Restaurering Maxi 77

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Grisenisäcken
Rookie
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 17 apr 2022, 18:40

Restaurering Maxi 77

Inlägg av Grisenisäcken » mån 18 apr 2022, 19:56

Jag och min sambo har köpt oss en Maxi 77 som vi till hösten tänkt rusta upp. Har lite funderingar kring skicket på den.

Bilen nedan är på rodret. Vad är de olika lagren? Det vi är rädda för är om det är slipat genom gelcoaten. Är det vita gelcoat och gråa innanför det vita genom gelcoaten? Hur gör vi bäst för att fixa detta?
IMG_20220416_085349.jpg
Sedan till kölen. Här är det väldigt tjocka lager med färg, andra lager med okänt material samt en hel del rost. Tror ni det går att slipa ner och få bort rosten och sen köra en ordenligt behandling med något rostskydd? Hur skulle ni göra? Se bilder nedan.
IMG_20220416_085446.jpg
IMG_20220416_085407.jpg
Oerhört tacksam för svar!

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 381
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: Restaurering Maxi 77

Inlägg av Seymor B Fudd » ons 20 apr 2022, 10:16

Tycker att det ser ut som det slipats ner en hel del. Om så är fallet är ju det du ser olika lager av färg och gelcoaten. Rimligen har det målats många lager under alla år. Vilket som är vad är svårt avgöra. Oftast är gelcoat vit eller beige.
När jag skulle renovera botten på min båt där det satt 16 års påmålade lager av dansk bottenfärg fick jag rådet av tillverkaren att slipa för hand, med skrapa och se upp för att skada gelcoaten innerst dvs botten var fabriksbehandlad med epoxi under, så det skiktet skulle skyddas. Man tyckte inte att jag skulle blästra eller dylikt. Tog mig en vecka att göra tillräckligt bra (och 3 månader hos sjukgymnast/kiropraktor). På detta lade jag sen ytterligare 2 lager med epoxy - VC-Tar 2. Numera 760:- för en liter :o och det går väl åt åtm 3. Det finns olika fabrikat. Blev synnerligen slätt och fint.
Ett jäkla arbete och har jag gjort detta bara en gång i livet. Det räckte. Andra båtägare kom fram och sa, "ja det borde man ju göra........". Men inte f-n gjorde dom det.
Lika fint 20 år senare. Just VC-Tar2 passar ihop med VC bottenfärg (hård, icke polerande) så om du vill ha annan bottenfärg kanske det finns andra epoxy färger som passar till dem; men utgår från att ovanpå epoxy kan man ha olika färgtyper.
Min egen filosofi är att just hård icke polerande släpper ifrån sig minst; är dessutom oerhört lättarbetad, bygger inte skikt. Det västkustska vatten där jag seglar kräver färg mot påväxt.
Å andra sidan (babords?) kan man också bara ha epoxi och skrubba botten när inflyttningen börjar.
Vad gäller kölen är jag icke särskilt kunnig eftersom mina båtar haft blyköl. All lössittande rost skall bort; inte med sandpapper utan med grov rondell; så rent som möjligt: därefter åter epoxy och det snabbt! Se f ö: https://www.sxk.se/forum/125/rost-pa-kolen

Lycka till: mycket arbetsamt men känslan när det är gjort... :wink:

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 381
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: Restaurering Maxi 77

Inlägg av Seymor B Fudd » tor 05 maj 2022, 14:01

Och? 1)gett upp 2)sålt båten 3)färdig???
Och svaret är?

Skriv svar