Mystiskt strul med VP MD6 samt 100S drev

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Solstickan
Erfaren medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 15 maj 2022, 22:01

Mystiskt strul med VP MD6 samt 100S drev

Inlägg av Solstickan » sön 15 maj 2022, 22:15

Godkväll! Ny på detta forum och ny med segelbåt!

Jag köpte en Nord 80 för några veckor sen som jag har pillat med sen dess. Förra ägaren hade kört slut på tanken och fick inte igång den efter det. Jag tänkte att det bara behövdes luftas så det gjorde jag helt utan resultat. Fick igång den efter någon vecka efter att jag tagit isär spridare och rengjort mm.
Nu till det konstiga problemet. Jag skulle ta ut frun på premiärturen nu i helgen, startade motorn utan problem och tog oss ut. Ca 200 meter från bryggan så tvärdör motorn helt utan förvarning och vi paddlar oss till närmsta brygga. Jag felsöker i några timmar, luftar och allt möjligt med en sur fru i bakgrunden och till sist får jag igång motorn igen. (Förmodligen ligger växeln i här som jag förklarar längre ner) Lägger i backen och kör ut, när jag lägger i framväxeln så dör motorn direkt igen och vi paddlar oss till nästa brygga. Jag försöker starta men ingen händer och jag misstänker värmenyp.

Vi drar hem och jag åker ut till båten dagen efter igen för att felsöka, händer inget när jag försöker starta i neutral men när jag lägger i backen och sen till neutral igen så startar motorn. Jag testar backen och den funkar som den ska, när jag lägger in framväxel så slirar den bara, testar att gasa i hopp om att den ska hoppa i växeln men då blir det samma som på sjön, motorn stängs av tvärt utan förvarning. Får återigen lägga in backen och sen neutral för att den ska starta igen.

Jag har testat att koppla ur reglaget för att styra växlarna ”manuellt” men det är samma sak där. Olja kollad utan anmärkning. Någon drevgud på detta forum som kan ha någon som helst aning om vad det kan vara för fel?

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 381
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: Mystiskt strul med VP MD6 samt 100S drev

Inlägg av Seymor B Fudd » tis 17 maj 2022, 09:41

Har du kollat dieseltanken med hänsyn till föroreningar? Bytt alla filter?
Mystiskt!

Solstickan
Erfaren medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 15 maj 2022, 22:01

Re: Mystiskt strul med VP MD6 samt 100S drev

Inlägg av Solstickan » tis 17 maj 2022, 20:09

Seymor B Fudd skrev:
tis 17 maj 2022, 09:41
Har du kollat dieseltanken med hänsyn till föroreningar? Bytt alla filter?
Mystiskt!
Det har jag gjort. Misstänker något med drevet då den dör så tvärt utan någon som helst indikation innan på att den ska stanna.

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Mystiskt strul med VP MD6 samt 100S drev

Inlägg av Seawolf » tor 19 maj 2022, 15:57

Har du kollat att det inte sitter en lina i propellern? Det kunde förklara symtomet. Åt ena håller dras lindningen åt - stopp.
Åt andra hållet lösas lindningen - kör.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Solstickan
Erfaren medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 15 maj 2022, 22:01

Re: Mystiskt strul med VP MD6 samt 100S drev

Inlägg av Solstickan » fre 20 maj 2022, 21:53

Seawolf skrev:
tor 19 maj 2022, 15:57
Har du kollat att det inte sitter en lina i propellern? Det kunde förklara symtomet. Åt ena håller dras lindningen åt - stopp.
Åt andra hållet lösas lindningen - kör.
Det låter absolut som en rimlig förklaring! Får damma fram cyklopet antar jag.. Jag håller tummarna för att det är något så ”enkelt”! Det skulle ju faktiskt förklara varför den dog så tvärt när vi var på väg ut i ut hamnen och sen fungerade på med backen.. Tack!

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Inlägg: 1027
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
Kontakt:

Re: Mystiskt strul med VP MD6 samt 100S drev

Inlägg av AndersGustafsson » tis 24 maj 2022, 06:44

Relaterat: Jag hade en snurra en gång som hade liknande fel. Dog då man satte i backen. Då var det gummibiten i navet som släppt. Fram gick bra, men backa så flyttade sig propellern så att den nöp mot skäddan. Ta på dig cykopet du och kolla!
/Anders G

Solstickan
Erfaren medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 15 maj 2022, 22:01

Re: Mystiskt strul med VP MD6 samt 100S drev

Inlägg av Solstickan » tis 24 maj 2022, 20:33

AndersGustafsson skrev:
tis 24 maj 2022, 06:44
Relaterat: Jag hade en snurra en gång som hade liknande fel. Dog då man satte i backen. Då var det gummibiten i navet som släppt. Fram gick bra, men backa så flyttade sig propellern så att den nöp mot skäddan. Ta på dig cykopet du och kolla!
Tack för svar! Ja det låter ju som att det skulle kunna vara något åt det hållet! Ser man lätt om gummibiten fattas?
Rätt ny på segelbåtar och såna här drev.

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Inlägg: 1027
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
Kontakt:

Re: Mystiskt strul med VP MD6 samt 100S drev

Inlägg av AndersGustafsson » ons 25 maj 2022, 08:05

Mja, det ser inte lika ut på S-Drevet. I varje fall inte på mitt. Dvs navet har ingen gummidel vad jag kan se. Men kolla att det inte finns några linor där och att propellern inte kan röra sig långskepps. Sätt växeln i neutral och kolla att propellern kan snurra fritt. Det KAN ju även vara fel i själva drevet.

edit: Jag har ett 110S drev
/Anders G

Solstickan
Erfaren medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 15 maj 2022, 22:01

Re: Mystiskt strul med VP MD6 samt 100S drev

Inlägg av Solstickan » ons 25 maj 2022, 13:43

AndersGustafsson skrev:
ons 25 maj 2022, 08:05
Mja, det ser inte lika ut på S-Drevet. I varje fall inte på mitt. Dvs navet har ingen gummidel vad jag kan se. Men kolla att det inte finns några linor där och att propellern inte kan röra sig långskepps. Sätt växeln i neutral och kolla att propellern kan snurra fritt. Det KAN ju även vara fel i själva drevet.

edit: Jag har ett 110S drev
Tack för svar! Vid första bästa tillfälle blir det att dyka ner och kolla hur det ser ut!

Mvh

Solstickan
Erfaren medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 15 maj 2022, 22:01

Re: Mystiskt strul med VP MD6 samt 100S drev

Inlägg av Solstickan » sön 05 jun 2022, 13:55

AndersGustafsson skrev:
ons 25 maj 2022, 08:05
Mja, det ser inte lika ut på S-Drevet. I varje fall inte på mitt. Dvs navet har ingen gummidel vad jag kan se. Men kolla att det inte finns några linor där och att propellern inte kan röra sig långskepps. Sätt växeln i neutral och kolla att propellern kan snurra fritt. Det KAN ju även vara fel i själva drevet.

edit: Jag har ett 110S drev
Märkte när jag var ute senast att växeln verkar ha fastnat i backväxeln och slirar när jag försöker lägga ur backen.. Inget satt fast i propellern och oljan såg bra ut..

Moby Dick
Silvermedlem
Inlägg: 34
Blev medlem: fre 04 mar 2016, 10:46

Re: Mystiskt strul med VP MD6 samt 100S drev

Inlägg av Moby Dick » mån 06 jun 2022, 20:54

Kan det vara så illa att lyftslinget hamnade under drevet vid upptagning i höstas ?
Då kan drevet ha blivit skadat
Moby Dick

Skriv svar