så finns det ju nyare typer. Säkerligen bra också.
Detta med ankare i fören eller aktern: När vi seglade utefter Ostkusten typ 80 talet visste jag att t ex i Kristianopel krävdes akterförtöjning medelst ankare och då slängde jag i det från aktern såklart. Det var också där jag insåg att Danforth-ankaret fastnade, liksom sögs fast i dyn och blev för tungt.
Nuförtiden finns där, som i de flesta hamnar, bojar istället vilket är att föredra. Blev tydligt efter en ostlig storm (25 m/s) där hamnen till slut var full av linor från pirarna in mot landkajen, för att att hålla ute båtarna längs den....
Eller i Kalmar när 30 båtar hade akterförtöjning medelst ankare vid den långa kajen. Att det ofta trasslade till sig är en underdrift.

Men skall man ligga mot klippa behöver man ju slänga ni ankaret från aktern: Personligen har jag föredragit ligga på svaj istället och då är det ankare från fören som sagt.

Orka med?I den åldern klarar man ju det mesta..typ :wink: Men Bruceankaret i mitt exempel med vindvridet fick jag bara upp med möda eftersom vinden pötsligt blev ostlig och drev upp sjön mot ön vi låg vid. Så varje gång fören lyftes satte ankaret sig mer om jag drog, fick dra med alla krafter i vågdalen (alltså fören upp och ner säg +/-20-30 cm)och snabbt som attan lägga slacket om en knap; så kom jag efterhand allt närmare att det lossnade;till slut lyfte båten upp ankaret helt enkelt när fören lyftes. Hade hustrun att stötta med motorn försiktigt; men jag tog i så mycket jag förmådde, fötterna i spjärn mot pulpiten. Precis att jag orkade..med tyngre ankare och litet mer vind så.....(Draggen/blyplätten kom ju upp OK.)Mycket äldre hade jag blivit - detta var för 6-7 år sen. Sen var det ju 0130 på natten så mörkt var det också.

Sånt kan hända och har man inte ankarspel så tycker åtminstone jag att det är rimligt med max 15 kg.Omega - går du o lyfter tyngder? 25 kg är ju en försvarlig tyngd.Inte för mig. Och jag åtminstone varit tämligen vältränad.
Men just min huvudsakliga försäkring har alltså varit att låta blyplätten kasa ner längs med linan.
Kättingen köpte jag på Biltema - är nog 3-4 m. Längden på linan skall alltså vara typ 4x djupet och gärna litet till. Om 3 m så 12 men då har jag minst 15. Osv. Lägets potentiella utsatthet; vindskiften? Ett antal parametrar som man kan tänka igenom. Samt gardera för Mr Murphy :mrgreen:

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Vilket ankare är allround tryggast på svaj i Sthlms skärgård?

Inlägg av Anders S » tis 14 jun 2022, 18:41

Tyvärr är det så att ankring påminner litet om indianordspråket: "Det är inte pilen - det är indianen!" Rätt teknik är det allra viktigaste, sedan kommer rätt utrustning (men, såklart - det är god tvåa).

Mina erfarenheter: seriösa ankartillverkare lägger ner tid på att få konstruktionen "rätt" - detta betyder att ett märkesankare vanligen fungerar bättre än kopior. Har du ett Bruce ORIGINAL är det vanligen och oftast ett bättre fungerande ankare än en Bruce-kopia. Du kollar detta på läggen, står där Bruce eller något annat? Bruce är fortfarande ganska OK (jämförelsevis), men precis alla ankare lider av skalningsproblemet (naturen är "lika stor" medan ankare är större eller mindre, de lättare alltid mindre). Det kan vara så att under en viss vikt spelar "rätt form" ingen större roll, för ankaret blir för litet för att lira rätt med sin omgivning (sanden, leran etc).

Saknar ankaret vikt kan man i viss mån kompensera detta med en bit kätting vid ankaret. En tillräckligt lång lina skapar dock samma nödvändiga dragvinkel.

Man skall tänka på underlaget. Där jag ankrar är det ofta sjögräs, det är lömskt. Lera är finfint, fast sand också. Mudder ("slam") är inte dugligt för någonting. Knepet är att kolla i sjökortet och sedan undvika sjögräs, tång och sådant, kan göras med viss utkik. Ostkusten är märkligt stenig på sina ställen, där krokar ankare fast sig, men gräver sällan ner sig.

Av standardankare har jag använt Delta och Bruce med framgång. Ett stort stockankare har också gått bra, men det är inte det minsta praktiskt.

Eftersom du (tycker jag) behöver två ankare hur som helst, så låter det klart vettigt att ha två erkända varianter med sig. Snabbkoppling i all ära, men hur svårt är det att skruva i en schackel? Säkrar man den med ett buntband behöver man heller inte dra sönder vare sig schackel eller verktyg. Annars skall man nog använda stora Merxhakar som inte öppnar sig annat än i ett för drag onaturligt läge.

Ligger man så att det blir tråkigt om man draggar (det är "alltid") provar man såklart ankarets hållkraft med motorn. Är man en sk "sann seglare" och int vill (eller kan) använda motorn får man vänta tills ankaret fastnat (på sista segelfarten) och sedan ge det tid att arbeta ner sig innan man gör natt.
Anders S

eriksbo1
Diamantmedlem
Inlägg: 356
Blev medlem: tor 01 apr 2004, 12:55
Ort: Helsingfors, Finland

Re: Vilket ankare är allround tryggast på svaj i Sthlms skärgård?

Inlägg av eriksbo1 » ons 15 jun 2022, 17:16

Bästa all-round ankaret av dom jag prövat på var CQR. Inte billigt, tyvärr.

Skriv svar