Förvaringsbox

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Gustav M Adolfsson
Rookie
Inlägg: 3
Blev medlem: ons 11 maj 2022, 10:17

Förvaringsbox

Inlägg av Gustav M Adolfsson » ons 11 maj 2022, 10:24

Hej, jag är ganska ny till jolle världen och behöver lite råd.
Jag har som plan att installera en förvaringsbox bredvid mitt centerboard för att kunna segla lite längre, däremot vet jag inte riktigt hur denna låda ska fästas. Kan man använda sig av en blindnitt då man inte kommer åt på insidan av skrovet eller finns det något bättre alternativ?
triss.jpg
låda.jpg

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Inlägg: 1027
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
Kontakt:

Re: Förvaringsbox

Inlägg av AndersGustafsson » ons 11 maj 2022, 10:58

Om du har en slät yta så limma med Sikaflex och skruva med plåtskruv. Kolla att det inte finns flyttankar (ballonger) bakom som kan punkteras. Man kan även bryta toppen på plåtskruvarna ifall det går linor på baksidan.
/Anders G

Gustav M Adolfsson
Rookie
Inlägg: 3
Blev medlem: ons 11 maj 2022, 10:17

Re: Förvaringsbox

Inlägg av Gustav M Adolfsson » mån 16 maj 2022, 16:01

Hur vet man om plåtskruvarna har något att fästa i, eller om det finns flyttankar på insidan. Vill gärna veta så mycket som möjligt innan man börjar borra i skrovet.

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Inlägg: 1027
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
Kontakt:

Re: Förvaringsbox

Inlägg av AndersGustafsson » tis 17 maj 2022, 08:05

Bra fråga. Det finns inga inspektionsluckor?
/Anders G

Gustav M Adolfsson
Rookie
Inlägg: 3
Blev medlem: ons 11 maj 2022, 10:17

Re: Förvaringsbox

Inlägg av Gustav M Adolfsson » tis 17 maj 2022, 15:41

Nej, enda hållet i skrovet är på akterspegeln där jag har en divyka.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Förvaringsbox

Inlägg av Anders S » ons 18 maj 2022, 06:52

Det här skall du fundera på! Ett hål ungefär vid centerbordstrumman hamnar på ett ställe där krafterna är stora (masten, centerbordet och så Adolfsson som hänger ner båten ). Nu återskapas en del styrka av själva boxen, om den fästs ordentligt, i så fall är tekniklim att föredra för styrkan, och skruvar eller blindnit mest för att fixera boxen medan limmet härdar. ("Sikaflex" finns i många sorter, det du bör använda är i så fall polyuretanlim som finns av flera fabrikat.

På jolletiden (Laser och E-jolle) var det ganska vanligt att seglarna använde en hoprullbar förvaringssäck, placerad ur vägen för fötter, rumpa och självlänsar hellre än att göra hål. En annan variant är denna ( https://www.watski.se/Inspektionslucka- ... vska-11jF0 ) som dels är rund (allmänt bra för hål i strukturer) och den kan du enkelt sätta på akterdäcket eller t o m i sittbrunnssidan. Här är det ringen och locket (!) som bygger tillbaka litet styrka, så den skall också limmas in, inte bara skruvas.
Anders S

Skriv svar