Segling Stockholm till Göteborg och hem igen.

Här ställer du frågor om resmål, hamnar, platser, ruttplanering osv.
HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Segling Stockholm till Göteborg och hem igen.

Inlägg av HansH » mån 25 mar 2019, 10:59

Har seglat Göteborg - Mem (Söderköping) på 14 dagar. Vi hade tur med vädret och behövde bara ta en liggedag pga hård vind.
Vindarna var för övrigt mycket gynnsamma - ingen kryss på hela resan.
Men om det bara är distansen du är ute efter, varför då sikta på västkusten?
Du lär ju ändå inte hinna uppleva hamnarna eller västkustskärgården...

Riptide
Trogen medlem
Inlägg: 10
Blev medlem: tor 21 mar 2019, 21:07

Re: Segling Stockholm till Göteborg och hem igen.

Inlägg av Riptide » mån 25 mar 2019, 19:13

HansH skrev:
mån 25 mar 2019, 10:59
Har seglat Göteborg - Mem (Söderköping) på 14 dagar. Vi hade tur med vädret och behövde bara ta en liggedag pga hård vind.
Vindarna var för övrigt mycket gynnsamma - ingen kryss på hela resan.
Men om det bara är distansen du är ute efter, varför då sikta på västkusten?
Du lär ju ändå inte hinna uppleva hamnarna eller västkustskärgården...
Seglade ni bara dagtid då eller hur gjorde ni? Har ansökt om ännu en vecka så jag har totalt 6 veckor på mig att komma runt. Men jag antar att jag är sugen på att segla dels långt men också hinna se lite. Men jag blir ju bara mer och mer övertygad av medlemmar här att det är en lång och icke-njutbar resa jag är sugen på. Är ju ändå sugen på att komma bort en bit från hemmaplan(Stockholms skärgård).

Riptide
Trogen medlem
Inlägg: 10
Blev medlem: tor 21 mar 2019, 21:07

Re: Segling Stockholm till Göteborg och hem igen.

Inlägg av Riptide » mån 25 mar 2019, 19:16

oceansailor skrev:
sön 24 mar 2019, 13:05
Det ären ambitös plan som Du har. Dåligt med tid för att vänta in tjänligt väder. Man kan segla Stockholm-Göteborg t.o.r på kortare tid men det kräver några övernattsseglingar. Ex.vis Stockholm - Öland. Öland-Simrishamn, Simrishamn-Göteborg. Då går det riktigt fort. Nu känner inte jag Din flickvän. Men det är inte många tjejer (eller killar för den delen) som gillar att sitta i en liten båt i tufft väder 24/7. När man kommer lite längre bort från Sverige så träffar man fler och fler ensamma män i segelbåtar. Antalet brukar öka med avståndet till hemmahamnen. Varför inte mjukstarta och försöka få tjejen heltänd på båtlivet istället. Du får erfarenhet och blir en bättre seglare seglare vilket garanterat kommer öka chansen för att tjejen blir lika intresserad som Du.
Det kan du ha helt rätt i, men tänker att hon får testa några helger och dagar innan vi ger oss iväg. Tänker att jag testar och ser hur långt skutan tar oss innan det är dags att vända hem.. om det blir vid landsort eller smögen vet ingen :D

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 381
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: Segling Stockholm till Göteborg och hem igen.

Inlägg av Seymor B Fudd » ons 27 mar 2019, 17:04

Riptide skrev:
lör 23 mar 2019, 19:37
Peter_K skrev:
lör 23 mar 2019, 13:08
Riptide skrev:
fre 22 mar 2019, 17:18
Jag tog bara det som exempel. Seglar från Vaxholm så vi når väl inte visby förrän dag 3 i bästa fall.
Fast det känns som om du missar poängen.
Jag hade satt mig ner och gjort en ordentlig ruttplanering för att se om det är realistiskt. Med en tjej som är oerfaren; utan att känna henne och vilka ni är kan det mycket väl bli för tufft för henne, och därmed er, att köra en sådan resa. Varför inte bara tuffa runt i Stockholm, köra en avstickare till Åland, käka lite på restaurang ibland osv i stället för att planera värsta trippen.
Tänker jag.
Jag har gjort en ruttplanering som ser ut ungefär som mitt exempel. Men då har jag räknat på en snittfart på 5 knop. Tänkte jag skulle göra en ny för att presentera här fast med 4 knop. Märker ju direkt att med en knops skillnad blir det stora tidsvariationer på dessa långdistansare. Så jag förstår vad du menar. Men siktar man mot stjärnorna kanske man kommer till molnen iallafall :D Kan dra min första planering jag gjort som är baserad på 5 knop.
15 Juli- Avg Vaxholm 9:00- Ank Utö ca 18:00 45nm
16 Juli Avg Utö 03:00- Ank Visby ca 19:00 85nm
17-18 Juli Liggdag i visby
19 Juli Avg Visby 9:00 mot Utklippan 140 nm
20 Juli Ank Utklippan 14:00
21 juli avg Utklippan 18:00. Denna resa kan ju bli tuff med eventuell mot vind och att den är lång. Kanske får planeras om under tidens gång. 100nm
22 Juli Ank Trelleborg 14:00.
23 Juli Avg Trelleborg 08:00 Ank Helsingborg ca 18:00 50nm
24 Juli Liggdag i Helsingborg
25 Juli Avg Helsingborg 10:00. 110 nm till Göteborg
26 Juli Ank Göteborg 8:00
27-28 Juli Liggdag i Göteborg.
29 Juli Avg Göteborg 06:00 Ank Smögen 17:00 55nm
30 Juli Liggdag i Smögen
31 Juli Avg Smögen 8:00 Mot Köpenhamn 170 nm
1 Aug Ank Köpenhamn runt 18:00.
2-3 aug Liggdag Köpenhamn.
4 aug Avg Köpenhamn 16:00 mot Bornholm 90nm
5 aug Ank Bornholm 10:00
6 aug Liggdag I Bornholm
7 aug Avg Bornholm 8:00 mot Borgholm 115Nm
8 aug Ank Borgholm 7:00
9 aug Liggdag i Borgholm
10 aug avg Borgholm 04:00 Ank St Anna 22:30 93nm
11 aug Liggdag St Anna
12 aug 06:00 Avg St Anna. 19:00 Ank Nynäshamn 65nm
13 aug Beroende på tid segla hem direkt eller ha en liten skärgårds kryssning på slutet. Nysnäshamn-Vaxholm
14-18 aug extra dagar.
Håller inte schemat det minsta får jag ju nöja mig med Bornholm kanske i bästa fall. Kanske bara Öland. Men tänker att jag är 26 år och är nog hellre ute efter att se många saker kort tid än att se få saker långtid. Det optimala är väl att kunna stanna på ställen 3-4 dagar istället för 1-2. Men då ska jag ha semester i 10 veckor som jag antagligen aldrig kommer få :P
Men när jag lägger upp schemat så där och antar att det inte kommer vara en sommar med massa oväder och kunna segla i en fart mellan 4-6 knop som då ger en median på 5 knop. Jag kanske är lite optimist men går det åt pipan med tiden är det väl bara att vända hemåt igen tänker jag :D
Vill bara tillägga att Winston Churchill sagt att " Planer är värdelösa, men planering fullständigt nödvändig ". Om du bara visste hur många planer vi hade de första åren i båt........och hur mycket som plötsligt kan "skita sig". Det är inte lätt att avstå från planering, verkligen inte, vi är så vana att ha bestämda mål, men i segling är resan målet. Såvida inte.... Och som Ocean Sailor pekar på - inte bara har du att ta hänsyn till den stora klimatbilden utan även till den lokala, läs din flickvän. Har hon ingen större erfarenhet av segling så...... - klimatet om bord är det mest betydelsefulla. Jag minns en fd kollega som avseglade med sin höggravida flickvän från Kristianopel i västlig storm (20-24m/s), i en Maxi 68 . Fort gick det ner till inseglingen vid Torhamn men sen....Relationen tog slut snabbt därefter...... Men som fransmännen så diplomatiskt uttrycker det "chacun a son goût"! :D :wink:

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Segling Stockholm till Göteborg och hem igen.

Inlägg av HansH » fre 29 mar 2019, 08:32

Riptide skrev:
mån 25 mar 2019, 19:13
Seglade ni bara dagtid då eller hur gjorde ni? Har ansökt om ännu en vecka så jag har totalt 6 veckor på mig att komma runt. Men jag antar att jag är sugen på att segla dels långt men också hinna se lite. Men jag blir ju bara mer och mer övertygad av medlemmar här att det är en lång och icke-njutbar resa jag är sugen på. Är ju ändå sugen på att komma bort en bit från hemmaplan(Stockholms skärgård).
Det var en kombination av vissa nattetapper men till största delen dagtid. Vi lät vädret styra.
Började tex med en lång nattetapp GBG-Anholt för att utnyttja helt platt vatten och att vi ville passera Hallandskusten så fort som möjligt (ursäkta alla Hallänningar, men att segla utefter Hallandskusten är som att titta på betong som härdar - dvs ganska långtråkigt :wink: )
Falsterbo till Ystad blev också en nattetapp för att pricka en lucka mellan två lågtryck med tillhörande hårda vindar.
Vi var två vuxna och två barn ombord - alla mycket sjövana.
Men det är mycket öppen kust/havssegling på din tilltänkta sträcka och om du vill att förhållandet skall hålla längre än över första havssträckan så hade åtminstone jag satsat på mer skärgårdssegling med fina öar o natur.
Hanöbukten eller Kalmarsund i kuling kan vara tufft även för en van seglare...
Varför inte segla över till Finland via Åland. Mycket skärgård men även några havsetapper.

Moby Dick
Silvermedlem
Inlägg: 34
Blev medlem: fre 04 mar 2016, 10:46

Re: Segling Stockholm till Göteborg och hem igen.

Inlägg av Moby Dick » ons 03 apr 2019, 19:41

Hej. Varför inte segla norrut om du bara är ute för att testa. Runda bojen vid Töre. Ungefär samma sträcka som till Göteborg.
Halva avgiften i hamnarna. Det går buss och tåg efter hela kusten, lätt att byta besättning. I mitten av juli är det fortfarande ljusa nätter
norrut för dygnetruntsegling om man vill stå på. Augusti börjar det bli mörkt.
Segla under bekvämlighetsflagg. Många har seglat bort sina respektive.
Lycka till

hanna136
Rookie
Inlägg: 3
Blev medlem: fre 24 jul 2020, 18:28
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Segling Stockholm till Göteborg och hem igen.

Inlägg av hanna136 » fre 24 jul 2020, 18:40

Spännande resa du tänkt göra. Kul att du vågar dig på det, jag är fortfarande lite för skraj haha!

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 381
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: Segling Stockholm till Göteborg och hem igen.

Inlägg av Seymor B Fudd » mån 02 nov 2020, 12:24

O hur gick det?? Med färden. Och flickvännen?? 8) :|

thobbe
Rookie
Inlägg: 1
Blev medlem: ons 04 maj 2022, 10:50

Re: Segling Stockholm till Göteborg och hem igen.

Inlägg av thobbe » ons 04 maj 2022, 10:51

ja, hur gick det???

Skriv svar